پوستر جشنواره۳۳ به روایت «حمیدرضا بیدقی» / دور از کلیشه‌ها، نزدیک به روزگار کرونایی

۱۳۹۹/۰۷/۲۵ - ۱۶:۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۰۷۳۳۸۲
پوستر جشنواره۳۳ به روایت «حمیدرضا بیدقی» / دور از کلیشه‌ها، نزدیک به روزگار کرونایی
«حمیدرضا بیدقی» شاخصه‌های پوستر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را برشمرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، او در این باره عنوان کرد: امسال با توجه به پاندمی کرونا که همه درگیر آن هستیم، جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شود و به همین علت، شاخصه‌های مربوط به مقابله با بیماری کرونا (مانند ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و…) در درون پوستر به کار گرفته شده اما این جشنواره مختص کودکان است و کودک از هر چیزی برای تخیل کردن و سرگرمی استفاده می‌کند. بر همین اساس ایده من این بود که بچه‌ها با ماسک «بازی» کنند؛ البته با نگاه و امید به اینکه در آینده، ماسک از ارتباط مخوف خود با کرونا جدا و به خاطره تبدیل شود. به همین جهت با ماسک، المان‌های مختلفی مانند چتر نجات، ننویی که کودکی در آن استراحت می‌کند، ساک خرید، پیش‌بند آشپزی، بادبان، قایق، چتری برای آفتاب، بادبادک و موارد دیگری را که در دنیای کودکان وجود دارد، به تصویر کشیدم‌.

او در پاسخ به این سوال که از چه المان‌های ایرانی در پوستر جشنواره استفاده کرده است، توضیح داد: گاهی نمادهای ایرانی را به صورت سمبلیک در نظر می‌گیریم. مانند پوستر سال گذشته که در آن از کاشی‌کاری‌های اصفهان استفاده شده بود. در این جشنواره معمولا از المان‌های شهر اصفهان استفاده می‌شود که این شیوه تکراری شده است. ما باید به راهی برسیم که خطمان نماد و سمبل ایرانی بودن باشد و فقط این نباشد که کلاه نمدی سر کودک بگذاریم یا از کاشی‌کاری استفاده کنیم. ژاپنی‌ها به این قدرت رسیده‌اند که حتی وقتی عکس هم می‌اندازند، بیننده احساس می‌کند که این  عکس ژاپنی است و این نوعی زبان شخصی فرهنگ است.

بیدقی ادامه داد: من برای طراحی پوستر این دوره، روی این موضوع بررسی کردم که چگونه می‌توانیم هم ایرانی باشیم و هم کلیشه‌ای برخورد نکنیم. روی چاپ‌های سنگی مطالعه کردم و در عین حال سعی کردم فرم چشم‌ها، بدن‌ها و نوع پوشش را به ایرانی بودن نزدیک کنم. خطوط چاپ سنگی و چشم‌های بادامی جز لاینفک نقاشی‌های قدیمی ایرانی هستند که من از این موضوع در پوستر استفاده کردم.

بیدقی در خصوص لحاظ کردن شرایط حال حاضر و بحران کرونا در طراحی پوستر بیان کرد: جشنواره آنلاین برگزار می‌شود و اگر دقت کنید تعداد پرسوناژها در پوستر زیاد است. علت «تک‌عنصری» نبودن پوستر هم این است که پرسوناژها کنار هم و با فاصله‌گذاری اجتماعی دیده شوند. بچه‌ها با هم ارتباط دارند اما از دور و در واقع، همه – غیر از بچه‌ای که دست خواهر کوچکترش را گرفته یا با دوستی سوار قایق است- در جای جای این پوستر پراکنده هستند. در مجموع بچه‌ها از هم فاصله دارند.

او گفت: پروانه المان مشترک در این پوستر است و این پروانه فرم ارتباطی بچه‌ها محسوب می‌شود.

این گرافیست درباره تفاوت‌های تکنیکی موجود در طراحی پوستر دوره سی‌و‌سوم اظهار داشت:  مهمترین تفاوت پوستر امسال با سال گذشته، برگزاری مجازی جشنواره است. مسئله بعدی این است که من هیچ‌گاه دوست ندارم فقط یک نگاه و تکنیک را در پوسترهایم به کار ببرم. من ۹ دوره پوسترهای جشنواره فیلم فجر را کار کردم و هیچ کدام از نظر تکنیک شبیه هم نیستند. برای بیشتر از ۳۰ یا ۴۰ جشنواره خارجی پوستر  طراحی کرده‌ام و همین تعداد هم جشنواره داخلی در کارنامه کاری‌ام دارم، اما تکنیک هیچ کدام به هم شبیه نیست.

او اظهار داشت: پوستر میزان اهمیت یک جشنواره را نشان می‌دهد. از نگاه من اهمیتی ندارد که پوستر برای جشنواره فجر یا جشنواره‌های خارجی باشد. درواقع داخلی و بین‌المللی بودن آن  اولویت نیست بلکه در همه حال پوستر باید خوب باشد. به این جهت که امضا و اسم طراح تا ابد روی آن باقی خواهد ماند. به همین دلایل طراحی پوستر بخش مهمی در حوزه گرافیک است.

بیدقی همچنین درباره اهمیت بخش طراحی پوستر در جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف گفت: طراحی پوستر نه تنها در جشنواره بین‌المللی در رده کودک و نوجوان حائز اهمیت است بلکه دروازه‌ای است که بیننده و مخاطب از آن طریق  وارد ماجرا و مبحث آن جشنواره می‌شود. به همین جهت اهمیت پوستر جشنواره بسیار زیاد است.

او تاکید کرد: من سعی کردم طراحی پوستر امسال متفاوت از سال گذشته باشد، در عین حال نگاه گرافیک خلوت جهانی را داشته باشد و البته برای طراحی آن، وارد کلیشه‌ها نشوم. تلاش کردم تا پوستر از نگاهی جدید استفاده کند و گویا باشد. زمانی که پوستر قرار است فقط در فضای مجازی دیده شود، نوع طراحی متفاوتی هم خواهد داشت. به همین دلیل، من کمی از ریزه‌کاری‌های بیش از حد پوستر سال گذشته، دور شدم زیرا پوستر فقط قرار است مجازی دیده شود و فضاسازی‌های محیطی سال گذشته وجود ندارد، همانطور که شاهد شلوغی و ازدحام سینماها نخواهیم بود.

نظر شما