کدام فیلم ها سودای رفتن به اسکار را دارند؟

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۹:۲۱:۲۲
کد خبر: ۱۰۶۸۷۵۳
کدام فیلم ها سودای رفتن به اسکار را دارند؟
در روزهای اخیر به تدریج زمزمه های انتخاب نماینده ایران برای رفتن به اسکار به گوش می رسد. به نظر می رسد فیلم های «جنایت بی دقت»، «خورشید» و «گردو» در صف این انتخاب ایستاده اند.

 به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در طول سال های گذشته  انتخاب نماینده ایران برای اسکار روند خاصی را دنبال کرده است. در این مسیر بنیاد سینمایی فارابی با تشکیل هیاتی از سینماگران،  نماینده ایران  را برای حضور در مراسم اسکار معرفی می کند. این در حالی است که بسیاری دخالت این بنیاد و سازمان سینمایی در معرفی نماینده ایران را غیرقانونی می‌دانند و حتی کانون کارگردانان مدتی قبل خواستار انتقال این مسئولیت به خانه سینما شده بود.

پس از موفقیت فیلم «خورشید» در جشنواره ونیز به عقیده بسیاری مجید مجیدی اولین بخت را برای حضور فیلمش در اسکار دارد. اما نگار اسکندرفرتهیه‌کننده  فیلم «جنایت بی‌دقت» نیز در سخانی تاکید کرده ؛ فیلمش پتانسیل حضور در اسکار را دارد. اکران آن در ونیز با نقدها، نظرات و استقبال بسیار خوب تماشاگران و منتقدان رو به رو شد و در حال حاضر هم در برخی لیست‌هایی که منتشر شده، این فیلم هم به عنوان یکی از گزینه‌های اسکار مطرح شده است.

از سوی دیگر اکران یک هفته ای فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمد حسین مهدویان آن هم خارج از پایتخت این سوال را در ذهن ها متبادر کرده که احتمالا این فیلم یکی از گزینه‌های معرفی به اسکار است.

فیلم «درخت گردو» با بازی پیمان معادی که چند تجربه بین‌المللی دارد، با توجه به اتفاق خاصی که از بمباران شیمایی سردشت روایت می‌کند؛ از نظر بسیاری می تواند گزینه خوبی برای حضور یک فیلم ایرانی در اسکار باشد.

اگر چه مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش نیز درباره مصوبات جلسه یکشنبه 13 مهرماه  در پاسخ به اینکه آیا این اکران یک هفته‌ای «گردو» آن هم در  خارج از تهران به دلیل ارائه فیلم برای شرکت در اسکار است؟ گفت: این مسئله را پخش‌کننده فیلم - علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران - باید توضیح دهد.

مرتضی شایسته همچنین بیان کرد: فیلمیران (مصطفی احمدی) شرکت پخش کننده «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان درخواست نمایش این فیلم از تاریخ ۸ تا ۱۳ آبان را داشت و از همین رو قرار است این فیلم در این تاریخ در کرستان به نمایش دربیاید.

این درحالی است که کشورها حداکثر تا تاریخ اول دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ آذرماه) فرصت دارند تا فیلم منتخب خود را به آکادمی معرفی کنند.

با توجه به اینکه در شرایط کنونی و تشدید ویروس کرونا، هیچ فیلمسازی حاضر به اکران فیلمش در این وضعیت نیست، اکران محدود «درخت گردو» در کردستان به مدت یک هفته می‌ تواند راه معرفی این فیلم به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۱ را هموارتر کند.

ضمن این که «درخت گردو» سال گذشته در جشنواره فیلم فجرسیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردانی را بدست آورد.

باید دید از کدامیک از فیلم های ایرانی می توانند، بخت خود را در مهمترین رویداد سینمایی جهان امتحان کنند.

نظر شما