گزارش هفته؛

تئاتر را نجات دهیم!

۱۳۹۹/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۴۰۲
تئاتر را نجات دهیم!
قطعا تئاتر به عنوان هنر مادر ، باید با حمایت همه جانبه تری از سوی مسئولین و صاحبان امضاء در حوزه ی فرهنگ مواجه شود بدیهی است که در دوران کرونا خانواده تئاتر خدمات جبران ناپذیری دیده اند که شاید این اتفاق تاثیراتی متفاوت را در آینده به ما نشان دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در روزگاری که تئاتر کم کم داشت نفس می کشید و سالن های نمایشی بیش از گذشته پذیرای علاقه مندان تئاتر بوده است و در سبد فرهنگی خانواده های ایرانی قرار گرفته بود شاهد این نکته بودیم که ویروس منحوس سالن های تئاتر را به تعطیلی کشاند، نمایش ها تعطیل شد و به رغم رعایت پروتکل های بهداشتی، سالن ها آن طور که باید تماشاگر به خود ندید و عملا این مسئله نگرانی بسیاری از اهالی تئاتر را با خود به همراه داشت در این شرایط نه تنها عوامل تئاتر از نویسنده و کارگردان و بازیگر و....متضرر شدند که صاحبان سالن و عوامل سالن های نمایش نیز دچار صدمات جبران ناپذیری شدند.

سالن های خصوصی که بر اساس حضور گروه های نمایشی روزگار سپری می کردند حالا مجبور به تحمل وضعیتی هستند که جبران آن به دستی قوی تر احتیاج دارد اگر مراکز تجاری می توانند در شرایط موجود تغییر کاربری بدهند.اگر برخی از مشاغل می توانند به شیوه های دیگری امرار معاش کنند اما فراموش نکنیم که خانواده تئاتر و صاحبان سالن های نمایش خصوصی که قطعا در این مسیر هزینه های مفصلی هم کرده اند نمی توانند موقعیتی دیگر را برای حرفه اشان ایجاد کنند.

راهکار های متفاوتی از سوی کارشناسان فرهنگی در این خصوص پیشنهاد شده است برخی معتقد هستند حمایت های دولتی می تواند ناجی باشد برخی معتقد هستند رسانه های دیگر از جمله تلویزیون می تواند به داد تئاتر برسد.برخی معتقد هستند با رعایت پروتکل می شود سالن های تئاتر را باز کرد و اختلاف نظرهای متفاوتی هم در این مسیر محسوس است.

قطعا دیدن سالن های تئاتر، خالی از تماشاگر اتفاقی آزاردهنده است که نیاز است با نگاهی تخصصی و فرهنگی آن را مدیریت کرد.

در گفت و گو با چند کارشناس  این موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم که در ادامه می خوانید:

رضا گوران : فرهنگ مادر و مولد یک جامعه است!/تئاترها در روزگار کرونا روبه نابودی هستند!

رضا گوران در خصوص اینکه تئاتر با چه فاکتورهایی به فعالیت قبل خود ادامه می دهد و دوباره به شرایط قبل برمی گردد به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در شرایط کرونا اگر سالن های تئاتر و سینما  با موارد خاصی همچون دراختیار گذاشتن سالن های رایگان، کمک هزینه، راضی کردن مخاطب برای تماشای نمایش راه اندازی شوند کافی نیست درواقع این ها برای تئاتر بی برنامه ای که وجود دارد نوعی درمان موقت است به طور کل برای اینکه  تئاتر ها در این شرایط بد کرونا دوباره جان تازه بگیرند و به  فعالیت خود ادامه دهند نیازمند حمایت دولتی هستند، درواقع دولت باید دروضعیت فعلی تا جایی که می تواند سعی و تلاش کند تا گروه های آسیب دیده ی تئاتر را که تا قبل از این ویروس اجرا داشتند و برای اجرای خود برنامه ریزی کرده بودند تا همچنان روی صحنه بروند و بهترین اثر خود را ارائه دهند حمایت کند چرا که اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند روزهای روشنی برای تئاتر دیده نمی شود.

مسئله دیگری که باید به آن پرداخت این است که ما باید هدف خود را از تئاتر مشخص کنیم درواقع بخش سرگرمی آن  بعد از ویروس کرونا  همچنان به تلاش خود ادامه می دهد و بخش اندیشه ساز آن که می تواند جریان های فکری و فرهنگی را سرپا نگه دارد در دوران کرونا به شدت آسیب دیده است و به نظر این مسئله نیاز به یک کارگروه از صنف کارگردانان و تهیه کنندگان دارد تا دور هم جمع شوند و گروهی را تشکیل دهند و راهکاری به دولت دهند اما متاسفانه هنوز این اتفاق نیوفتاده است و دولت هیچ برنامه ای در این راستا ندارد. به نظر می رسد مدیرکل هنرهای نمایشی تلاش زیادی برای احقاق حقوق گروه های تئاتری انجام می دهد و مطالبات آن ها را پیگیری می کند.

به بسیاری از عوامل فنی و دستیاران کارگردان، صحنه، لباس، گریم که در این اوضاع  پس انداز درستی نداشتند آسیب جدی وارد شده است و باید تحت حمایت قرار گیرند. درواقع صنف فقط جلسه نیست، صنف به معنای حضور درست و کامل است.

شهرام گیل آبادی: تلویزیون در روزگار کرونا می تواند با پخش تله تئاتر کمک زیادی کند!

شهرام گیل آبادی با اشاره به اینکه تئاتر چگونه می تواند به فعالیتش ادامه دهد و با چه فاکتورهایی به  دوران خوب قبل برمیگردد به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: تئاتر در حال حاضر به پروتکل حمایتی احتیاج دارد و متاسفانه شانه خالی کردن وعدم حمایت دولت از هنرمندان خصوصا هنرمندان تئاتر به جایی رسیده است که سیاست خاصی مشاهده نمی شود. تئاتر یک هنر زنده است و مانند هنرهای دیگر ازجمله فیلم و موسیقی نیست واین هنر نیازمند پروتکل های حمایتی از جمله مجموعه ی قواعد، قوانین و حمایت های مالی و معنوی است و باید هنرمند را از این وضعیت ورشکستگی نجات دهند به نظر من ورشکستگی در فضای تئاتر نتیجه سیاست های غلط مسئولان کشور است. تا زمانی که موتور محرکه هنر و تئاتر دچار مشکل باشد هیچ کدام از هنرها به خصوص تئاتر موفق نخواهد بود.

مصطفی کوشکی: تئاتر پله ای برای وارد شدن بازیگر به تلویزیون و سینما نیست؟!

مصطفی کوشکی مدیر تئاتر مستقل تهران با اشاره به اینکه اگر در وضعیت کرونا تئاتر تماشاگر نداشته باشد خانواده تئاتر و رسانه هایی مانند تلویزیون و سینما که از تئاتر بازیگر گرفتند متضرر می شوند یا خیر  به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت:  این نگاه، اصلا نگاه درستی نیست در واقع تئاتر پایه ای است برای اینکه بازیگران وارد تلویزیون شوند ولی برخی بازیگران تئاتر نیز برای تلویزیون و سینما بازی نکرده اند و وارد رسانه ملی نشده اند.

درنهایت تئاتر مدیوم خود را دارد و تلویزیون نیز مدیوم مربوط به خود را دارا است هرچند که بازیگر می تواند در مدیوم های متفاوت بازی کند ولی الزاما تئاتر پله ای برای این نیست که بازیگر بخواهد از تئاتر وارد سینما و تلویزیون  شود باید این مسئله برای یک بازیگر پله ای شود تا او گام درستی بردارد در نتیجه این تنها یک نگاه و دیدگاه نادرست است که در میان جامعه هنری وجود دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز