اصفهان به زاوان سلام کرد

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۱۱:۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۰۷۶۱۷۹
اصفهان به زاوان سلام کرد
برنامه گرامی‌داشت «زاون قوکاسیان» با عنوان «شبی با زاون» در سومین روز جشنواره سی‌وسوم به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه خبرگزاری برنا، در ادامه ویژه‌ برنامه شب‌های اصفهان در سی‌وسومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان، سه‌شنبه ۲۹ مهر گرامی‌داشت زاون قوکاسیان با عنوان «شبی با زاون» در اصفهان برگزار شد که مخاطبان در سراسر کشور به صورت برخط از طریق تلویزیون تعاملی تیوا، صفحه جشنواره کودک اصفهان و تهران شاهد آن بودند.

این مراسم با پخش ویدیو کلیپی از زاون قوکاسیان آغاز شد و دوستان و شاگردانش از این هنرمند فقید گفتند.

حشمت‌الله انتخابی از نشر نقش مانا از کتاب «فصلی دیگر با زاون قوکاسیان» و تاثیر او در هنر اصفهان گفت: فضای اصفهان بدون زاون غم‌انگیز است. او جزو لاینفک هنر اصفهان بود.

او افزود: در سال‌های پایانی عمر زاون به پیشنهاد آقای زهتاب تصمیم گرفتیم ویژه‌نامه‌ای را در مورد او منتشر کنیم.  ویژه‌نامه قبل از فوت او منتشر شد. من ویژه‌نامه را برای او بردم و حس خوبی از دیدن آن داشت و ویژه‌نامه را گرفت و روی سینه گذاشت. کتاب «فصلی دیگر با زاون قوکاسیان» نسخه تکامل یافته این ویژه‌نامه است.

انتخابی‌ گفت: اصفهانی‌ترین بولتن‌ها با حضور زاون منتشر شدند. او عشق به سینما را در کودکان اصفهان ایجاد کرد.

در ادامه مجید شیدا از فیلمسازان جوان و دانشجویان سابق زاون که کتاب «فصلی دیگر با زاون» را نیز گردآوری کرده است، درباره این کتاب گفت: داستان کتاب از اردیبهشت ۸۸ در خانه هنرمندان اصفهان آغاز شد. روزی زاون را در حال مصاحبه دیدم و به فکرم رسید که چرا تا به حال کسی در مورد زاون قوکاسیان که خود پژوهش‌ها و تالیفات بسیاری دارد، چیزی ننوشته است. به او گفتم اجازه می‌دهید که با شما مصاحبه کنم؟ من هیچ ذهنیتی نداشتم و اما او برخورد خوبی داشت. او همیشه نگاه پدرانه‌ای به  دانشجویانش داشت. قرار شد اولین جلسه مصاحبه را فردا در منزلش برگزار کنیم. شروع به جمع‌آوری اطلاعات در مورد او کردم. تصمیم گرفتم در این مورد که عشق و علاقه او به سینما چطور آغاز شد، بپرسم.

در این بزرگداشت که به صورت برخط برگزار شد، یادی هم از زنده‌یاد منوچهر طیاب به میان آمد. غلامرضا مهیمن هنرمند اصفهانی و دوست زاون، در مورد منوچهر طیاب، توضیح داد: در تمام کارهای منوچهر طیاب در مورد سینمای مستند، عشق به ایران و تمدن ایرانی در پس  تصاویر او موج می‌زد. او به اینکه فیلمنامه‌اش جایی تصویب بشود یا نه، کاری نداشت بلکه با دوربین و توانایی‌های خود شروع به کار می‌کرد و در انتها تلویزیون یا نهادهای دیگر می‌خواستند که کار را پخش کنند و او هم می‌پذیرفت. جلوگیری از فراموشی تاریخی و فرهنگی چیزی بود که او برای ما به جا گذاشت و اینکه ما در تمدن خود چه چیزی داشتیم تا نسل امروز آنها را فراموش نکند.

مراسم با پخش سخنانی از زنده‌یاد منوچهر طیاب در وصف زاون قوکاسیان ادامه پیدا کرد. او در این فیلم گفت: آشنایی من با زاون قوکاسیان آشنایی با انسانی با محبت و حرفه‌ای بود که ما را به هم متصل کرد. حتی زمانی که پزشک او گفت باید او را بفرستیم که کنار خانواده‌اش باشد، باور نمی‌کردم که باید از او خداحافظی کنم. هنوز بعد از گذشت چهار سال از فوت او خنده آخرش را فراموش نمی‌کنم. زاون هر کاری می‌کرد، تصور کم‌کاری داشت. زاون فرد پرکاری بود، مقاله می‌نوشت و برای سینما زحمت می‌کشید. او با فیلمسازان در ارتباط بود و برای آن‌ها وقت می‌گذاشت. شب زاون فقط بزرگ‌داشت نیست بلکه یادآوری به جوانان است که هر کدام از آن‌ها باید یک زاون باشند. غم او برای من بزرگ است چون انسان ارزشمندی را از دست داده‌ایم.

قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان در خلال پخش ویدیویی از رونمایی تندیس زاوان قوکاسیان عنوان کرد: قوکاسیان برای تمام اصفهانی‌ها شناخته‌شده و هنرمندی محبوب است.

جعفر نجیبی؛ مجسمه‌ساز هم بیان کرد: در ساخت تندیس او سعی کردم تا مهربانی زاون را نشان دهم.

در ادامه سیاوش گلشیری؛ دبیر جایزه زاون قوکاسیان از نحوه شکل‌گیری این جایزه اظهار داشت: در سال ۹۷ در شورای سیاست‌گذاری جشنواره کودک آن سال، جایزه زاون به پاس تلاش‌های او برای سینما به جشنواره کودک و نوجوان اضافه شد. در همان سال پیشکسوتان اصفهان کنار یکدیگر جمع شدند و هیات داورانی را تشکیل دادند. فیلم‌ها امسال به صورت مجازی دیده می‌شوند. در واقع بخش مسابقه ایران را بررسی می‌کنیم و از میان آن یکی را بر می‌گزینیم.

در پایان یاد و خاطره زنده یاد مجید عقیلی از هنرمندان اصفهان که شاگرد زاون قوکاسیان هم بود، گرامی داشته شد. فرزان معظم؛ مدرس دانشگاه در رشته سینما و عکاسی در این باره گفت:

مجید عقیلی دنیای انرژی بود و تاثیر مثبت خود را همیشه داشت. این انرژی  از تربیت خانوادگی و اساتید او که زاون قوکاسیان بود، نشات گرفت.

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به شیوه مجازی و به دبیری علیرضا تابش برگزار می‌شود

منبع: ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز