«مصطفی حسن‌آبادی»:

انیمیشن در ایران با سرعت در حال پیشرفت است

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۲۳:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۰۹۶
انیمیشن در ایران با سرعت در حال پیشرفت است
تهیه‌کننده انیمیشن «بنیامین» گفت: انیمیشن ایران سرعت پیشرفت خوبی دارد به طوری که کشورهایی مثل ژاپن که سابقه انیمیشن‌سازی طولانی دارند، راغب هستند که با انیمیشن‌سازان ما کار کنند.

به گزارش گروه روی خط رسانه خبرگزاری برنا، «مصطفی حسن‌آبادی» تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «بنیامین»،با اشاره به افت‌وخیزهای اکران این انیمیشن در سینماهای کشور، گفت: سال پیش، مشکلاتی بر سر راه اکران انیمیشن «بنیامین» وجود داشت. دانش‌آموزان مدارس (مخاطب اصلی ما) به دلیل آلودگی هوا تعطیل بودند و زمانی که مدرسه‌ها تعطیل هستند، خانواده هم کمتر تصمیم می‌گیرد که به سینما برود. ماجرای اکران ما در ادامه هم به کرونا ختم شد و از طرفی، مشکلاتی هم مانند اکران همزمان سه فیلم کودک وجود داشت که می‌توانست به فروش فیلم‌ها ضربه بزند.

او ادامه داد: در این شرایط، پیش‌بینی‌ها بر این بود که «بنیامین» که توسط بخش خصوصی و در شهرستان تولید شده است، ضربه سختی در اکران می‌خورد اما به لطف خدا و به واسطه حمایت‌هایی که از جاهای مختلف انجام گرفت، به نسبت اکران خوبی داشتیم و این فیلم انیمیشن نزدیک به شش میلیارد تومان فروخت.

حسن‌آبادی افزود: موضوعی که در ابتدا ما را آزار می‌داد، عدم اطمینان سینماگران و سینمادارها به فیلم کودک بود. در سه هفته اول هم تا ۲۰۰ میلیون فروخت اما زمانی که ما در سینما حضور داشتیم می‌دیدیم که مردم می‌خواهند فیلم را ببینم اما سانسی وجود ندارد و همچنین بعد از تماشای فیلم هم بازخوردهای خوبی نسبت به فیلم نشان می‌دادند. این بازخوردها، باعث شد که برخی سینمادارها و حوزه هنری به عنوان پخش‌کننده به ما کمک کنند و سانس‌ها بیشتر شود، اما در سانس‌هایی که به ما اختصاص دادند هم اجحاف شد. چون فیلم ما از فیلم‌های بزرگسال هم بیشتر می‌فروخت اما آن فیلم‌ها سانس‌های بیشتری داشتند!...

حسن‌آبادی اظهار داشت: واقعیت این است که این موضوع در ناخودآگاه سینماداران وجود دارد که فیلم کودک نمی‌فروشد. ما پیشنهاد دادیم که سانس ثابتی در همه سینماها برای فیلم‌های کودک وجود داشته باشد تا خانواده‌ها بدانند که در این زمان فیلم‌کودک پخش می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث جذب مخاطب شود. مخاطب بزرگسال هم این موضوع را می‌داند و در آن زمان به سینما مراجعه نمی‌کند. با این پیشنهاد موافقت شد اما عملی نشد.

او ادامه داد: «بنیامین» صددرصد در کاشان تولید شد. بچه‌هایی که در شهرستان کار می‌کنند انگیزه بسیار بالایی دارند. کمااینکه بسیاری از بچه‌هایی که در تهران کار می‌کنند هم از اهالی شهرستان‌ها هستند. شاکله اصلی «بنیامین» یک گروه خانوادگی است و ما با این گروه در سال ۹۱ شروع به ساخت کارهای کوتاه کردیم که بازخوردهای خوبی گرفتیم و همچنین تعهداتمان نسبت به سرمایه‌گذارها را هم به موقع انجام دادیم. این گروه هنوز هم با شرایط سخت تولید در ایران در حال کار کردن است...

این تهیه‌کننده اضافه کرد: ما هنوز با شرایط سخت دست به گریبان هستیم و سینمادارها تعهداتشان را به ما انجام نداده‌اند. این اتفاق هنوز نیفتاده و همین معضل باعث می‌شود که من به عنوان تهیه‌کننده در تولیدات بعدی دست به عصاتر حرکت کنم. در خبرها می‌شنویم که از هنرمندان حمایت می‌شود اما واقعیت این است که گروهی که در شهرستان با سختی کار می‌کنند تا زمانی که نتیجه کارشان را نبینند، نمی‌توانند تداوم داشته باشند و کارهای بعدی را انجام دهند. مدام می‌شنویم که از سینمای کودک باید حمایت شود اما در واقعیت نسبت به آن بی‌مهری صورت می‌گیرد. زمانی که فیلمی با سرمایه‌گذار خصوصی کار می‌کند، بازگشت سرمایه در اکران برای آن اهمیت بسیاری دارد. حتی اگر امروز هم با ما تسویه کنند، ارزش پول با چیزی که در آن بازه زمانی بود، تفاوت دارد. این پول باید برای تامین تجهیزات و تولید کارهای با کیفیت بعدی هزینه می‌شد اما واقعا بیش از این دیگر نمی‌توانستند به ما ضربه بزنند!

حسن‌آبادی از تولید انیمیشنی جدید خبر داد و گفت: کار بعدی که شروع کردیم یک انیمیشن است. مرحله پیش‌تولید به پایان رسیده و در ماه جاری تولید را آغاز می‌کنیم. این انیمیشن مختص کودکان و نوجوانان است اما از نظر گرافیک و قصه سعی کرده‌ایم تا بالاتر از «بنیامین» باشد‌. ما یک سال است که در حال ارتقاء زمینه‌های فنی هستیم و این قول را می‌دهیم که کاری که تولید می‌شود لایق مخاطبان باشد.

او عنوان کرد: با چند پخش‌کننده مختلف در آمریکای شمالی، مرکزی و کشورهایی که در حوزه خلیج فارس فعالیت می‌کنند، رایزنی‌هایی هم برای «بنیامین» و هم انیمیشنی که در دست تولید داریم، انجام داده‌ایم‌ با چند تن هم به توافق رسیده‌ایم. هنوز فاصله خیلی زیادی با سطح اول انیمیشن دنیا داریم البته اگر انیمیشن‌های هالیوود را جدا کنیم در مقایسه با دیگر انیمیشن‌های دنیا فاصله کمتری داریم. انیمیشن‌هایی که در هالیوود تولید می‌شوند، تعداد محدودی هستند اما مخاطب انیمیشن در دنیا بیش از این‌ها است. به همین جهت تولیدات دیگر کشورها هم می‌تواند مخاطب داشته باشد و دیده شود. در جشنواره سال پیش کودکان و نوجوانان، انیمیشن‌هایی از دیگر کشورها پخش شد که از نظر کیفی تفاوتی با کارهای ما نداشتند اما این‌ها هم بازار خود را دارند. تولیدات کشور ما در منطقه خلیج فارس هم‌تایی ندارد. انیمیشن ایران سرعت پیشرفت خوبی دارد کشورهایی مثل ژاپن که سابقه انیمیشن‌سازی طولانی دارند، راغب هستند که با انیمیشن‌سازان ما کار کنند. یا ما می‌توانیم انیمیشن‌هایی تولید کنیم که در کشور ترکیه بازار خوبی داشته باشند.

او در پایان تاکید کرد: انیمیشن می‌تواند اشتغال‌زایی بسیار زیادی داشته باشد. ما برای اینکه بتوانیم به بازارهای خارجی ورود کنیم باید تولیدات داخلی خود را افزایش بدهیم. ما امروز ۱۰ تا ۲۰ درصد از نیاز کشور را تامین کرده‌ایم و هنوز ۸۰ درصد آن باقی مانده است. علاوه بر کمکی که ما به عنوان انیمیشن‌ساز می‌توانیم به کسان که تازه می‌خواهند وارد این حوزه شوند کنیم، حمایت‌های دیگری هم باید وجود داشته باشد؛ نظیر برگزاری پرشور جشنواره‌های انیمیشن یا همین جشنواره کودک هم می‌تواند در افزایش انگیزه اثرگذار باشد. کسانی وارد گروه‌های ما می‌شوند که ۱۵ یا ۱۶ سال دارند و بعد از اینکه مورد آموزش قرار می‌گیرند، کارهایی تولید می‌کنند که حیرت‌انگیز است. جوانان ایرانی استعداد بسیار زیادی دارند. انیمیشن ایران در سال‌های آینده حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهد داشت. افراد بسیاری هستند که در شهرستان‌ها با انگیزه و پرتلاش کار می‌کنند و این‌ها می‌توانند کمک کنند که در آینده اتفاقات خوبی برای انیمیشن ایران بیفتد.

منبع:ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

 

نظر شما