بابک کایدان:

فضای رقابتی و کم بودن محدودیت‌ها عامل موفقیت شبکه نمایش خانگی است

۱۳۹۹/۰۸/۰۶ - ۰۵:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۲۶۲۱
فضای رقابتی و کم بودن محدودیت‌ها عامل موفقیت شبکه نمایش خانگی است
بابک کایدان معتقد است دلیل موفقیت شبکه نمایش خانگی فضای رقابتی و کم بودن محدودیت‌ها در این رسانه است و نبود این دو عنصر مهم در تلویزیون منجر به شکست این رسانه در جذب مخاطب شده است.

بابک کایدان فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: علت موفقیت شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر شکل‌گیری فضای رقابتی در بخش خصوصی است. همیشه هر جا که رقابت به وجود آمده کیفیت ارتقا پیدا کرده و عدم وجود رقابت طبیعتاً لزوم ارتقای کیفیت را از بین می‌‌برد.

کایدان تصریح کرد: از طرفی شبکه نمایش خانگی به لحاظ ممیزی یک گام از تلویزیون جلوتر است و می‌توان به موضوعات و مسائل متنوع‌تری بپردازد و به مدیوم سینما نزدیک‌تر است. به همین دلیل جذابیت‌های آثار تولید شده در این رسانه بسیار بیشتر از تلویزیون است.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه اظهار داشت: رفع محدودیت و تکنیک دو عامل اصلی موفقیت شبکه نمایش خانگی است. رفع محدودیت به عدم نظارت تلویزیون برمی‌گردد و فضای رقابتی نیز به ارتقای کیفیت کمک کرده است. فضای باز باعث شده به لحاظ محتوایی موضوعات بسیاری در سریال‌ها مطرح شود و موضوعات ملتهب در نگارش‌ آثار دیده می‌شود.

نویسنده سریال «دل» درباره مورد استقبال قرار گرفتن سریال‌های خارجی در ایران گفت: سریال‌های خارجی که می‌بینیم امروز در کشور ما مورد استقبال قرار گرفته‌اند به بازار جهانی وصل هستند و محتوای این آثار جهان‌شمول است و سازندگان آثار سعی دارند با فرهنگ‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و می‌بینیم مردم با فرهنگ‌های متفاوت در نقاط مختلف دنیا این سریال‌ها را دنبال می‌کنند اما ما بیش از هر چیز سعی داریم به مسائل بومی بپردازیم و آثارمان احتمالاً چندان جهان‌شمول نیستند.

کایدان با اشاره به انتقاداتی که به آثار شبکه نمایش خانگی وجود دارد، گفت: بسیاری معتقدند آثار شبکه نمایش خانگی به سمت ابتذال رفته‌اند اما واقعاً اینگونه نیست. این آثار تا امروز از وزارت فرهنگ مجوز می‌گیرند و اگر اثری هم با کیفیت پایین تولید شده نباید آن را به کل رسانه تعمیم داد. شبکه نمایش خانگی یک جریان نو پا است و باید خود را پیدا کرده و بالغ شود و شاید در این مسیر چند اثر ضعیف و مبتذل هم تولید شود که نباید به دلیل تولید این آثار کل رسانه را تعطیل کنند.

او افزود: باید نظارتی مشخص و مدون در تولیدات شبکه نمایش خانگی وجود داشته باشد و تعطیلی رسانه اشتباه‌ترین تصمیم ممکن است. ما در شبکه نمایش خانگی آثار خوبی چون «شهرزاد» داشتیم که به لحاظ کیفی اثر قابل دفاعی است. به جای اعمال محدودیت‌های بیشتر و سخت‌گیری‌ها باید آسیب‌شناسی شود و جلوی دلیل نمی‌شود به دلیل ضعف‌ یک یا دو اثر به همه آثار آسیب زد.

این فیلمنامه‌نویس درباره انتقادهایی که به آثار شبکه نمایش خانگی می‌شود، تصریح کرد: هر اثری باید مورد انتقاد قرار گیرد اما وقتی پخش یک سریال هنوز به پایان نرسیده برخی نقدها غیرمنصفانه است. به عنوان مثال صحبت‌ها و نقدهایی که درباره سریال «دل» می‌شنوم برایم عجیب است. من با نقد سریالی که فیلمنامه‌اش را نوشته‌ام مشکلی ندارم اما بهتر است درباره بدآموزی یا نتیجه‌گیری‌های اخلاقی درباره یک سریال تا پایان پخش آن صبر کرد و اگر اثر به لحاظ محتوایی به سمت غلطی رفت آن زمان می‌توان درباره این موضوع صحبت کرد.

کایدان با اشاره به افت کیفی سریال‌های تلویزیون گفت: تلویزیون بیشترین آسیب را از غیر رقابتی بودن خورده است؛ برای ارتقای کیفیت آثار لازم است فضای رقابتی ایجاد شود و پس از آن برداشتن محدودیت‌ها است که می‌تواند به تلویزیون کمک کند. عجیب است که هر روز میزان محدودیت‌ها در تلویزیون دو چندان می‌شود. امروز می‌بینیم سریال‌هایی که سال‌ها قبل پخش شده‌اند با سانسور پخش می‌شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز