در اولین وبینار تخصصی با موضوع گاندی و سینمای آسیا ؛

تأکید بر زمینه‌های مشترک همکاری سینمای ایران و هند

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۰۷:۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۰۵۱۸۹۷
تأکید بر زمینه‌های مشترک همکاری سینمای ایران و هند
معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: با تکیه بر ارزش‌های فرهنگی مشترک میان دو کشور ایران و هندوستان می‌توان دست به تولیدات مشترک سینمایی با تأکید بر شاخصه‌های مهم انسانی و بشردوستانه افرادی همچون گاندی زد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اولین وبینار تخصصی با موضوع گاندی و سینمای آسیا با همکاری بخش فرهنگی سفارت هند در ایران، مرکز روابط فرهنگی هندوستان ICCR و دانشگاه بین‌المللی مهاتما گاندی واردا، در تاریخ 10 شهریور 1399 (31 آگوست 2020) برگزار شد.
در این سخنرانی افرادی همچون پروفسور آبی کومار سینگ (مدیریت محترم بخش فرهنگی سفارت هند در ایران)، پروفسور کومار شوکال (معاونت کل دانشگاه بین‌المللی مهاتما گاندی واردا)، بهروز چاهل (عضو صنف تهیه کنندگان سینمای بالیوود و بازیگر)، رائد فریدزاده (معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمای فارابی) و عده ای از چهره های دانشگاهی و مدیریت فرهنگی هندوستان با محوریت گاندی و تأثیر او بر سینمای آسیا به سخنرانی پرداختند.
رائد فریدزاده در سخنرانی خود با اشاره به ریشه های فرهنگی مشترک میان کشور ایران و هندوستان، به خصایص اخلاقی ویژه گاندی به عنوان یکی از مهمترین چهره های معاصر جهان اشاره کرد و افزود: نقل قول‌های گاندی به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم در آثار سینمایی و تلویزیونی ایران شنیده می‌شود، چرا که او از صلح و دنیای بدون خشونت سخن می‌گفت. او یادآور شد که گاندی در جهان امروز می تواند مقدمه ورود ما به جهان گفتگو بوده و نگاهی عاری از نژادپرستی را تبلیغ کند.
او در پایان سخنانش اضافه کرد که با تکیه بر ارزش‌های فرهنگی مشترک میان دو کشور ایران و هندوستان، می‌توان دست به تولیدات مشترک سینمایی با تأکید بر شاخصه‌های مهم انسانی و بشردوستانه افرادی همچون گاندی زد.
همچنین بهروز چاهل (تهیه کننده و بازیگر ایرانی – هندی بالیوود) با اشاره به شعار مطرح گاندی که در عین ساده زیستی باید بزرگ فکر کرد، به ایراد سخنان خود پرداخت. او به اصول اخلاقی گاندی همچون پیروی از حقیقت، زندگی مسالمت آمیز و رفاه همگانی اشاره کرد و سپس با تشریح ایدئولوژی او بر مبنای اندیشه اجتماعی و آموخته‌های اخلاقی، از تأثیر آن بر سینمای ایران سخن گفت.
 سپس دیگر سخنرانان هندی با اشاره به سینمای قدرتمند ایران، از زمینه‌های مشترک همکاری با تکیه بر آراء و نظریات گاندی پرداختند.

 

 

نظر شما