آخر هفته به پیشنهادهای علمی-تخیلی «چرخ» فکر کنید

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۰۲:۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۵۸۴
آخر هفته به پیشنهادهای علمی-تخیلی «چرخ» فکر کنید
سی‌ونهمین قسمت فصل هفتم «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، چهارشنبه ۹ مهر ۹۹، با بررسی زیبایی‌های دنیای ریاضیات و معرفی کتاب‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در بخش اول این قسمت از «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه با دکتر امیر جعفری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف درباره‌ی شیرینی‌ها و لذت‌های ریاضیات گفت‌وگو می‌کند. در بخش دیگری از برنامه محمدحسین جهان‌پناه، روزنامه‌نگار علم و فناوری و ضحی کاظمی، نویسنده، برای تعطیلات آخر هفته فیلم‌ها و کتاب‌هایی علمی-تخیلی از دنیای پرطرفدار ادبیات گمانه‌زن را معرفی می‌کنند. اولین بار اصطلاح ادبیات گمانه‌زن (Speculative fiction) در سال ۱۸۸۹ به کار رفت اما وقتی رابرت آنسون هان‌لاین سال ۱۹۸۴ این اصطلاح را در مقاله‌ای با عنوان «در نگارش ادبیات گمانه‌زن» استفاده کرد، اصطلاحی همه‌گیر شد. این نوع ادبیات که در سال‌های اخیر باتوجه به حجم انبوه تولیدات سینمایی و سریالی اقتباس‌شده از این گونه آرام آرام به یکی از پرطرفدارترین گونه‌های ادبی قرن جاری بدل می‌شود، دامنه‌ی وسیعی از آثار ادبی را در بر می‌گیرد؛ ادبیات وحشت، علمی- ‌تخیلی، فانتزی و کارآگاهی همگی نمونه‌های نام‌آشنایی از ادبیات ژانری و گمانه‌زن هستند.

فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.  

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز