معاون دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد؛

تبدیل آموزشکده های دانشگاه آزاد به دانشکده های مهارت و کارآفرینی

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۸:۴۶:۴۰
کد خبر: ۱۰۶۸۷۳۲
تبدیل آموزشکده های دانشگاه آزاد به دانشکده های مهارت و کارآفرینی
سید محمد بطحایی؛ معاون دانشگاه آزاد اسلامی و سید احسان قاضی زاده هاشمی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شب گذشته سیزدهم مهرماه در برنامه «به وقت ایران» موضوع «مهارت آموزی در دانشگاه های غیردولتی» را مورد بررسی قرار دادند. بطحایی در این برنامه از طرح تازه ای در دانشگاه آزاد در راستای مهارت افزایی در سیستم آموزشی این دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سید محمد بطحایی؛ معاون دانشگاه آزاد اسلامی درمورد سطح کیفی دانشگاه های غیردولتی در عرصه آموزش گفت: مقایسه تعداد دانشگاه های ایران با سایر کشورها درست نیست زیرا تراکم دانشگاه های ما مثل آنها نیست. در دوره قبل از انقلاب اسلامی با تغییری در جمعیت رو به رو شدیم که بر اساس آن میزان تقاضا برای آموزش عالی به شدت بالا رفت. زمانی تعداد کسانی که پشت کنکور می‌مانند خیلی زیاد بود و یکی از دلایلی که ما گسترش زیادی در کمیت دانشگاه های کشور داشتیم همین بود. می دانیم که آموزش عالی ما بدون آمایش گسترش پیدا کرده است. متاسفانه عطش کاذبی به دلایلی مختلف که بحث‌های فرهنگی و اجتماعی هم در آن دخیل است، در ایران ایجاد شده که در کشورهای دیگر کمتر شاهد این میزان عطش به تحصیل هستیم.  

سید محمد بطحایی در ادامه درمورد تحولات لازم در عرصه آموزش عالی به خصوص در آموزش غیردولتی توضیح داد: اگر ما در دوره ای که لازم بود ظرفیت دانشگاه ها را بالا نمی‌بردیم و فضا را برای تحصیلات عالی باز نمی کردیم، امروز حتما مشکلات ملی داشتیم، اما آیا پاشنه باید همیشه بر یک در بچرخد؟! خیر. اصلاح رشته محل‌ها و متناسب‌سازی آن همراه با آمایش سرزمینی لازم است. البته این نکته را در نظر بگیرید که فشارهای سیاسی در مقابل تصحیح و اصلاح وجود دارد. وقتی به فلان نماینده می‌گوییم که دیگر این واحد دانشگاه در شهر شما مورد نیاز نیست، فشارهای سیاسی وارد می‌شود و حتی رئیس دانشگاه آزاد آن شهر هم تحت فشار است و برای اینکه وجاهت آن نماینده مجلس از بین نرود، دانشگاه را به هر قیمتی حفظ می کنند که بگویند شهرشان دانشگاه دارد!

او افزود: جوانان ما دردانشگاه ها به امید اشتغال درس می‌خوانند. باید بپذیریم که سیاست‌های توسعه مراکز آموزش عالی اعم از دولتی و غیر دولتی با آنچه که مورد نیاز اشتغال است فاصله دارد و باید در این زمینه تحولاتی صورت بگیرد. ما حدود 120 آموزشکده در دانشگاه آزاد داریم که تا مقطع کاردانی آموزش می دهند. دانشگاه آزاد سه ریل ایجاد کرده از سه ماه پیش این طرح مطرح شده است؛ این آموزشکده ها قرار است به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل شوند و فکر می‌کنم اقدام مبارکی است و در دانشگاه های دولتی هم ممکن است تاثیرگذار باشد.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در سال 96 مجلس قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی را ترتیب داد تا گسست بین دانشگاه و بازار را پر کند و هم بستگی ایجاد شود. در این قانون شورایی پیش‌بینی شده است و شورای عالی مهارت که این شورا متاسفانه خطاهایی دارد. ما قوانین را وضع کرده ایم که نفس کشیدن آسان‌تر شود و این قانون مجرای تنفس را تنگ کرده است. لازم به یادآوری است که 10 سال طول کشید تا این قانون مصوب شود.

بطحایی ضمن اشاره به لزوم جذب فارغ التحصیلان دانشگاه ها به بازار کار گفت: اگر یک دانشگاه فارغ التحصیلانش نتوانستند در کاری مشغول شوند، علامت سوال بزرگی روی آن دانشگاه باید گذاشت. در برخی کشورها اگر فارغ التحصیلان جذب بازار کار نشوند، حق الزحمه هیات علمی را پرداخت نمی‌کنند. می‌گویند درس زمانی به درد می‌خورد که در بازار کار ی برایش پیدا شود. فارغ التحصیلان ما یا بیکارند یا در کاری بی ربط مشغول کارند. ماهیت رشته ها و دانشگاه ها باید تغییر کند. نباید به تولید محض علم در دانشگاه پرداخت و باید بیشتر به صنعت و تولید توجه کنیم. باید  75 درصد ظرفیت دانشگاه مربوط به تولید باشد. این افتخار کشور نیست که فقط خروجی دانشجو داشته باشد. یکی از نقاط قوت قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی همین است. کسی که مهارتی را بلد است چرا به مهارتش اصالت نمی دهیم و می‌گوییم باید چهارسال سرکلاش استاد بنشیند تا لیسانس به او بدهیم؟! این قانون می‌گوید اگر مصلا کشاورزی کارش را بلد است و به شیوه استاد شاگردی کار را یاد گرفته و گفت از من امتحان بگیرید و درس‌هایی هم بخواند و قبول شود، به او مدرک دانشگاهی بدهید. با کمک وزارت علوم و تحقیقات دانشکده های مهارت و کارآفرنی دانشگاه نسل سومی است که می‌خواهد فرد وقتی مهارتی دارد به او مدرک مهندسی و.. بدهند و در واقع آموخته ها را زیر بنا می‌کند و چند درس به عنوان تتمه به او می دهند تا بخواند و در نهایت به او مدرک دانشگاه داده می‌شود.

او گفت: بازار به افراد آچار دست نیاز دارد و می‌گویند لباس کار بپوش و فرد تحصیل کرده چون دانشگاه رفته، سالها درس خوانده و کت و شلواری پوشیده آچار به دست نمی‌گیرد. بخشی از نزخ بیکاری کشور به دلیل نبودن بازار کار نیست، بلکه کار هست، اما آدمی که کار را انجام بدهد نداریم. تصویری که ما از دانشگاه داریم باید تغییر کند و نظام صلاحیت حرفه ای باید به رسمیت شناخته شود.

برنامه «به وقت ایران» با رویکرد مهارتی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

 

نظر شما