شکلات تلخ با موضوع اسیب های اجتماعی؛

چه کسی مقصر است؟/فرار دختران از خانه!/درآمد زایی کودکان بر سر چهار راه ها!/کودک آزاری!/سالمند آزاری!/فاصله گرفتن دختران از خانواده!

۱۳۹۹/۰۶/۱۷ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۷۰۸
چه کسی مقصر است؟/فرار دختران از خانه!/درآمد زایی کودکان بر سر چهار راه ها!/کودک آزاری!/سالمند آزاری!/فاصله گرفتن دختران از خانواده!
تهیه کننده برنامه «شکلات تلخ» گفت: اعتیاد، دختران فراری، خودکشی و سالمند آزاری از سرفصل های بعدی برنامه خواهد بود و تصمیم داریم با چند کارشناس خانواده در بحث سالمند آزاری گفت و گو کنیم و این موضوع را با نگاهی تقلیدی به عنوان یک آسیب اجتماعی بررسی نماییم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه شکلات تلخ با محوریت  ساماندهی کودکان کار و خیابان و با توسعه محتوایی آسیب هایی چون طلاق،اعتیاد والدین، مهاجرت های اشتباه ،کودک آزاری و غیره در گروه اجتماعی شبکه 5 سیما تولید می شود.  «مجتبی احمدی» تهیه کننده برنامه «شکلات تلخ»  گفت: این برنامه با محوریت کودکان کار شروع شد و سعی کردیم زندگی کودکان کار و آسیب هایی که در مسیر زندگی شان با آنها درگیر هستند را بررسی کنیم. 

او افزود: اما در ادامه و بعد از گذشت7 برنامه با توجه به اینکه ماموریت ما پرداختن به آسیب های اجتماعی بود و قرار نبود روی موضوع کودکان کار متوقف شویم، موضوع دیگری را انتخاب کردیم. ما با کودکان کار شروع کردیم و می خواستیم بعد از آن به بحث طلاق، اعتیاد، خودکشی، دختران فراری و مهاجرت بپردازیم.

این تهیه کننده همچنین بیان کرد: اگر چه کودکان کار  محور اصلی برنامه بودند اما به یکباره به موضوعات دیگر در حوزه آسیب شناسی تقسیم شدند و ما با کودکان کار به اعتیاد، مهاجرت، طلاق، خودکشی، دختران فراری رسیدیم. 

تهیه کننده برنامه های تلویزیونی ادامه داد: اگر خانواده ای به اشتباه مهاجرت کند، شاهد کودکان کار از همان خانواده می شویم، در بحث طلاق نیز به از هم پاشیدگی خانواده می رسیم که پدیدآورنده کودکان کار بود. به همین خاطر کم کم تغییر ماموریت داده و به موضوعات مرتبط با آسیب های اجتماعی  و بحث دختران آسیب دیده و فراری رسیدیم.

او در ادامه نیز عنوان کرد: در بحث کودکان کار نگاه مستندگونه داشتیم و در بحث دختران فراری نگاه درمان گرایانه در کنار فضای مستند دیده شد. در این بخش داستان زندگی دختران فراری را مطالعه  کرده و ابعاد مختلف آن را با حضور جامعه شناسان و روانشناسان بررسی کردیم. به دلیل محدودیت در نمایش تصاویر این افراد از تعدادی بازیگر در این بخش استفاده کردیم.

احمدی در ادامه نیز گفت: در بحث دختران فراری و کودکان کار نزدیک به ۱۶ داستان را از لحاظ داستانی بازسازی کرده و قصه زندگی آنها را روایت کردیم. همچنین از قسمت ده به بعد سعی کردیم نگاه مطالبه گرانه ای را نسبت به مسئولین مرتبط با هر موضوعی داشته باشیم.

او با بیان اینکه در بحث دختران فراری جدای از مطالبه گری از ارگان های مرتبط پای روانشناسان را به این موضوع باز کردیم، افزود: درباره نزدیک شدن خانواده ها به فرزندان و جلوگیری از فرار فرزندان از خانه  بسیاری از موارد را مورد بررسی قرار داده و دلایلش را جویا  می شویم.

این تهیه کننده درباره بخش نگاه مهارتی به کودکان کار نیز گفت: ما سعی کردیم با گپ و گفتی که با سازمان فنی حرفه ای داشتیم به این برسیم که چطور می شود به این کودکان مهارت آموزی کرد ؟ و علاوه بر صحبت با مراکز آموزشی با سازمان فنی حرفه ای و سازمان های مردم نهاد نیز در بحث استعدادیابی صحبت کردیم و دوربین برنامه تجارب آنها را ضبط کرد و با چند باشگاه فوتبالی و چند مدرسه  نیز وارد مذاکره شده و درباره نحوه پذیرش این بچه ها با نگاهی مستند صحبت کردیم.

او با اشاره به هدف گذاری «شکلات تلخ» نیز گفت: برنامه ما دنبال این است که در بحث آسیب های اجتماعی به دو نکته برسد یکی مرتفع کردن و راهکار دادن و دیگری مطالبه گری است.کماکان ساختار مستندگونه مان را حفظ می کنیم و دوربین ما به فضاهای مختلفی می رود و با مردم صحبت می کند و آسیب های نوپدید و کودک کار در فضای مجازی را با سناریوی مشخص بررسی می کند.

احمدی درباره سرفصل و موضوع های برنامه های آتی «شکلات تلخ» نیز گفت: اعتیاد، دختران فراری، خودکشی و سالمند آزاری از سرفصل های بعدی برنامه خواهد بود و تصمیم داریم با چند کارشناس خانواده در بحث سالمند آزاری گفت و گو کنیم.

او در پایان  گفت: تاکنون این برنامه در چهل قسمت طراحی شده است، اما اگر سازمان  صداوسیما موافقت کند این احتمال وجود دارد تا پایان فروردین ۱۴۰۰ این برنامه ادامه پیدا کند.

به گزارش برنا، مهدی اسماعیل تبار روانشناس و یکی از کارشناسان این برنامه است. 

برنامه «شکلات تلخ» شنبه و سه شنبه حوالی ۱۳/۳۰ و روزهای یکشنبه و چهارشنبه  بعد از اخبار بامدادی  از شبکه پنج سیما پخش می شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز