یک منتقد تلویزیونی در گفت و گو با برنا مطرح کرد:

برگزاری جشنواره های تلویزیونی به رشد کیفی آثار کمک می کند

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۵۱۴
برگزاری جشنواره های تلویزیونی به رشد کیفی آثار کمک می کند
یک منتقد تلویزیونی معتقد است برگزاری جشنواره های رقابتی در تلویزیون نه تنها موجب حیف و میل شدن بودجه نیست بلکه به رقابت و رشد کیفی آثار نمایشی تلویزیون نیز کمک می کند.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا، کیوان امجدیان نویسنده و منتقد سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار برنا با اشاره به افت سریال سازی در دهه گذشته گفت: بسیاری از افرادی که در حوزه سریال سازی فعالیت می کنند این نکته را فراموش کردند که اثری که ساخته می شود باید جزوی از خاطره مردم شود. در میان سریال های پس از انقلاب سریال هایی همچون سریال آینه یا سلطان و شبان همگی جزوی از خاطره و زندگی آدم هایی هستند که در آن مقطع زندگی می کردند. بسیاری از سریال هایی که در ذهن مردم ماندگار شدند به خاطر شخصیت ها و نوع ارتباطی که با آن برقرار کردند در خاطر مخاطب ماندگار شده است. در واقع این همذات پنداری مخاطب است که در موفقیت یک اثر می تواند موثر باشد. 

وی افزود: این موضوع در سریال های امروزی خیلی کمتر مورد توجه قرار می گیرد و مخاطب شناسی درستی از چگونگی ارتباط با مخاطب وجود ندارد. حتی شاهد هستیم سریال ها از لحاظ تکنیکی و فنی بسیار پیشرفته هستند اما حس و حال خوبی که باید با آن مخاطب را همراه کنند در آثار نمایشی تلویزیون وجود ندارد. 

امجدیان اضافه کرد: یکی از دلایلی که موجب می شود سریال ها از لحاظ محتوا دچار ضعف باشند نظارت های غیر معمول تلویزیون در زمان نگارش و ساخت یک سریال است. در واقع آنقدر نظرهای متضاد و مختلفی به سریال تحمیل می شود که نسخه اولیه با نسخه نهایی اثر زمین تا آسمان متفاوت است و گاه از رسالت و هدف اصلی خود کاملا دور افتاده می شود.  این نظارت ها و نظرهای غیرکارشناسی در اعطای مجوز ساخت یک اثر نمایشی برای تلویزیون به ماهیت یک اثر ضربه می زند. 

این منتقد تلویزیون در ادامه یادآور شد: معتقدم در میان ناظران کیفی آثار نیروهای جوان تر باز هم با شجاعت بیشتری نسبت به یک سریال و ایجاد ممیزی نظر می دهند و کمتر به مسائل پیش پا افتاده و دور از ذهن توجه می کنند اما از طرفی تجربه نیروهای پیشکسوت و قدیمی هم در جاهایی به کمک یک اثر می آید و در نتیجه ترکیبی از نیروی جوانی و تجربه قدیمی تر ها می تواند به ساختار یک اثر نمایشی اثربخشی مطلوب تری بدهد. 

وی با اشاره به ضعف فیلمنامه نویسی گفت: یکی دیگر از مشکلات عدم استقبال از سریال ها نبود فیلمنامه خوب و قصه هایی است که مخاطب را جذب کند. انگار در سازمان صدا و سیما تنها حول چند محور کلی اجازه ساخت سریال سازی وجود دارد در حالی که اگر فیلمنامه نویسان تلویزیون با کمی تمرکز به سراغ سوژه های مختلف بروند حاصل کار فراتر از چیزی می شود که امروز روی آنتن می رود. 

امجدیان در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره و رقابت پذیری میان آثار تلویزیونی گفت: من تا چند سال پیش معتقد بودم برگزاری جشنواره ها خرج اضافه است و باید بودجه آن به تولید آثار تزریق شود. اما امروز حرف گذشته خودم را نفی می کنم و باور دارم وجود جشنواره ها و ایجاد رقابت میان سازندگان آثار موجب شکوفایی و رشد سریال سازی می شود. در سال ها و دهه های گذشته جشنواره هایی در تلویزیون برگزار می شد که متاسفانه در چند سال گذشته با بی نظمی و شلختگی عجیبی برگزار می شود که حاصل درستی هم ندارد. اما اگر با دقت و وسواس بیشتری در برگزاری این جشنواره دقت شود به طور قطع در خروجی آن هم نتایج خوبی حاصل می شود و فیلمسازان حاضر نیز جدیت بیشتری برای تولید یک اثر از خودشان نشان می دهند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز