لیا بلترامی:

جشنواره‌ها مهم‌ترین نقطه ملاقات برای فیلمسازان هستند

۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ۱۳:۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۰۸۱۸۱۲
جشنواره‌ها مهم‌ترین نقطه ملاقات برای فیلمسازان هستند
لیا بلترامی در نشست تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره‌ها مهم‌ترین نقطه ملاقات برای فیلمسازان هستند و این محافل بهترین محل برای یافتن پخش کنندگان حرفه‌ای برای فیلم کارگردانان جوان هستند.

به گزارش  گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا، نشست تخصصی «اهمیت جشنواره‌های بین‌المللی برای فیلم کوتاه» با حضور لیا بلترامی، مشاور جشنواره داکا و با اجرای رامتین شهبازی و غزال بخت‌آزاد (مترجم) در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

رامتین شهبازی در ابتدای این نشست گفت: ما نشست امشب را به فیلمساز بزرگ سینمای ایران، جناب آقای کیانوش عیاری تقدیم می‌کنیم و امیدواریم که همواره سلامت باشند و در حوزه سینما فعالیت کنند و ما نیز از ایشان بیاموزیم.

سپس لیا بلترامی درباره فیلمسازی و سینما گفت: فیلم هنر و صنعت است و ما در ایران این موضوع را به خوبی مشاهده می‌کنیم چون تمامی فیلم‌ها آثار هنری هستند. در کمپانی که من مشغول فعالیت هستم در ساخت بیش از 200 مستند همکاری داشتم و در پنج سال گذشته 49 جایزه بین‌المللی دریافت کردم.

او افزود: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا به مانند گذشته امکان سفر ندارم و در خانه روی وب سایت خود کار می‌کنم. هر سال در کمپانی ما زنانی از سراسر دنیا دوره یکساله فیلمسازی را می‌گذارنند و وقتی به کشور خود باز می‌گردند آمادگی کامل برای ورود به فضای حرفه‌ای فیلمسازی را دارند.

جشنواره ای با بخش ویژه کوهستان

بلترامی بیان کرد: 23 سال پیش جشنواره فیلم امروز را تاسیس کردم که فیلمسازان بسیاری از ایران چون سیدرضا میرکریمی، داریوش یاری و... در این جشنواره حضور داشتند. همزمان با این رویداد سینمایی، با جشنواره فیلم داکا در بنگلادش و همچنین جشنواره فیلمی در نیجریه همکاری خود را آغاز کردم. جشنواره‌ها مهم‌ترین نقطه ملاقات برای فیلمسازان هستند و این محافل بهترین محل برای یافتن پخش کنندگان حرفه‌ای برای فیلم کارگردانان جوان هستند.

این سینماگر سپس خطاب به فیلمسازان جوان گفت: فیلم‌هایتان را برای جشنواره‌ها ارسال کنید اما این کار را بسیار با وسواس و انتخاب شده انجام دهید. وقتی فیلم خود را ساختید اول از همه باید از اثری که تولید کرده‌اید رضایت داشته باشید، سپس قوانین جشنواره‌ها را پیش از ارسال فیلم به دقت مطالعه کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. همچنین فیلم‌هایتان را به جشنواره‌هایی بفرستید که با تمام ویژگی‌های فیلمتان تناسب دارند.

 

بلترامی ادامه داد: بیشترین تلاش را داشته باشید تا بهترین نسخه از فیلم خود را به جشنواره ارسال کنید. همچنین به هر جشنواره‌ای که می‌روید از تاریخچه آن آگاه باشید، امروز جشنواره‌های بسیاری هستند که قدمت بسیار کمی دارند و هیچ تاثیر مثبتی بر سرنوشت فیلم شما نمی‌گذارند. برخی از افراد جشنواره‌ها را راه می‌اندازند تا پول جمع کنند، فریب‌شان را نخورید. فیلمسازان جوان اکثرا پخش کننده ندارند اما در ایران پخش کنندگان خوبی حضور دارند که می‌توانند به جوانان کمک کنند.

در ادامه این نشست رامتین شهبازی درباره تاریخچه جشنواره فیلم امروز پرسشی را مطرح کرد که بلترامی گفت: این جشنواره را 23 سال پیش تاسیس کردم و در هیات انتخاب آن حضور داشتم. ما در این جشنواره بخشی را به فیلم‌های مربوط به کوهستان اختصاص دادیم چرا که اکثرا فیلم‌هایی که درباره کوه صحبت می‌کنند معنویت خاصی دارند. ضمن اینکه هیچ رویدادی برای نمایش فیلم‌هایی با حال و هوای معنوی وجود ندارد. جشنواره فیلم امروز سفری در میان تفاوت‌هاست.

این فیلمساز همچنین تاکید کرد: وقتی در هیات انتخاب هستم و قرار است هزار فیلم را ببینم و قضاوت کنم، چند دقیقه آغازین و پایانی فیلم بسیار برایم مهم است.

شهبازی سپس از این سینماگر درباره مهم‌ترین دستاوردی که از حضور در جشنواره‌های مختلف به دست آورده است، پرسید و او پاسخ داد: اول احساس می‌کنم یک خانواده در تمامی مراحل دارم و دوم اینکه به واسطه این جشنواره‌ها فرصت تماشای فیلم‌های بسیاری را به دست آورده‌ام و این اتفاق من را به انسانی پخته و با تجربه‌تر تبدیل می‌کند.

پیچینگ؛ بهترین گزینه برای یافتن این جشنواره‌های سینمایی

در بخش دیگر این نشست نوبت به پرسش مخاطبان از بلترامی رسید و او در پاسخ به اینکه چه زمانی برای ارسال فیلم به جشنواره‌ها مناسب است؟ توضیح داد: بسیاری از جشنواره‌ها تا اوایل نوامبر است، همچنین ماه اکتبر فرصت بسیار مناسبی برای ارسال فیلم به جشنواره‌هاست. ژانویه هم ماه مناسبی است چون جشنواره‌های محدودتری در این ماه برگزار می‌شوند و امکان دیده شدن بیشتری دارد.

بلترامی درباره اینکه چه جشنواره‌هایی پذیرش فیلمنامه هم دارند؟ گفت: تعدادی جشنواره هستند که چنین رویکردی دارند و پیچینگ‌ها بهترین گزینه برای یافتن این جشنواره‌های سینمایی هستند.

این سینماگر در پاسخ به اینکه کدام یک از جشنواره‌هایی که در آن حضور داشته است، نقش پیشنهادکننده را ایفا کرده است؟ بیان کرد: یک دوره از جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم داکا در بنگلادش و همچنین جشنواره فیلم کازان در روسیه چنین رویکردی را داشته‌اند.

بلترامی درباره اینکه چه توصیه‌ای به پخش کنندگان جوان برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی دارد؟ پاسخ داد: زمان بسیار زیادی را برای تماشای فیلم‌ها بگذارید، همچنین پروژه‌های متفاوت را دنبال کنید که حرف تازه‌ای دارند. به جشنواره‌های متعدد سفر کنید و در نهایت سعی کنید مسیر خود را برای پخش معین کنید و اگر فیلم خوبی دیدید هرگز از آن به راحتی گذر نکنید.

او در پاسخ به اینکه در انتخاب فیلم‌ها فرم یا محتوا برایش اولویت دارد؟ گفت: باید یک توازنی برقرار باشد اما در جشنواره‌های تماتیک محتوا اهمیت بیشتری دارد ولی برای آنکه محتوا دیده شود کیفیت ساخت فیلم هم باید بالا باشد.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی تا 17 آبان ماه با برگزاری نشست‌های تخصصی «37-20» ادامه دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز