احمد امینی:

نماینده هر کشور در آکادمی اسکار توسط دولت باید معرفی شود / هر انتخابی صورت گیرد، حاشیه‌ساز خواهد بود

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۰۶:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۱۲۵
نماینده هر کشور در آکادمی اسکار توسط دولت باید معرفی شود / هر انتخابی صورت گیرد، حاشیه‌ساز خواهد بود
احمد امینی انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار توسط شورایی در بنیاد سینمایی فارابی را روندی طبیعی می‌داند، چرا که نماینده هر کشور در آکادمی اسکار باید توسط دولت معرفی شود.

احمد امینی منتقد و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: من یک دوره تجربه حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار را دارم و در تجربه‌ای که من داشتم هیچ دخالت را توصیه‌ای از سوی نمایندگان دولت به شورا به یاد ندارم. به طور کل نماینده هر کشور در دنیا توسط دولت آن کشور معرفی می‌شود و طبیعی است که دولت با همکاری و شراکت صنوف نماینده کشور را انتخاب کند.

امینی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که من در این شورا حضور داشتم هیچ اعمال نفوذی را شاهد نبودم، ما در شورا به بحث و گفت‌وگو درباره فیلم‌ها می‌پرداختیم و در همین بحث و گفت‌وگو به انتخاب نهایی رسیدیم. بعید می‌دانم که توصیه‌ای از سوی دولت به کمیته انتخاب نماینده ایران صورت بگیرد چرا که افراد حاضر در این شورا به هیچ‌وجه توصیه‌پذیر نیستند و حاضر نمی‌شوند به دلیل انتخابی غلط اعتبار خود را از بین ببرند.

کارگردان فیلم سینمایی «بی‌خداحافظی» در ادامه تأکید کرد: قطعاً با هر انتخاب حاشیه‌هایی به وجود می‌آید و نمی‌توان انتخابی داشت که هیچ انتقادی به آن صورت نگیرد اما قطعاً انتخاب برتر می‌تواند حاشیه‌های کمتری برای شورا و سینما به همراه داشته باشد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر سال فیلم مناسبی برای حضور در اسکار وجود ندارد و ممکن است یک سال اعضای شورا در بین چند اثر متوسط مجبور به انتخاب باشند، اگر بخواهیم قضاوتی منصفانه درباره انتخاب‌ها داشته باشیم باید به موجودی سینمایمان در سال توجه داشته باشیم.

این کارگردان در ادامه درباره انتخاب فیلم مستند «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار 2020 گفت: سال گذشته اتفاق عجیب و نادری رخ داد و ما یک فیلم مستند را برای بخش بهترین فیلم بین‌المللی معرفی کردیم؛ بعید می‌دانم دیگر چنین اشتباهی از سوی شورای انتخاب شاهد باشیم، قطعاً انتخاب «در جستجوی فریده» بسیار اشتباه بود، چرا که اسکار بخشی به عنوان بخش مستند دارد که می‌توانستیم این فیلم را برای حضور در این بخش به آکادمی معرفی کنیم.

امینی در پایان اظهار داشت: موفقیت در اسکار بیش از اینکه به کیفیت اثر مربوط باشد به موفقیت در جشنواره‌های معتبر جهان، پخش‌کننده بین‌المللی و اعتبار عوامل آن نیز بستگی دارد. برای موفقیت نباید تنها به کیفیت توجه داشته باشیم و اگر فیلمی به اسکار معرفی می‌کنیم باید حتماً از آن پشتیبانی‌های لازم نیز صورت بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز