گفتگوی هفته ؛

فضای مجازی؛ بهشت تک آهنگ های نو خواننده

۱۳۹۹/۰۵/۱۶ - ۰۷:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۹۵۵
فضای مجازی؛ بهشت تک آهنگ های نو خواننده
امیر تاجیک خواننده موسیقی معتقد است بازار موسیقی غیر مجاز داغ است و تک آهنگ ها باعث برند سازی در موسیقی نمیشوند .

امیر تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ با انتقاد از تعداد بی‌شمار تک موزیک‌ها  از سوی خواننده های ناشناخته و تازه کاردر فضای مجازی گفت: انگار هر که دنبال کار می‌گردد، فکر می‌کند با انتشار یک تیتراژ و آهنگ حتی در فضای مجازی می‌تواند به جایی برسد. چون موارد مشابهش را دیده‌ایم. بودند کسانی که این‌طور نیز به شهرت رسیدند و سری توی سرها در آوردند. جوان الان دوست دارد دیده شود و خب موانع جلوی کار حرفه‌ای را برداشته‎اند، فضا را باز و خیلی راحت می‌بیند. این علاقه صرف، کار را خراب می‌کند کما اینکه عمدتا از روی علاقه و بدون استعداد و مهارت، وارد می‌شوند.

او با بیان این‌که ماندن و ماندگاری در دنیای هنر و به‌خصوص خوانندگی مهم است، افزود: موسیقی و خوانندگی تبدیل به بیزینس شده و از چارچوب حرفه‌ای‌اش خارج شده است. 

تاجیک ادامه داد: کاش صدا و سیما و هرجایی که این موضوع به آنها مربوط است، سیکلی، گزینشی، چیزی بگذارند مثل گذشته که به راحتی الان نبود و باید از فیلترهایی می‌گذشتیم تا می‌توانستیم دم از آهنگسازی و خوانندگی بزنیم.

این خواننده پیشگام پاپ درباره عملکرد موسیقایی در دولت یازدهم و دوازدهم معتقد است: کلا الان از قدیم تا الان به جز دوره آقای خاتمی موسیقی در دوره تزلزل بوده است. تاجایی که نگاه دقیق و جدی به آن نبوده متاسفانه و هیچ وقت هم به موسیقی بهای لازم داده نشده است.

بیشتر بخوانید:

بازیگر «بچه مهندس» خواننده شد!

رضا صادقی: برای مردم کشورم فقط صبر، تحمل و آرامش از خداوند بزرگ می خواهم

امیر تاجیک با اعلام اینکه  در حال حاضر موسیقی غیرمجاز بازارش داغ است ادامه داد: موسیقی حرفه‌ای که حرفی برای گفتن دارد نه حمایت می‌شود نه به قول معروف دیده می‌شود و نه آن طور که باید و شاید سندیکایی  برای ساماندهی آن وجود دارد.

او تصریح کرد: اوضاع موسیقی بعد از انقلاب دست خوش سلیقه‌ها و اتفافات متفاوتی شد. روزگار فراز و فرود داشت ولی هنوز به جایگاهش نرسیده. اینکه در طول یک دولت چقدر برای پیشبرد فعالیت‌های موسیقیایی تلاش شده واقعا جای بحث کارشناسی دارد.

تاجیک با اشاره به اینکه بعد از انقلاب زحمت زیادی کشیده شده تا موسیقی باقی بماند افزود: واقعا  دوره سیاه موسیقی گذشته است و خب این جای شکر دارد. اما هنوز به اول جاده  شناسایی و نمایش هنر ایرانی در همه زمینه ها وبخصوص در زمینه موسیقی نرسیده‌ایم. دوره هشت ساله آقای خاتمی که عالی بود. درها باز شد و اجازه فعالیت صادر شد. دوره قبل از آقای روحانی همه چی مثل کلاف در هم پیچید و دوره هشت ساله‌ای که فقط یک سال از آن باقی مانده خیلی تلاش شد.  

این خواننده ادامه داد: ببینید تکلیف بیمه مان مشخص نیست. بازهم تاکید می‌کنم دوران آقای احمدی‌نژاد بدتر بود. کلا در دوران آقای احمدی‌نژاد مملکت ما خوابید. قبلش که آقای خاتمی بود، همه چیز عالی و سرجای خودش بود. مردم خوش بودند. آقای احمدی‌نژاد آمدند و وعده و وعیدهایشان متاسفانه عملی نشد و خیلی مسائل در جامعه اتفاق افتاد. نه در بخش موسیقی که در بخش‌های مختلف اتفاق‌هایی افتاد که اصلا مناسب نبود. به جای روند رو به رشد پس رفت را شاهد بودیم ولی کلا نگاه به موسیقی کشور نگاه منطقی نیست.  

او گفت: متاسفانه بیزینس در موسیقی اتفاق افتاده مثل صنف‌های دیگر و موسیقی آن شکل هنری خودش را از دست داد است. ما الان شاهد یک موسیقی تزلزل یافته بی هویت نامنظم بدون برند هستیم. 

تاجیک با اشاره به اینکه متاسفانه برندیگ در موسیقی نداریم گفت: در حال حاضر برندی در موسیقی ساخته نمی‌شود. تعداد خواننده‌ها و کنسرت‌ها خیلی زیاد است اما اکثر خواننده‌ها به تک آهنگ‌هایشان معروف هستند. این در حالی است که بچه‌های قدیمی دارای برچسب و برند بودند و این برندها هنوز هم حرف برای گفتن دارند. 

این خواننده پاپ افزود: ما باید موسیقی حرفه‌ای کشورمان را جلا دهیم که دغدغه هنرمندش هنر و فرهنگ کشورش باشد نه فقط صرفا قسمت مادی قضیه برای خواننده و هنرمند مهم باشد.

تاجیک گفت: واقعا خواهشم این است که نگاه خیلی عمیقی به موسیقی شود. مدیران ارشاد و مدیران ذیربط موسیقی حتما دلسوانه بیایند این هنر غنی را بلند کنند چون فرهنگ یک کشور هنرش است و هنر موسیقی از همه ارجح‌تر است. الان شما می‌خواهید مثلا کشور ترکیه را اگر بخواهیم فرهنگش را نشان دهیم با فیلمش که نمی‌توانیم نشان دهیم ما با موسیقی آن فرهنگش را می‌شناسیم. چون کلام است که به ذهن مردم می‌نشیند و نوع موسیقی‌شان در ذهن تداعی می‌شود. ترکیه الان  200 کانال دارد که 199 کانال آن موسیقی است. موسیقی خود را به کشورهای دیگر اشاعه می‌دهد ولی ما موسیقی داخلی‌مان تکلیف ندارد یعنی موسیقی داخلی ما متاسفانه برای ارائه کپی است یا کپی یونانی یا کپی از همان ترکیه است یعنی یک موسیقی واحد نداریم. 

او ادامه داد: در دورانی که ما کار می‌کردیم موسیقی ما دارای رنگ واحد بود. باز هم تاکید می‌کنم دردی است که ایجاد شده و باید رفع شود. ما قبل از این نابسامانی ها موقعیتی داشتیم که خبرنگارها مستقیم با هنرمندان در ارتباط بودند، خبر می‌گرفتند که الان به خاطر فضای مجازی این ارتباط با مبادی تولید کننده خبر از بین رفته است.

خواننده پاپ با انتقاد از بازار داغ موسیقی زیر زمینی در فضای مجازی گفت: با آمدن فضای مجازی راه برای وارد شدن علاقه مندان به موسیقی باز شد ولی فقط علاقه کافی نیست. ما نیاز داریم که آدم زبده و هنرمند واقعی را وارد این عرصه کنیم. اینجا ایراد ماست که در فضای مجازی با ارتباط و رانتی که ایجاد شد افرادی توانستند در موسیقی کشور جا باز کنند که متاسفانه ریشه ندارند. این دردی است که من می‌خواهم بگویم ربطی به دولت‌ها هم ندارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز