به منظور رفع آلودگی تهران؛

صنایع آلاینده از تهران جابه‌جا شوند

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۱۰:۳۱:۱۸
کد خبر: ۱۰۵۲۵۶۱
صنایع آلاینده از تهران جابه‌جا شوند
برنامه «یه روز تازه» با اشاره به مشکلات آلودگی تهران به بررسی عوارض و اثرات صنایع آلاینده در زندگی مردم تهران پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، یک کارشناس محیط‌زیست در برنامه صبحگاهی «یه روز تازه» شبکه پنج سیما گفت: برای اینکه تهران از آلاینده‌ها پاک شود لازم است صنایع آلاینده مانند کارخانه روغن نباتی جابه‌جا شوند.

سیدامیر فاتح وحدتی در برنامه یه روز تازه گفت: برآوردها نشان می‌دهد ۲۵ تا ۳۰ درصد حجم آلودگی هوای تهران سهم منابع ثابت آلاینده است که منابع ثابت را به دو دسته مهم تقسیم می‌کنیم یک دسته منابع سکونتگاه‌ها و منازل مسکونی هستند و بقیه کارگاه‌ها و صنایع و بنگاه‌های اقتصادی هستند.

وی افزود: برآوردی که در دهه ۷۰ انجام شد نشان می‌دهد ۵۳۰ هزار واحد صنفی در تهران وجود دارد که از این تعداد تقریبا ۱۰۰ و خرده‌ای کارگاهی و صنعتی بودند. البته در کلانشهری مثل تهران که ۱۰ میلیون جمعیت دارد تردد افراد هم می‌تواند منشا آلودگی باشد. هرچه تعداد بیشتری از منابع تولید انرژی استفاده شود آلاینده‌ها به شهرها اضافه می‌شود. ما امروزه همه منابع سرما و گرما را در خانه‌ها به صورت موتورخانه‌ و یا پکیج هستند این آلاینده‌ها مستقیم از خانه‌ها وارد هوای شهری می‌شود.

این کارشناس محیط‌زیست ادامه داد: سهم کارگاه‌ها یا منابع صنعتی در آلودگی هوا ۲۰ تا ۱۵ درصد است که عموما تجمع در جنوب شهر تهران هست. این تهویه هوا که جریان رو به شمال دارد اغلب آلایندگی را از جنوب به سمت شمال هدایت می‌کند. وظیفه سازمان‌های مختلف هست که به این ماجرا ورود کنند، هم کسانی که مجوز این فعالیت‌ها را می‌دهند مثل وزارت صنایع و هم واحدهای صنفی و اتحادیه‌ها و هم ناظرینی مثل شهرداری و سازمان محیط‌زیست که باید مرتب به این مراکز سرکشی کنند که هم وسایل گرمایشی‌شان نگهداری کافی داشته باشد و هم معاینه فنی موتورخانه‌ها بررسی شود.

وحدتی افزود: این را در قانون هوای پاک گنجاندند که هر سال باید مثل خودروها سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه‌ها را مورد معاینه فنی قرار بدهند. الان برای اجرایی شدن این قانون؛ هماهنگی‌ بین دستگاه‌های اجرایی لازم است. این بررسی در تاسیسات صنعتی هم می‌تواند اتفاق بیفتد. وی گفت: برای اجرایی شدن معاینه فنی باید موتورخانه‌ها را بررسی کنیم.

وحدتی خاطرنشان کرد: برای معاینه فنی خودروها چه اتفاقی افتاد؟ ابتدا شهرداری آمد چند مرکز معاینه فنی ایجاد کرد و به تدریج که مردم طالب شدند همه را به بخش خصوصی واگذار کرد اینجا هم باید همین اتفاق بیفتد. اول دولتی کار را انجام بدهد طالب که زیاد شد به بخش خصوصی واگذار کند چون درآمدزایی خوبی خواهد داشت. اما شهرداری نزدیک‌ترین مسئول به اجرای معاینه فنی خانه‌هاست.

وحدتی افزود: اما درباره واحدهای صنعتی دو مدل می‌شود برخورد کرد یا براساس سیستم جریمه‌ای واحدها را وادار کنید سیستم خروجی آلاینده‌ها را کنترل کنند یا در صورتی که نتوانند این اصلاحات را انجام بدهند باید نسبت به جا‌به‌جایی و خروجی از شهر اقدام شود کاری که برای برخی از صنایع مهم انجام شد مانند کارخانه ریخته‌گری ایران‌خودرو و یا کاشی‌سازی ایرانول که جابه‌جا شده‌اند اما هنوز هم صنایعی هستند که یا رفتنشان سخت است و یا جانمایی برایشان سخت شده است. من خاطرم هست کارخانه روغن نباتی را از کرج جابه‌جا کردیم و بردیم جای دیگر این اتفاق خوبی است هم نیروی کار جدید ایجاد کند و هم شهر را نجات می‌دهد.

وی دلیل اتفاقات رخ داده در تعیین و جانمایی صنایع را اینطور عنوان کرد که عدم توجه در ساختار شهری باعث  این اتفاق بوده است. مسئولیت وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری است که جانمایی‌هایی را صورت نداده است. مسئولیت عموما در قوانین تعریف شده است و آنچه الان اتفاق افتاده بین وزارت صمت که مجوز داده، سازمان محیط‌زیست که جای این واحد را تایید کرده و شهرداری که مجوز ساخت می‌دهد اتفاق می‌افتد و الان ما چوب ناهماهنگی این سه سازمان را خوردیم.

برنامه یه روز تازه که کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود.

 

نظر شما