تشریح نقش پدافند در دستگیری ریگی

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۱۴:۰۱:۱۲
کد خبر: ۱۰۶۱۲۱۰
تشریح نقش پدافند در دستگیری ریگی
معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه یه روز تازه گفت: عبدالمالک ریگی با کمک تیم پدافند دستگیر شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، امیر سرتیپ ابوالفضل سپهری‌راد"معاون هماهنگ‌ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران" در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما که از پایگاه شکاری یکم شهید لشگری ارتش جمهوری اسلامی ایران روی آنتن می رود گفت: امروز پدافند هوایی از مرحله صیانت به صیادت رسیده است و نمونه بارز آن نشاندن هواپیمای عبدالمالک ریگی است.

امیر سرتیپ ابوالفضل سپهری‌راد افزود: کلمه پدافند در معنای لغوی یعنی ضدآفند و قدمت پدافند هوایی حدود 102 سال است که این نیرو فعالیت می‌کند یعنی از سال 1297 و اواخر جنگ جهانی اول از وقتی که تهدیدات هوایی گسترده‌تر شد علائم پدافند هوایی در ایران هم شروع به شکل‌گیری کرد و اولین واحد به اسم واحد ضد طیاره در نیروی زمینی ارتش تشکیل شد.

وی افزود: با توجه به افزایش تهدیدات هوایی روز به روز گسترده‌تر شد و با وجود رادارها و افزایش تجهیزات توسعه پیدا کرد. در واقع پدافند هوایی به فرموده فرمانده کل قوا خط مقدم دفاع از حیثیت و آبرو و موجودیت کشور است. پدافند هوایی در واقع مغزافزار هدایت‌کننده تمامی عملیات‌ها و نبردهای هوایی از ابتدا تا امروز است و کاری که پلیس در روی زمین انجام می‌دهد بسیار گسترده‌تر در آسمان انجام می‌دهد. از صدها کیلومتر خارج کشور هر پرنده‌ای که بخواهد وارد کشور شود و چه بخواهد بنشیند و یا بلند شود یا عبور کند باید حتما توسط پدافند هوایی رصد و شناسایی شود.

امیر سپهری‌راد درباره خاطرات دفاع‌مقدس نیز گفت: مردم عزیزمان آن چیزی را که فیزیکش را می‌دیدند شاید می‌شناختند، تانک را با رانننده‌اش، هواپیما را با خلبان و سرباز را با اسلحه اینها را در جنگ حاضر می‌دیدند. پدافند هوایی را چون فیزیکش در جنگ دیده نمی شد، شاید خیلی با آن مانوس نیستند در حالی که پدافند هوایی با امواج و سیگنال‌های راداری در کل فضای کشور حضور داشت و در طول دفاع ‌مقدس که  بالای 200 عملیات انجام شد هیچ عملیاتی بدون چتر پدافند هوایی انجام نشد. عملیات کمان 99، عملیات اچ3 و... همه اینها با هدایت پدافند هوایی شکل گرفت. شاخص‌ترین عملیات هم والفجر 8 بود که 75 روز این عملیات طول کشید و پدافند در 20 روز 70 هواپیمای دشمن را منهدم کرد که همان زمان گفتند در طول تاریخ جنگ بی‌سابقه است و اگر  انجام نمی‌گرفت ما به چنین دستاوردی نمی‌رسیدیم.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: پدافند هوایی در بیشتر حوزه‌ها در رادار و پهباد و جنگ الکترونیک و سایبر امروز در منطقه قطب است و صاحب توانمندی‌های بسیار بالاست و امروز پدافند هوایی از صیانت هوایی به صیادت هوایی رسیده و نمونه آن نشاندن هواپیمای عبدالمالک ریگی با کمک نهادها و سازمان‌های دیگر است. شاید مردم فقط در جریان دستگیری ملوان دریایی امریکایی باشند و ندانند که جدال لفظی 5 ساعته با هواپیماها توسط پدافند هوایی صورت گرفت.

برنامه یه روز تازه که کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود و این هفته به مناسبت هفته دفاع ‌مقدس از پایگاه شهید لشگری مهرآباد روی آنتن می رود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز