گشت و گذار تلویزیونی از خوزستان تا تهران و آذربایجان

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۱۳:۳۴:۱۸
کد خبر: ۱۰۶۸۹۷۷
گشت و گذار تلویزیونی از خوزستان تا تهران و آذربایجان
مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان تی وی این هفته شاهد مناظر بدیعی در شهرهای مسجدسلیمان، تهران و مهاباد ایران زیبا خواهند بود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، برنامه «ایران» که  در هر قسمت با سفر به نقاطی جذاب از کشورمان دریچه ای تازه از دیدنی های ایران به روی مخاطبان باز می کند، در این قسمت از برنامه به معرفی اولین چاه نفت کشف شده در خاورمیانه ، چاه مسجد سلیمان در استان خوزستان ، جنوب ایران اختصاص دارد.

ویلیام دارسی اولین کسی بود که بیش از یک قرن پیش این کشف را در منطقه یافت . در ساعت چهار صبح روز پنجم خرداد ماه ۱۲۸۷ برابر با ۲۶ مه ۱۹۰۸ میلادی، مته حفاری از ضخامت زمینی به قطر ۳۰۰ متر عبور کرد و آخرین ضربه خود را به صخره عظیمی که روی مخزن نفتی قرار داشت، فرود آورد، در نتیجه در عمق ۱۱۸۰ پا (۳۶۰ متری) نفت با فشار زیادی تا ۵۰ پا (۱۵ متر) بالاتر از نوک دکل حفاری فوران کرد. این اتفاق، که نخستین اکتشاف نفت در خاورمیانه به‌شمار می‌رفت، حیات اقتصادی و اجتماعی ایران را به کلی دگرگون کرد.

بخش دیگری از برنامه به کاخ موزه قصر می پردازد. .تاریخچه این موزه پر از فراز و نشیب است. فراز و نشیب ، به دلیل کاربردهای مختلفی که این مکان داشته است.بیش از 200 سال پیش این مکان به عنوان کاخ در زمان فتحعلی شاه افتتاح شد. تقریباً 100 سال بعد، هنگامی که رضا پهلوی، نیاز به احداث زندان برای ایران حکومت کرد، این مکان گزینه مناسبی برای هدف یادشده تشخیص داده شد. دوربین برنامه «ایران» در این مکان که حالا موزه شده است هم گشت می زند.

در ادامه، این برنامه به معرفی غار آبی سهولان که در استان آذربایجان غربی واقع شده،می پردازد. این غار دومین غار آبی ایران محسوب می شود و در 43کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد بوکان در آذربایجان غربی قرار دارد ا«سهولان» یکی از کم‌نظیرترین غارهای طبیعی کشور و شگفت‌انگیزترین چشم‌اندازهای طبیعت آذربایجان غربی است.

برنامه «ایران» به تهیه‌کنندگی محمدعلی قاسمی روزهای پنجشنبه، ساعت 4 بامداد روی آنتن هیسپان تی وی می‎رود و در همان روز ساعات 7و 11 و 20 به وقت تهران  و در روز جمعه ساعت 13 بازپخش می‎شود.

 

نظر شما