گلایه‌های معلم نابینا در شبکه پنج؛

شاد برای نابینایان مناسب‌سازی نشده است

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۱۳:۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۰۷۳۲۵۴
شاد برای نابینایان مناسب‌سازی نشده است
دکتر بهروز افروز در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: دانش‌آموزان نابینا، آموزش از راه دور با تلگرام و واتس‌آپ پیگیری می‌کنند، چون شاد اصلا امکاناتی برای نابینایان ارائه نداده است!

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ این معلم روشندل که  به مناسبت روز عصای سفید به  برنامه "یه روز تازه" دعوت شده بود،  افزود: سال 95 معلم شدم. البته از سال 91 به عنوان کارشناس تجهیزات توانبحشی فعالیت می‌کردم و ویراستار کتاب ادبیات گویا نیز بودم و دکترای ادبیات دارم.

وی با اشاره به اینکه اکنون تدریس برای کودکان و نوجوانان استثنایی نابینا را انجام می‌دهد افزود: اوضاع تحصیلی در حال حاضر در شرایط کرونا به صورت غیرحضوری است البته با تمهیدات خود نابیناها که ارتباط خوبی با رایانه و تلفن همراه دارند؛ اما مساله آنجاست که آن چیزی که وزارت آموزش و پرورش اصرار دارد از طریق نرم‌افزار شاد رخ بدهد که نشده است.

افروز تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش بر روی سیاست‌های خاص خودش تاکید دارد اما نسبت به سیاست‌های خودش برای عزیزان نابینا مسئولیتی نپذیرفته است. نرم‌افزار شاد برای عزیزان نابینا مسئولیت‌پذیر نیست. یعنی اپلیکیشن که باز می‌شود چیزی را برای ما نمی‌خواند در صورتی که این شدنی بود. یک نابینا برای خودش انتقال وجه انجام می‌دهد، تاکسی اینترنتی می‌گیرد و خیلی از کارها را با برنامه‌های کاربردی انجام می‌دهد اما شاد اینطور نیست.

وی ادامه داد: مسئولین محترم تصور می‌کنند که اگر قرار باشد برای نابینایان کاری کنند باید بودجه آنچنانی داشته باشند نه خیر اگر تنها استانداردهای کدنویسی را در برنامه‌هایشان رعایت کنند خودجوش همه چیز درست می‌شود. هیچ شرکتی برنامه‌هایش را برای نابینا ویژه نمی‌کند تا برای کاربر بینا مشکلی پیش نیاید اگر استاندارد رعایت شود برنامه‌ها مناسب هر دو قشر است.

افروز درباره پیشبرد آموزش به نابیناها با توجه به امکانات کم شاد خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم آموزش‌ها را خودمان به نوعی حل کنیم و از اپلیکیشن استاندارد که برای نابیناها هم قابل دسترس است استفاده کنیم مثل واتس‌آپ و تلگرام یا تیم‌تاک.

وی با اشاره به اینکه اینترنت اهدایی وزیر فقط به معلم‌ها تعلق گرفت و به دانش‌آموزان داده نشده است، درباره گلایه‌هایش در بی‌توجهی به نابینایان خصوصا در سطح شهر ادامه داد: ساده بگویم که در حال حاضر تمام فعالیت‌هایی که در کشور در حوزه نابینایان و معلولین رخ داده از هیچ استانداری استفاده نشده است مثلا خطوط زرد ویژه نابینایان کشیده شده اما مساله این است که اولا قابل لمس با کفش نیست به فرض هم که نو باشد و بتوان لمس کرد نشانه‌های ویژه را ندارد مثلا علامت تقاطع که پولکی می‌شود را ندارد یا قطع شدن‌های بی‌دلیل دارد، اینها باید ما را راهنمایی کند نه اینکه بدتر باعث گمراه شدنمان شود.

برنامه یه روز تازه کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز