«جنگ ایران و عراق به روایت تحلیل‌گران غرب» منتشر شد

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۱۱:۰۶:۲۶
کد خبر: ۱۰۶۸۳۲۶
«جنگ ایران و عراق به روایت تحلیل‌گران غرب» منتشر شد
کتاب «جنگ ایران و عراق به روایت تحلیل‌گران غرب» تالیف محبوبه شمشیرگرها توسط انتشارات کتابخانه ملی ایران منتشر شد.

 کتاب «جنگ ایران و عراق به روایت تحلیل‌گران غرب» تالیف محبوبه شمشیرگرها توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با مشارکت بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس منتشر شد.

کتاب «جنگ ایران و عراق به روایت تحلیل‌گران غربی» نگاهی به جریان‌شناسی آثار تحلیل‌گران جنگ ایران و عراق در غرب بر اساس کتاب‌های انگلیسی زبان است.

این کتاب مراحل مختلف تاریخ‌نگاری و مطالعاتی را که به زبان انگلیسی منتشر شده بود در قالب کتاب درباره جنگ ایران و عراق منتشر کرده و با معرفی نویسندگان، مراکز آموزشی و پژوهشی پدیدآورنده این آثار را مورد بررسی قرار داده است.

کتاب «جنگ ایران و عراق به روایت تحلیل‌گران غرب» در سه بخش آرا و نظرات را مطرح می کند.

بخش نخست به توضیحات کلی از جریان تاریخ‌نگاری جنگ ایران و عراق در غرب اختصاص دارد که این نکات شامل اهداف، ابعاد، رویکردها، موضوعات، مشکلات و کاستی‌ها، روش‌ها و منابع و مآخذ اطلاعاتی نویسندگان می شود.

بخش دوم کتاب که بخش وسیعی را به خود اختصاص داده است مربوط به پژوهش‌های غربی ها در پیوند با رخدادها و تحولات بزرگ منطقه‌ای می شود که در پنج دوره ذکر شده است.

از هجوم عراق تا اشغال بخشی از خاک ایران، از بازپس‌گیری مناطق اشغالی ایران و ادامه جنگ طاقت‌فرسا تا اوج‌گیری صف‌آرایی بین‌المللی علیه ایران، از پایان جنگ تا حمله عراق به کویت، از حمله عراق به کویت و پیامدهای آن تا سقوط صدام و حمله آمریکا به عراق و سقوط رژیم بعث در این کشور، از جمله مباحثی است که در بخش دوم کتاب مطرح شده است.

بخش سوم هم به معرفی برجسته‌ترین تحلیل‌گران جنگ ایران و عراق در غرب اختصاص داده شده است.

محبوبه شمشیرگرها در پیشگفتار درباره چرایی نگارش این کتاب چنین آورده است: «هسته اولیه این اثر به فعالیت شغلی ام مربوط می شود، زمانی که در گروه ایران شناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با آثار موجود در این سازمان با موضوع جنگ تحمیلی آشنا شدم. شناخت کلیاتی از کتاب هایی که در این حوزه و عمدتا در غرب منتشر شده، چشم اندازی به سوی این مطالعات گشود تا در سایه آن،‌ تلاش برای فهم و تحلیلِ روایتِ دیگران از جنگ هشت ساله در داخل کشور سرعت گرفته و چالش های آن در مقایسه با روایتِ ایرانی به سهولت شناخته شود.»

علا‌قه‌مندان برای تهیه این کتاب می توانند به فروشگاه انتشارات سازمان واقع در ساختمان کتابخانه ملی ایران و به صورت غیر حضوری به فروشگاه آنلاین انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مراجعه کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز