جواد انصافی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

مسئولان علاقه‌ای به نمایش های آئینی و مذهبی ندارند

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۰۰۹
مسئولان علاقه‌ای به نمایش های آئینی و مذهبی ندارند
جواد انصافی در گفت‌وگو با برنا از مشکلات گروه‌های نمایشی مذهبی و گروه‌های تعزیه برای اجرای کارهای مناسبتی و لزوم حمایت دولت سخن گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ جواد انصافی، کارگردان و بازیگر، مطرح عرصه نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار برنا با اشاره به مشکلات گروه‌های نمایشی برای اجرای نمایش‌های آئینی و مذهبی گفت: از ابتدای انقلاب جشنواره آیینی سنتی داشتیم که هر ساله برگزار می شد. به مرور و بعد از چهار پنج دوره که این جشنواره برگزار شد، مسئولان فرهنگی انگار دیگر علاقمند به نمایش‌های آئینی سنتی نبودند و برای همین دوره‌های برگزاری جشنواره تبدیل به دو سال یک بار و چند سال یک بار شد. بهانه شان هم این بود که گفتند بودجه ای برای برگزاری جشنواره نداریم و این نشان می دهد که علاقه ای به برگزاری این جشنواره ندارند که در اولویت های حذف آن از ردیف بودجه قرار گرفت. 

این بازیگر و کارگردان پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی آیینی با اشاره به اینکه فضای رقابتی جشنواره را مسئولان با هدف بی خاصیت کردن آن حذف کردند گفت: با توجه به اینکه هیچ‌گاه توجه جدی از سوی مسئولان فرهنگی به نمایش های آئینی نمی‌شد از یک جایی به بعد گفتند اصلا جوایز این جشنواره را هم حذف می کنیم و بیشتر جشنواره حالت دورهمی به خودش گرفت. 

وی ادامه داد: شیوه قهری مسئولان از جشنواره هم فراتر رفت و کار به جایی رسید که حتی کمک هزینه‌های گروه‌های نمایشی آئینی هم که برای اجرای نمایش ها تعلق می گرفت به نصف تبدیل کردند و این باعث شد بسیاری از گروه‌ها نسبت به اجرای کار خود با تمام ظرفیت بازیگران تردید پیدا کنند و برای همین گروه‌ها کوچکتر و کم جمعیت تر شد. طبیعی هم بود وقتی مثلا با بودجه 50 تومانی یک گروه می توانست دور هم جمع شوند و بعد تصمیم گرفتند این بودجه را به 25 تومان کاهش دهند دیگر سرپرست گروه نمی توانست هنرمندی را که قبلا از شهرهای دیگر به گروهشان اضافه می شد را برای کار فرا بخواند. تمام این مسائل نشان می‌دهد دولت‌ها در طول تمام این سال‌ها لااقل در عمل علاقه‌ای به جشن‌ها و مراسم‌های آئینی و تئاترهای آئینی ندارند. 

بازیگر مطرح عرصه سیاه‌بازی در ادامه گفت: از طرف دیگر مردم هم وقتی این بی‌رغبتی را از سوی سیاستگذاران فرهنگی دیدند دیگر مانند قبل از نمایش های آئینی استقبال نکردند. از طرفی مشکلات اقتصادی که هر سال زندگی را برای قشر آسیب پذیر جامعه سخت تر می کند اجازه نمی دهد مردم به نمایش های آیینی توجه کنند و آن را به عنوان بخش مهمی از فرهنگ کشور ازش استقبال کنند.

انصافی اضافه کرد: به همین دلیل علاقه به اجرای نمایش های آیینی هم از سوی هنرمندان کمرنگ شد تا به حدی که امروزه اگر جشنواره آیینی و سنتی برگزار می شود کمتر خبری از گروه های تعزیه است. چون حمایتی از آنها صورت نمی گیرد که بتوانند در فضای نمایشی کشور فعالیت کنند.

وی با اشاره به متون و اشعار تعزیه که دست به دست میان هنرمندان چرخیده است گفت: این متون بسیاری اش هنوز هم دست هنرمندان تعزیه وجود دارد و از آن استفاده می کنند. استاد داود فتحعلی بیگی هم چند سالی است همت کردند و بسیاری از این اشعار را در قالب کتاب هایی گردآوری و منتشر کردند و خدا رو شکر از لحاظ منابع متنی مشکلی وجود ندارد. 

این هنرمند قدیمی کشورمان در پایان گفت: اگر مسئولان فکر جدی به حال هنر تعزیه و نمایش های آیینی نکنند همین میزان عشق و ارادتی که در میان گروه های نمایشی نسبت به این گونه از نمایش است هم کمرنگ می‌شود و از بین می رود. میراث گذشتگان ما باید دست به دست به نسل جدید برسد و این موضوع نیازمند حمایت جدی دولت از نمایش های آیینی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز