علیرضا تابش:

نهادینه شدن فرهنگ جهادی در جامعه، در گرو تفسیر دقیق ابعاد آن است

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۱۶:۲۲:۵۰
کد خبر: ۱۰۶۰۷۹۵
نهادینه شدن فرهنگ جهادی در جامعه، در گرو تفسیر دقیق ابعاد آن است
نشست مشترک معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در این نشست صادق صدقگو گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگی خصوصاً مرکز آرشیو و اسناد دفاع مقدس و همچنین تولید و نشر محتوای بصری از فیلم‌های منتشر نشده آن اشاره کرد و آخرین محصولات فرهنگی اداره کل امور ایثارگران (کتاب، نرم‌افزار چند رسانه‌ای، کلیپ، ماهنامه پل و....) را ارائه کرد.

وی در ادامه به نقش محوری جهاد سازندگی به عنوان تشکیلاتی مردم نهاد و خدمت محور در دوران دفاع مقدس و بازسازی کشور اشاره کرد و گفت: جهاد سازندگی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، ریشه‌های تفکر «همه با هم» به عنوان یکی از اصول اساسی برای رسیدن به آرمانها و اهداف انقلاب را در کشور نهادینه کرد و بر این اساس توانست با تکیه بر ظرفیت‌های عمومی و پتانسیل های جامعه، خدمات ماندگار و اقدامات اثرگذاری را در بخش‌های مختلف از فرهنگی و عقیدتی تا عمرانی و سازندگی انجام دهد که شاهکار فعالیت‌های آنان را می‌توان در عرصه پشتیبانی و مهندسی جنگ مشاهده کرد.

در ادامه این نشست علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به حضور موثر جهادگران در عرصه‌های مختلف خصوصاً فعالیت‌های فرهنگی دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در کنار فعالیت‌های عمرانی و سازندگی و پشتیبانی و مهندسی جنگ، جهاد در عرصه فرهنگی و تصویری نیز اقدامات ماندگاری با محوریت شهید سید مرتضی آوینی در گروه تلویزیونی جهاد داشت که روایتی متفاوت از سینمای نوگرا در دل جنگ بود. فعالیت‌های جهاد در سایر حوزه‌ها مثل انتشار نشریات مختلف، کتاب و... بخش دیگری از تاریخ دفاع مقدس است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ریشه فعالیت‌های جهاد در دوران دفاع مقدس خصوصاً در امر پشتیبانی جنگ را از پایین‌ترین اقشار جامعه تا اقشار برخوردار دانست و گفت: به تصویر کشیدن این ابعاد شاخص، در پشت جبهه‌ها که ابعاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سطوح مختلف جامعه ایرانی را به تصویر می کشد یا به تصویر کشیدن نقش بارز و تعیین کننده مهندسی-رزمی جهاد در دوران دفاع مقدس، موضوعی مهم است که در عین حال تا حدودی مغفول مانده است.

تابش فعالیت‌های گروه‌های مردمی و جهادی در مقابله با ویروس کرونا را برخاسته از این روحیه دانست و گفت: نهادینه شدن فرهنگ جهادی در سطوح مختلف کشور، در گرو تفسیر دقیق ابعاد و ریشه‌های آن است که پرداختن به نقش جهاد سازندگی در قبل از آغاز جنگ تحمیلی، حضور در دفاع مقدس و حتی دوران بازسازی، را شامل می‌شود.

در پایان این نشست، در زمینه استفاده از فیلم‌ها و خاطرات و اسناد مرکز آرشیو اداره کل امور ایثارگران، جهت تولید فیلمنامه و فیلم مستند و همچنین برنامه ریزی برای تولید فیلم سینمایی به صورت مشارکتی، با موضوع تشریح نقش جهاد سازندگی در دفاع مقدس، بحث و تبادل نظر شد و در این زمینه توافقاتی به عمل آمد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز