از ژن‌های اعتیاد تا هوش مصنوعیِ نویسنده در «چرخ»

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۱۳:۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۰۵۷۸۷۹
از ژن‌های اعتیاد تا هوش مصنوعیِ نویسنده در «چرخ»
بیست‌وهشتمین قسمت فصل هفتم «چرخ» ساعت 19 امروز، یکشنبه 23 شهریور 99، با بررسی مهم‌ترین خبرهای دنیای علم و فناوری روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در میز علم این قسمت «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه میزبان شیرین شاطرزاده، روزنامه‌نگار علم و دکتر داریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران است.

 دکتر طاهرزاده ارتباط علاقه‌مندی به آفتاب با ژن‌های مرتبط با اعتیاد را بررسی می‌کند و شاطرزاده از جوایز بریک‌ثرو (breakthrough) خواهد گفت.

 به جایزه‌ی «بریک ثرو» می‌گویند «اسکار دنیای علم»؛ قیمتی‌ترین جایزه‌ی علمی دنیا که بزرگان «سیلیکون ولی» آن را پایه‌گذاری کرده‌اند. این جایزه به تاثیرگذارترین دستاوردهای علمی سال در سه زمینه‌ی فیزیک بنیادی، علوم زیستی و ریاضیات تعلق می گیرد. این جایزه از سال 2012 (1391) اهدا می‌شود و به گفته‌ی «مارک زاکربرگ»، یکی از بنیانگذاران این جایزه «بریک ثرو به این منظور طراحی شده است که موفقیت‌های فیزیکدانان، ریاضیدانان و دانشمندانی را جشن بگیریم که نبوغشان به ما کمک می کند تا دنیایمان را بهتر بشناسیم و پیشرفت‌هایشان آینده‌ی ما را شکل می‌دهد.»  

در بخش دیگری از «چرخ»‌ محمد کرباسی و علی خورشیدی، دو روزنامه‌نگار فناوری، خبرهای مربوط به هوش مصنوعی نویسنده و فناوری صفحه‌های نمایش منعطف در صنعت تلفن‌های همراه را بررسی خواهند کرد.

 چند روز قبل روزنامه‌ی «گاردین» مطلبی را منتشر کرد و گفت که کل آن را یک سیستم هوش مصنوعی یا اصطلاحا ربات نوشته است. از همان روز این ماجرا تبدیل به مساله‌ای جنجالی شد و سوال‌های مختلفی را مطرح کرد؛ آیا قرار است هوش مصنوعی جای بسیاری از شغل‌ها از جمله خبرنگاری را بگیرد؟ چقدر ماجرا به واقعیت نزدیک است؟ 

فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت 45 دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

 

نظر شما