"هنرمقاومت" از فرهنگ شیعی الهام می گیرد

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۱۰:۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۰۷۳۰۶۲
هنرمقاومت از فرهنگ شیعی الهام می گیرد
چهره برجسته هنرهای تجسمی کشور، فرهنگ ایرانی و اسلامی را زیر بنای فکری و عقیدتی هنر مقاومت ارزیابی کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه خبرگزاری برنا، دکتر حبیب الله صادقی نقاش و استاد دانشگاه درگفتگو با ستاد خبری این جشنواره گفت: افرادی که با اعتقاد حول محور انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس جمع شده اند ، افرادی دغدغه مند هستند و آمده اند که صادقانه ، تعاریف و مصادیق تاریخ انقلاب و دفاع مقدس را به زبان گویا و فاخر هنر برای نسل های آتی بازگو کنند. بسیار جای خوشحالی دارد که امروزه جوانان فعال در این حوزه، با استفاده از شیوه های بدیع و تکنیک های نوآورانه به بیان رشادت ها و حماسه های فرزندان این آب و خاک می پردازند.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر در خصوص اهمیت مبحث نشانه شناسی در هنر تجسمی انقلاب افزود: فرزندان غیور این ملت در نبرد تحمیلی هشت ساله آن چنان دلاورانه در مقابل ۳۶ کشور دنیا از شرق و غرب عالم از کیان و مرزهای ایران اسلامی دفاع کردند که با هیچ جنگ و نبرد دیگری قابل قیاس و مقایسه نیست. رزمندگان ما بر اساس تعالیم معنوی دینی و بر اساس حکمت مینوی و الوهی منشعب از فرهنگ ایرانی اسلامی خود و با بهره گیری از شخصیت های عظیم این فرهنگ همچون امام علی (ع) و امام حسین(ع) ، جنسی از حماسه را رقم زدند که در تاریخ به دلیل وجوه انسانی و بشر دوستانه آن مثال زدنی است.

این استاد برجسته دانشگاه شاهد اضافه کرد: ما در جنگ شاهد بودیم که رزمندگان ما حتی در سخت ترین شرایط نیز در اوج اقتدار و قوت، با اسرای لشکر متخاصم ، انسانی ترین لحظه ها را رقم می زدند به طوری که "منقذ" مجسمه ساز عراقی که در جنگ ایران و عراق به اسارت نیروهای ما در آمده بود در طول دوران اسارتش مجسمه ای از حضرت امام (ره) راساخت.این خلق اثر هنری یقینا به دلیل فضای آرام و آرامشی بود که درکشور ما برای ایشان فراهم بود که ایشان توانست با حقایق آشنا شود و به خلق اثر هنری مبادرت ورزد.

وی همچنین افزود: نشانه شناسی این گونه موارد که در جنگ ایران و عراق به وفور یافت می شود مبحثی است که جای کار بسیاری دارد و باید توسط پژوهشگران و اندیشمندان هنر تبیین و بررسی شود.

دکتر صادقی در خصوص برگزاری کارگاه های آموزشی"خط خاطرات" که توسط انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس برگزار می شود نیز بیان کرد: خط در مبانی هنرهای تجسمی از اتصال نقاط تشکیل شده است و کلیه افراد حاضر در این ورک شاپ ها مثل این نقاط خطی را تشکیل می دهند که در اصل روایت کننده این مکتب و حماسه است.البته به نظرم جا دارد که برگزار کنندگان و متولیان امر به جای "خط خاطرات" عنوان "خط یقین" را برای این کارگاه ها برگزینند ، چرا که خاطرات به مرور زمان از خواطر زدوده خواهد شد اما آن یقینی که از ایقان رزمندگان ما متبلور می شد هنوز جاری و ساری است و زنده و پویا است.

ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح بهمن ماه سال جاری و با دبیری مسعود نجابتی برگزار خواهد شد.

 

نظر شما