«فیلی در اتاق» اثری ماندگار و دور از کلیشه

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۱۲:۵۱:۳۵
کد خبر: ۱۰۸۴۴۵۸
«فیلی در اتاق» اثری ماندگار و دور از کلیشه
معصومه باقری در یادداشتی به معرفی و نقد رمان «فیلی در اتاق» نوشته مریم نفیسی‌راد پرداخته است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، متن یادداشت معصومه باقری نویسنده‌ «صفر مطلق» و «استخوانی در گلو» به شرح زیر است:

رمان «فیلی در اتاق» از مریم نفیسی‌راد مترجم و نویسنده است. این رمان بلند در ۸۰۸ صفحه به سبک جریان سیال ذهن نوشته شده است. رمانی حیرت‌انگیز، در نوع خود بی‌بدیل و در ژانر تریلر، علمی‌تخیلی با تم عاشقانه، اجتماعی نوشته شده است.

«فیلی در اتاق» اصطلاحی است که منظورش مشکل یا خطری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد درباره‌اش بحث کند. این اصطلاح بدین معناست که در تعاملات مدون اجتماعی چیزی به آشکاری یک‌فیل هم نادیده گرفته می‌شود...

این رمان در نوع خود جدید و خلاقانه است و نویسنده آن را بر اساس لغت پساحقیقت نوشته است که لغت آکسفورد سال ۲۰۱۶ شد. پیش‌تر سریال فارگو فصل سوم خود را بر اساس لغت پساحقیقت بر آنتن برد که به پربیننده‌ترین سریال تبدیل شد.

در این رمان نویسنده برای اذیت نشدن مخاطب،  تمام قسمت‌های سیال را، ایتالیک کرده است.

رمان با جلسات ملاقات وکیل و‌ موکلی فوق‌العاده باهوش در اتاق بازجویی زندان شروع می‌شود که موکل (زن)  درباره‌ی پروژه‌ای فوق‌محرمانه به نام پروژه‌ی‌فیل صحبت می‌کند که فقط هفت‌تن از سران جهان از آن خبر دارند. و گذشته‌اش را به تصویر می‌کشد.

این رمان بلند که حرف‌های بسیاری دارد و از تکنیک‌های نویسندگی به‌طور دقیق و استاندارد و به روز دنیا بهره برده است و با خلاقیت، در نوع روایت بهترین بهره را برده و با دیدی نو  اثری ماندگار  و به دور از کلیشه ساخته است. رمان ده فصل دارد:

فصل اول: خانه‌ی امن 

فصل دوم رد پای زمان 

فصل سوم بیت‌کوین 

فصل چهارم سرمازیستی 

فصل پنجم پارابیوسیس 

فصل ششم سوءتفاهم‌های کوچک و‌ بزرگ 

فصل هفتم بال پروانه 

فصل هشتم تقاطع 

فصل نهم به‌خاطر عشق به پسرانم 

فصل دهم حقیقت یا واقعیت

‎فصل اول به گونه‌ای هیچکاک‌گونه نوشته شده ‎است (یعنی پر از اضطراب، سیاه‌و‌سفید و بدون زمان و مکان است و در این فصل از شرکتی ابر قدرت شیمی و دارو به نام الفارما کِم صحبت می‌کند که برای کسب قدرت هر چه بیشتر، نه تنها داروهای ساخته شده را در در اختیار همگان نمی‌گذارند، بلکه بیماری‌ها را شیوع می‌دهند تا در قبال درمان و واکسن مبالغ هنگفتی دریافت کنند و قدرت بیشتری کسب کنند.

‎در این فصل به کارخانه‌ای اشاره می‌شود که از مواد اولیه‌ی استامینافن کدیین سوء استفاده کرده  و شیشه پخت می‌کند.

‎در فصل دوم موقعیت در نیویورک است و با استفاده از مفاهیم روان‌شناسی مدرن و فلسفه گذشته‌ی زن روایت می‌شود البته با فلش‌بک و فلش‌فوروارد... 

‎و از مفاهیم؛ دنیای موازی، عشق یا توجه، آیا هدف مسیر را توجیه می‌کند صحبت می‌کند و در این فصل مشخص می‌شود که شخصیت رمان در خانه‌ای رازآلود با هویتی جعلی زندگی می‌کند که درِ طبقه‌ی دوم خانه به روی همه بسته است و کم‌کم متوجه می‌شویم که طبقه‌ی بالا آزمایشگاه ماریا تریبیانی است و در آن‌جا انجماد فردی را انجام داده است.

‎فصل سوم: بیت کوین 

‎به نوجوانی شخصیت می‌پردازد و مفهوم کریسپر و انجماد رویان...

‎که هوش زیاد شخصیت در علوم رایانه را توجیه می‌کند.

‎فصل چهارم: علمی‌تخیلی و معمایی است و تصمیم شخصیت برای گرفتن انتقام (چرا که پدرش به او گفته علت فلجی‌اش تزریقی است که صاحب کارخانه‌ای که شیشه پخت می‌کرده به او کرده چون مخالف این حرکت بوده است)

‎فصل پنجم: شخصیت متوجه می‌شود که کریسپر است (یعنی اصلاح ژنتیکی شده) و شخصی که شدیدا بیمار است و از این موضوع خبر دارد در کنار تمام ماجراهای هیجان‌انگیز رمان از او اخاذی می‌کند و مدام از او خون می‌گیرد تا مرگ خود را به تعویق بیندازد.

‎و فصل ششم: تاثیر افراد بر زندگی یک‌دیگر را می‌گوید و یک سوءتفاهم رفع نشده چه پیامدهای خطرناکی در پی دارد و زمان جلو رونده است و جبران کردن همیشه یک گزینه نیست.

‎فصل هفتم: درباره‌ی هیولای درون، قانون پارکینسون و بال پروانه است و به مفاهیم قدرت ذهن و هیپنوتیزم و بردگی ذهنی می‌پردازد که خیلی راحت می‌شود با یک‌سری مواد شیمیایی مغز افراد را تحت کنترل در آورد و ذهن واقعی‌شان  را خاموش کرد...

‎ فصل های بعدی هم درباره‌ی مفاهیم فیزیکی و شیمی و نژاد برتر... است و فصل آخر هم کلا به پسا حقیقت پرداخته. البته همه و همه در قالب رمان و عاشقانه‌ها و بستر رئال و اجتماعی است.

این رمان مانند نامش دارای جهان بینی استعاره‌ای ترسیمی از ماهیت بشر است که بر خلاف  قرارگیری در ژانر تریلر ممکن است ترس آنی را برای مخاطب ایجاد نکند، اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ پایه‌ریزی می‌کند.

این رمان در ژانر تریلر است با ترس‌هایی بر ذهن و تاثیرات این وحشت که همه‌چیز در دستان انسان‌هاست... زندگی دست انسان‌هاست ولیکن گروهی خاص که با بی‌عدالتی و دروغ و بازی کردن با مفهوم واقعیت و حقیقت و دادن اطلاعات مزور، روز‌به‌روز انسان‌ها را به دره‌های عمیق پست‌فطرتی سوق می‌دهند. این اثر دیدی جهان‌شمول دارد و فقط مختصِ افرادی از قشر خاصی نیست. 

داستان آدم‌ها و مفهوم زندگی‌است. داستان عشق‌های نافرجام، بی‌عدالتی‌ها، بهانه‌ها و ظلم‌هاست.

ماریا تریبیانی نماد هر انسانی چه مرد و چه زن است که به‌خاطر عشق به خانواده خودش را به آب و آتش می‌زند و رفته‌رفته قلب رئوفش باعث می‌شود به صلح جهانی فکر کند.

فیلی در اتاق همانند نامش  استعاره‌ای است از ذات و فطرت انسان،  بدون تاریخ انقضا و بدون تعلق به جغرافیای خاص. پسران ماریا  نمادی‌اند از آینده‌ی بشر که شاید آن‌دو‌ حل کننده‌ی فطرت بیمار انسان باشند و این جهان کثیف را از شر تبعیض نژادی و نظام یک سویه و بی رحم سرمایه‌داری نجات دهد. و میراث مادرشان را حفظ کنند و ادامه دهند.

در این رمان به پروژه‌ی فوق محرمانه‌ای به نام فیل اشاره می‌کند که فقط هفت تن از سران جهان از آن خبر دارند و راهکاری برای صلح جهانی ارائه می‌دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز