تعدیل نیرو در سینماها فاجعه‌ای دیگر در روزهای کرونایی

۱۳۹۹/۰۶/۰۶ - ۰۶:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۸۵۰
تعدیل نیرو در سینماها فاجعه‌ای دیگر در روزهای کرونایی
تعطیلی طولانی مدت سینماها و عدم استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی شرایط اقتصادی سینماها را هر روز بدتر می‌کند و بسیاری از سینماها مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، تا امروز تقریباً همه سینماهای کشور تعدیل نیرو داشته و ادامه روند تعطیلی و بلاتکلیفی سینماها وضعیت را هر روز بدتر می‌کند و احتمال وقوع یک فاجعه در سینما را بیش از پیش هشدار می‌دهد.

تعطیلی تولیدات سینمایی و تعطیلی سینماها قشر عظیمی را بیکار کرده که لازم است توجهی جدی به این مسأله شود و به تازگی شروع تعدیل نیرو در سینماها نشان از وخامت وضعیت اقتصادی سینماها دارد.

در گفت‌وگو با دو تن از مدیران سینما در تهران این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

سجاد نوروزی: نیمی از کارکنان پردیس سینمایی آزادی تعدیل شدند / در پنج ماه نخست تعطیلی حقوق همه کارکنان پرداخت شد

سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: متأسفانه با ادامه تعطیلی‌ سینماها ما در پردیس سینمایی آزادی مجبور به تعدیل حدود نیمی از کارکنان این مجموعه شدیم. هنوز درباره دائمی یا موقتی بودن این تعدیل نیرو نمی‌توان صحبت کرد و همه چیز به حمایت از سینماها و عملکرد ستاد مبارزه با کرونا و ادامه شیوع این ویروس در کشور بستگی دارد.

نوروزی تصریح کرد: همه جای دنیا دولت‌ها برای اتحادیه‌های مدنی از جمله اتحادیه‌های فرهنگ و هنر بودجه‌ای مدنظر دارند. هنر امروز در عرصه تولید، توزیع و ایده نیاز به حمایت دارد و می‌بینیم این حمایت از سوی کشورهای مختلف به اهالی فرهنگ و هنر صورت می‌گیرد اما متأسفانه در کشور ما شرایط به شکل دیگری است و علی‌رغم وعده‌هایی داده شده است هنوز در عمل حمایتی شامل حال سینماها نشده است.

او افزود: در پنج ماه ابتدایی تعطیلی سینماها ما در مجموعه پردیس سینمایی آزادی حقوق همه کارکنان را پرداخت کردیم و تعدیل نیرو نداشتیم، از ماه خرداد به بعد با بازگشایی سینماها امید داشتیم که در صورت استقبال خوب مخاطبان می‌توان بخشی از خسارت را جبران کرد اما پس از شروعی نسبتاً خوب در اکران با افت شدید مخاطب مواجه شدیم و عملاً هیچ اتفاق مثبتی برای سینماها رخ نداد.

مدیر پردیس سینمایی آزادی در ادامه گفت: در نحوه اداره سینماها هیچ فرقی بین سینماهای خصوصی و سینماهای دولتی که مربوط به نهادی مثل حوزه هنری، شهرداری و... می‌شوند وجود ندارد و وقتی در شرایطی بحرانی مثل شیوع ویروس کرونا همه سینماها شرایط یکسانی را تجربه می‌کنند نمی‌توان تفاوتی بین این دو قائل بود. وقتی از اسفندماه تا امروز سینما هیچ درآمدی نداشته و حمایتی هم صورت نگرفته عملاً نحوه اداره‌اش تابع بخش خصوصی است. پردیس سینمایی آزادی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ما بدون درآمد طبیعتاً توان پرداخت حقوق کارکنان را نداریم و به‌رغم میل‌مان مجبور می‌شویم با برخی همکاران خداحافظی کنیم.

همایون فربد: تعدیل نیروهای پردیس سینمایی هروی سنتر موقتی است/ پس از «شنای پروانه» با ریزش شدید مخاطب مواجه شدیم

همایون فربد، مدیر پردیس سینمایی هروی سنتر، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: متأسفانه با ادامه روند تعطیلی سینماها و عدم استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی در اندک روزهای بازگشایی سینماها که شرایط اقتصادی سینما را در کشور ما به مراتب بدتر از گذشته کرد مجبور شدیم در پردیس سینمایی هروی سنتر در یک برهه کوتاه زمانی با برخی از کارکنان این مجموعه خداحافظی کنیم.

فربد تصریح کرد: طبق اطلاعاتی که من از دیگر سینماها دارم به‌رغم تلاش مدیران برای جلوگیری از تعدیل کارکنان، به تازگی تقریباً همه مجبور به تعدیل برخی نیروهای خود شده‌اند و البته اگر این شرایط موقتی باشد و بتوانیم پس از تعطیلات ماه محرم به اکران موفق برگردیم قطعاً افرادی که با آن‌ها خداحافظی‌کرده‌ایم به مجموعه برمی‌گردند. در روزهای تعطیلی نیز حقوق ثابت همه کارکنان پردیس سینمایی هروی سنتر پرداخت شد ولی با بدتر شدن وضعیت مجبور شدیم فعلاً با سه نفر از اعضای پرسنل این سینما خداحافظی کنیم.

او درباره استقبال مخاطبان از فیلم‌های سینمایی در روزهای بازگشایی سینماها گفت: پردیس سینمایی هروی سنتر در روزهای عادی هفته پنجمین سینمای پر مخاطب تهران بود. تا زمانی که فیلم سینمایی «شنای پروانه» روی پرده بود مردم به سینما می‌آمدند و استقبال نسبتاً خوب بود و ما تقریباً 50 درصد ظرفیت سالن‌هایمان در روزهای مختلف پر می‌شد اما متأسفانه پس از اینکه اکران فیلم سینمایی «شنای پروانه» متوقف شد شاهد ریزش شدید مخاطب بودیم و پس از آن میزان فروش به پایین‌ترین حد ممکن رسید.

مدیر پردیس سینمایی هروی سنتر در پایان اظهار داشت: متأسفانه فیلم‌هایی که پس از «شنای پروانه» بر پرده سینماها بودند نتوانستند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند و کمتر کسی حاضر است برای دیدن آن‌ها بلیت خریده و به سینما بیاید. امیدوارم پس از تعطیلی‌ها با اکران چند فیلم خوب شاهد رونق سینماها و استقبال مردم از آثار سینمایی باشیم. سینماهای کشور با توجه به رعایت پرتکل‌های بهداشتی بی‌خطرترین مکان در بین اماکن عمومی هستند که مردم می‌توانند برای پر کردن اوقات فراغتشان به آنجا بروند.

نظر شما