تهیه‌کننده تلویزیون:

صدور مجوزها در شبکه نمایش خانگی و سینما باید به صنوف سپرده شود

۱۳۹۹/۰۵/۱۹ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۰۴۸
صدور مجوزها در شبکه نمایش خانگی و سینما باید به صنوف سپرده شود
علی‌اکبر تحویلیان با اشاره به قدرت رسانه‌های توزیع‌کننده در شبکه نمایش خانگی تأکید کرد که امروز رسانه‌های توزیع‌کننده مدیریت تولید را در دست گرفته و برای جلوگیری از انحصار باید صدور مجوزها به صنوف سپرده شود.

علی‌اکبر تحویلیان، تهیه‌کننده تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: برنامه‌هایی که در شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی ساخته می‌شوند بعضاً با استفاده از فضای بازی که دارند ضد فرهنگ عمل کرده و کانون خانواده‌ها را هدف قرار می‌دهند اما این وضعیت نباید منجر به محدودیت، حذف و تعطیلی یک برنامه یا رسانه شود.

تحویلیان تصریح کرد: باید این وضعیت به جای حذف رسانه، تصحیح شود، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باید فعالیت کنند اما ما نیاز به اصلاح ساختارهای شبکه نمایش خانگی هستیم. مدیریت این رسانه باید به صنوف سپرده شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما هیچ‌کدام نباید به این موضوع دخالت کنند.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهار داشت: صلاحیت تهیه‌کننده‌ها باید از سوی صنوف تأیید شود و از آنجا که صنوف در رده‌های مختلف دغدغه حرفه و اعضای خود را دارد حتماً در تأیید صلاحیت افراد تازه وارد وسواس بیشتری به خرج خواهند داد و مسائل مختلف را مدنظر قرار می‌دهند. من نمی‌دانم چرا دولت می‌خواهد هزینه‌های خود را زیاد کند و مدیریت در همه حوزه‌ها را به خود مربوط می‌داند. اگر صدور مجوز به صداوسیما هم سپرده شود مشکلی حل نمی‌شود و تا زمانی که نظارت بر شبکه نمایش خانگی و صدور مجوز تهیه‌کنندگی به صنوف سپرده نشود همین وضعیت نابسامان را شاهد خواهیم بود.

او افزود: در همه نهادها و سازمان‌ها صنوف هستند که درباره ورود افراد به صنف تصمیم می‌گیرند. امروز که شبکه نمایش خانگی با ورود افراد بی‌ربط به حوزه تولید در سینما به یک وضعیت نامتعادل رسیده نظارت این رسانه توسط خانه سینما می‌تواند ما را از مشکلات موجود نجات دهد. وزارت فرهنگ و ارشاد نیز در تأیید یا رد مجوزهای صادر شده از سوی صنف می‌تواند تصمیم بگیرد و نباید او پیش از تأیید اعضای صنوف درباره صلاحیت یا عدم صلاحیت افراد نظر بدهد. وقتی شرایط به این شکل نیست و هر کس که پول دارد با سرمایه‌گذاری بر 3 فیلم می‌تواند تهیه‌کننده شود چه انتظاری داریم که تهیه‌کننده شدن به عنوان یک حرفه تخصصی در ایران شناخته شود؟

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «از سرنوشت» در ادامه اظهاراتش، تأکید کرد: امروز نه تلویزیون  نه وزارت فرهنگ هیچ‌کدام متولی مجوزهای صادر شده در شبکه نمایش خانگی نیستند. توزیع‌کنندگان هستند که تعیین می‌کنند چه اثری با چه گروهی تولید و پخش شود و اینکه توزیع‌کنندگان وارد عرصه تولید شده و با قدرت مالی که دارند مدیریت را هم به شکل غیرمستقیم در دست گرفته‌اند یک فاجعه است که باید جلوی آن گرفته شود. هیچ توزیع‌کننده‌ای نباید وارد عرصه تولید شود و تهیه‌کننده‌ها باید توسط صنوف رده‌بندی شده و کارها بر اساس رده‌ای که هر تهیه‌کننده دارد به او داده شود.

تحویلیان تصریح کرد: این مشکل در سینما هم وجود دارد، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی امروز اصرار دارد که فیلمسازی باید توسط کمپانی‌ها صورت گیرد و این کمپانی‌ها که همان توزیع‌کنند‌گان فیلیمو و نماوا هستند گروه و مافیایی تشکیل داده‌اند که اگر در خارج از آن باشی جایی برای کار نداری. ما آثاری که به صورت مستقل تولید کرده‌ایم را مجبوریم به این رسانه‌های توزیع‌کننده با کمترین قیمت بفروشیم و آن‌ها تأکید دارند که اگر همین اثر را با همکاری خودشان می‌ساختیم با رقم بهتری از ما آن را می‌خریدند. این به معنی ایجاد انحصار در شبکه نمایش خانگی است که تنها با دخالت صنوف در صدور مجوزها از بین می‌رود.

نظر شما