«نفس گرم» مرجانه گلچین به تلویزیون گرما می دهد

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۲۳:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۷۴۶
«نفس گرم» مرجانه گلچین به تلویزیون گرما می دهد
این شب ها شاهد حضور و بازی متفاوت مرجانه گلچین در سریال «نفس گرم» محمد مهدی عسگرپور هستیم که از شبکه آی فیلم بازپخش می شود. نقشی کاملا متفاوت از اغلب نقش های قبلی این بازیگر که نشان می دهد به همان اندازه که در ایفای نقش های کمدی توانمند است، از پس نقش های جدی هم برمی آید.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا، سیدرضا صائمی، منتقد سینما و تلویزیون در همین باره در گزارشی برای آی فیلم نوشته است: 

مرجانه گلچین از آن دست بازیگرانی است که بسیاری از آثارش از شبکه آی فیلم پخش شده. «بزنگاه»، «خوش نشین ها»، «زوج یا فرد» و «سه دونگ سه دونگ» از جمله سریال هایی هستند که از آی فیلم بازپخش شد و مرجانه گلچین در آن حضور پررنگی داشت.

 طبق نظرسنجی سایت آی فیلم که مدتی پیش در سایت این شبکه صورت گرفت، مجموعه تلویزیونی طنز «خوش‌نشین‌ها»، به عنوان بهترین سریال خانم مرجانه گلچین انتخاب شد و مخاطبان، نقش او را در این سریال به عنوان بهترین بازی او از میان گزینه‌های اعلامی در نظرسنجی انتخاب کردند. در نتایج به دست آمده، سریال «خوش‌نشین‌ها» با تصاحب نزدیک به نیمی از آرا (۴۹,۱۱ درصد) به عنوان محبوب‌ترین سریال مرجانه گلچین از نگاه مخاطبان شبکه آی‌فیلم انتخاب شد؛ و پس از آن، سریال «بزنگاه»، مجموعه تلویزیونی «خوش‌نشین‌ها»، مجموعه طنز «زوج یا فرد» و در نهایت سریال طنز «سه‌دونگ، سه‌دونگ» در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

در واقع کاراکتر «آفاق» در خوش نشین ها به عنوان محبوب ترین نقشی که مرجانه گلچین در آن بازی کرده، برگزیده شده است. چنانچه این نقش و برخی دیگر از نقش های مشابهی را که مرجانه گلچین بازی کرده و رگه های طنز و کمدی آن پررنگ است، کنار هم قرار دهیم، می توانیم به درکی اجمالی از شمایل و نشانه شناسی بازیگری او و در واقع رمز این محبوبیت برسیم.

واقعیت این است که مرجانه گلچین را می توان از معدود کمدین های زن دانست که شیوه بازی و طنازی های خاص خودش او را در این حوزه برجسته کرده است. نه فقط در ایران که در جهان هم کمتر با کمدین زن مواجه هستیم که این شاید به دلایل روانشناختی شخصیت زنانه برگردد تا دلایل دراماتیک. مرجانه گلچین با تکیه بر دو توانمندی طنز کلامی و بدنی توانسته موقعیت های کمیک خوبی خلق کند که انگار ویژگی خاص اوست.

 او با نوع و لحن حرف زدنش که در آن حرص خوردن و گاه عصبیت وجود دارد و استفاده درست از میمیک صورتش به ویژه بازی های چشمی توانسته یک تیپ کمدی خاص خود را خلق کند که اگرچه در چند اثر آن را تکرار کرده اما هنوز تکراری نشده و جذابیت خود را از دست نداده است. او اغلب در نقش مادر و همسر بازی کرده و از مولفه های فردی و اجتماعی همین نقش ها در بازآفرینی تیپ مورد نظر خود بهره برده است.

جالب اینکه او در برهه اول دوران بازیگریش در دهه 60 و 70 که با یک وقفه همراه شد، هیچ نقش کمدی و طنزی نداشته و با بازگشت دوباره با سریال «بزنگاه» سویه دیگری از بازیگری خود را نمایان کرده و در واقع یک پوست اندازی در بازیگری را تجربه کرده است. البته او بعد  از سال ۱۳۷۴ تا سال ۱۳۸۳ که از سینما و تلویزیون فاصله گرفت و بعد از بازگشت، برای اولین بار در سریال «کلانتر» بازی کرد، اما با بازی متفاوتش در «بزنگاه» بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت.

بیشترین نقشی که از او قبل از «بزنگاه» و دوره جدید بازیگری اش به یاد می آوریم، در سریال «آینه» غلامحسین لطفی بود که در سال 64 از شبکه یک پخش می شد و در سال 95 هم از شبکه آی فیلم بازپخش شد. شبکه آی فیلم علاوه بر این آثار، سریال «آرماندو» و «راه در رو» را هم پخش کرده که مرجانه گلچین در آنها بازی کرده است. به عبارت دیگر شبکه آی فیلم، دوره های مختلف بازیگری مرجانه گلچین و نقش های جدی و کمدی او را به روی آنتن برده که برای مخاطب پیگیر آی فیلم می تواند فرصتی برای مرور آثار و تامل در شیوه بازیگری او باشد.

علاوه بر این مرجانه گلچین در سال 96 مهمان برنامه «عیدانه» شبکه آی فیلم هم بوده است و حالا در نظر سنجی اخیر محبوبیت او نزد تماشاگران این شبکه هم سنجیده شده که نشان می دهد یکی از بازیگران محبوب مجموعه های نمایشی تلویزیون است که نقش های کمدی و طنازانه او بیش از نقش های جدی مورد توجه مخاطب قرار گرفته است. در واقع نتایج این نظرسنجی نشان می دهد مردم او را بیشتر در نقش های کمدی با همه تیپ سازی ویژه خودش بیشتر می پسندد. گرچه این به معنای نفی بازی ها و نقش های جدی او نیست.

جالب اینکه این بازیگر 51 ساله، علاوه بر بازیگری تجربه گویندگی رادیو و دوبله هم داشته و فارغ التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه سوره است. او که به موسیقی علاقه داشت با تشویق خواهرش منیژه که آن زمان بازیگر بود به بازیگری در تئاتر پرداخت و مسیرش به بازیگری تغییر کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز