شهاب عباسی:

امکان ساخت سریالی چون "شب‌های برره" وجود ندارد!

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۲۲۸
امکان ساخت سریالی چون شب‌های برره وجود ندارد!
شهاب عباسی با اشاره به محدودیت‌های تلویزیون تأکید کرد که این محدودیت‌ها هر روز بیشتر شده و امروز تلویزیون در شرایطی قرار دارد که امکان ساخت سریال‌هایی چون «شب‌های برره» در تلویزیون وجود ندارد.

شهاب عباسی بازیگر، کارگردان و نویسنده تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: عدم تولید سریال‌های طنز یا به حداقل رسیدن میزان تولیدات ناشی از سلیقه مدیران است و هر زمان که مدیر عوض می‌شود و زمام امور را دست می‌گیرد سیاست‌هایی را اعمال می‌کند که تأثیری چشم‌گیر در تولیدات دارد و به نظر می‌رسد مدیریت فعلی علاقه چندانی به ساخت آثار طنز ندارد.

عباسی خاطرنشان کرد: نکته عجیب این است که در جلسات مختلف هر جا که صحبتی درباره تولیدات طنز می‌شود مدیران مدام تأکید دارند که جامعه به تولید آثار طنز احتیاج دارد و ما باید آثار طنز بیشتری در تلویزیون ببینیم اما متأسفانه در عمل چنین رویکردی را شاهد نیستیم و می‌بینیم که هر روز میزان تولیدات طنز کم‌تر می‌شود.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «خنده‌بازار» در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال من سریال «خنده‌بازار» را ساختم و اثری پر مخاطب بود اما با عوض شدن مدیر تولید این اثر متوقف شد و تیم پر انرژی ما که آزمون و خطا را پشت سر گذاشته بود کنار گذاشته شد و «خنده‌بازار» دیگر تولید نشد. این اتفاق به نظر مدیران سازمان بستگی دارد و اگر امروز در تلویزیون آثار طنز و کمدی کمتری می‌بینیم دلیلش به سلیقه این افراد مربوط می‌شود.

این کارگردان در ادامه درباره فاصله گرفتن هنرمندان قدیمی از تلویزیون گفت: برخی سینماگران قدیمی ما که در تلویزیون آثار موفقی داشتند از تلویزیون دلخور هستند و تلویزیون می‌تواند با دعوت به همکاری از این افراد دلجویی کند. به نظر من هر زمان که تلویزیون این هنرمندان را دعوت کند آن‌ها به تلویزیون برمی‌گردند و ما دوباره شاهد تولید اثر از سوی آن‌ها خواهیم بود.

عباسی تصریح کرد: به نظر من دو علت بزرگ در عدم تولید سریال‌های طنز دخیل هستند. یکی از این دلایل بودجه کم برای تولید سریال‌های کمدی است. متأسفانه این نگاه از اول هم وجود داشته که برای تولید سریال‌های طنز به بودجه کمتری نیاز است و این در حالی است که سریال‌های طنز هم با همان تجهیزاتی ساخته می‌شوند که دیگر سریال‌ها را می‌سازند و باید به این نکته هم توجه داشت که دستمزد بازیگران طنز در بسیاری مواقع از دیگر بازیگران بیشتر است. نکته دیگر در کم شدن میزان تولیدات طنز محدودیت‌هایی است که نسبت به گذشته بیشتر شده و اگر مقایسه‌ای بین تولیدات تلویزیون و سینما و شبکه نمایش خانگی داشته باشید متوجه می‌شوید که آثار تلویزیون در چه محدودیتی ساخته می‌شوند.

او افزود: آثار طنز نمی‌توانند در فضای بسته تلویزیون ساخته شوند، یک اثر طنز باید بتواند انتقادهای سیاسی و اجتماعی داشته باشد و می‌بینیم هر شوخی با یک مدیر یا مسئول باعث می‌شود که برای اثر حاشیه‌سازی شود یا منافع برخی افراد به خطر بیفتد و به همین دلیل پیش از ساخت جلوی آن را می‌گیرند یا فضا را به قدری بسته و محدود می‌کنند که امکان ساخت وجود ندارد.

عباسی در پایان گفت: اگر امروز سریالی چون «شب‌های برره» را برای ساخت به تلویزیون پیشنهاد دهید، جلوی ساخت آن گرفته می‌شود. مردم همچنان با دیدن سریال‌هایی مثل «شب‌های برره» و «خانه به دوش» می‌خندند و از دیدن آن لذت می‌برند. فکر می‌کنم امروز مدیران تلویزیون سیاست بی‌اعتنایی به تولید آثار طنز را در نظر دارند و فکر می‌کنند با همین آثار کم و تعداد محدود بازیگر و ... به فعالیت خود ادامه دهند اما به نظر من این سیاست شکست خورده است و این رویکرد منجر به ریزش مخاطب در تلویزیون شده است. به عنوان یک کمدین امیدوارم در آینده سریال‌های طنز سهم بیشتری در آثار تلویزیون داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز