پس‌لرزه‌های زلزله ازمیر به جشنواره فیلم کوتاه تهران رسید/ نقش پررنگ تکنولوژی

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ - ۱۳:۴۸:۲۰
کد خبر: ۱۰۸۱۲۱۳
روز چهارم جشنواره سی و هفتم با توصیه مدرسان بین‌المللی به فیلمسازان برای توجه ویژه به قوانین و ضوابط جشنواره‌ها و سینماگران ایرانی برای حفظ انگیزه‌ شان در دوران کرونا به پایان رسید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران این روزها شاهد برپایی نشست‌های تخصصی با حضور استادان خارجی است، از کارگاه‌های بخش بین‌الملل دو شب دیگر باقی مانده است و پس از آن پنج نشست با حضور استادان ایرانی در بستر نت برگزار می‌شود.

در سومین شب اما دو نشست در ساعت‌های ۲۰ و ۲۲ برگزار شد که در اولین برنامه شارلوت کورچت رییس بخش فیلم کوتاه جشنواره لوکارنو روی خط آمد.

در چند شب برگزاری این کارگاه ‌ها، مدیران جشنواره‌های مختلف توصیه‌هایی به فیلمسازان برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر داشته‌اند که برخی از آنها در نوع خود جالب بوده‌اند. در این چند شب وجه اشتراک صحبت‌های این مدیران جشنواره‌ای این بوده‌است که فیلمسازان پیش از ارسال آثار خود به رویدادهای بین‌المللی حتما قوانین آن‌ها را مطالعه کنند تا ضمن اینکه دچار سردرگمی نشوند پول و وقت فیلمسازان هم به هدر نرود.

شارلوت کورچت هم در امتداد این توصیه‌ها، در این برنامه نقطه نظرات خود را ارایه داد.

او در بخشی از این نشست تاکید کرد: «پیش از آنکه فیلم خود را برای یک جشنواره ارسال کنید، حتما به قوانین آن رویداد دقت کنید تا وقت و منابع مالی خود را هدر ندهید. در جشنواره‌ای مانند لوکارنو نباید اکران بین‌المللی برای فیلم خود داشته باشید، حتی یک اکران در کشوری دیگر ممکن است مانع حضور شما در این جشنواره سینمایی شود. بسیاری از جشنواره‌ها چون کن و ونیز هم چنین چارچوبی را برای فیلم‌هایی که می‌پذیرند در نظر گرفته‌اند با این تفاوت که فیلم در کشور فیلمساز هم نباید پیش از حضور در جشنواره به نمایش درآید.»

تاثیر اینترنت بر هنر

دومین نشست اما به تینگ ونگ از چین اختصاص داشت که قرار بود درباره رسانه‌های جدید به ارایه نظرات خود بپردازد. اما این استاد در لحظات آخر با ارسال ایمیلی عنوان کرد که به دلیل کسالت نمی‌تواند در این کارگاه حضور پیدا کند، به همین ترتیب تحسین ایشپیلن از ترکیه در این برنامه حضور پیدا کرد که در همان آغاز به زلزله ازمیر ترکیه اشاره و بیان کرد به دلیل این بلای طبیعی اینترنت در ازمیر دچار اختلال شده است.

او در ابتدای این نشست به نقش پررنگ تکنولوژی در زندگی این روزهایمان اشاره و سپس اظهار کرد: «اینترنت خیلی وقت است که در زندگی ما حضور دارد و روی هنر هم تاثیر گذاشته در این میان تکنولوژی هم خیلی دچار تحول شده است چون وقتی ابزار ارتباطی رشد می کنند مفهومی به نام «تمرین ارتباطی» شکل می‌گیرد به همین ترتیب راه های جدیدی برای ارتباط به وجود آمده است که آدم ها باید آنها را یاد بگیرند و استفاده کنند. پیش از این ارتباط فیلمساز با مخاطب فقط از طریق سالن سینما ممکن بود ولی حالا  با رشد رسانه های جدید دیگر نیاز چندانی به سالن سینما نیست و فیلمساز می تواند مستقیم از طریق رسانه‌های جدید با مخاطب ارتباط برقرار کند»

صحبت‌های تحسین ایشپیلن اما به دلیل اختلال اینترنت ازمیر نیمه‌تمام باقی ماند و نتوانست با ادامه این کارگاه همراهی کند.

روز گذشته ابوالفضل جلیلی هم توصیه‌های خود را در قالب گفتگویی به فیلمسازان ارایه کرد. او کرونا را در وجهی قدرتمند دانست و به یکی از ویژگی‌های آن اشاره کرد.

در بخشی از گفتگوی او آمده بود: «باید روزگار معاصر را درک کنید و با امکاناتی که در اختیار دارید، اقدام به ساخت فیلمی کنید که همانند ویروس کرونا همه جهان را تحت سلطه خود قرار دهد. باید به این فکر کنیم که با ویروس کرونا چگونه برخورد کنیم که هم شکستش دهیم و هم از آن نترسیم.»

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با برگزاری بخش نشست‌های تخصصی تا 17 آبان ادامه دارد. این نشست‌ها در لایو انجمن سینمای جوانان ایران با شناسه کاربری @iycs.ir قابل تماشا برای عموم است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز