مهدی محقق نشان عالی کمیسیون ملی یونسکو را دریافت کرد

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۲:۴۴:۵۴
کد خبر: ۱۰۸۵۶۴۳
مهدی محقق  نشان عالی کمیسیون ملی یونسکو را دریافت کرد
مراسم نکوداشت مهدی محقق برای تجلیل از هفت دهه تلاش او در «نشر و گسترش علم و ادب و فرهنگ ایران» برگزار می‌شود.

به گزارش برنا، بزرگداشت مهدی محقق در ساعت ۱۰ روز یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ به شکل بسیار محدود و با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو – ایران و محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود و استادان درباره این چهره فرهنگی سخن می‌گویند.

در سومین مراسم «تماشای خورشید» تنی چند از استادان همچون محمدعلی موحد نیز به‌شکل مجازی حضور دارند. در این رویداد از نشان عالی کمیسیون ملی یونسکو – ایران ویژه مهدی محقق و تمبر یادمان نکوداشت هفت ‌دهه خدمات فرهنگی و ادبی او رونمایی می‌شود.

همچنین در این مراسم از مجموعه داستان‌های الهام‌گرفته از آثار و اندیشه فیلسوف بزرگ ایرانی – اسلامی شیخ شهاب‌الدین سهروردی، تالیف فریدون عموزاده خلیلی نویسنده و پژوهشگر، رونمایی و تندیس این اندیشمند بزرگ به شهر سهرورد تقدیم می‌شود.

این نکوداشت در راستای وظایف کمیسیون ملی یونسکو – ایران در بزرگداشت مروجان علم و فرهنگ و آموزش انجام می‌شود.

کمیسیون ملی یونسکو – ایران طی سال‌های گذشته با راه‌اندازی برنامه‌ای به‌نام «تماشای خورشید»، ثابت‌قدمی و تلاش نام‌آوران حوزه فکر، قلم، اندیشه و هنر را همواره گرامی داشته است.

از محمدعلی موحد مولوی‌پژوه در نخستین برنامه «تماشای خورشید» در سال ۱۳۹۷ در دانشگاه تهران تجلیل و نشان عالی کمیسیون ملی یونسکو – ایران به او اهدا شد. از یدالله کابلی‌خوانساری اسطوره خط شکسته ایران نیز در دومین دوره از این مراسم در تیرماه ۱۳۹۸ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تجلیل شد.

در معرفی کمیسیون ملی یونسکو – ایران از مهدی محقق عنوان شده است: مهدی محقق متولد ۱۰ بهمن ۱۳۰۸، بنیان‌گذار دایره‌المعارف تشیع و عضو سابق هیئت امنای بنیاد دایره‌المعارف اسلامی، نویسنده، علامه، ادیب، فقیه، مجتهد، نسخه‌پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتاب‌های ادبی و فلسفی و فقهی و استاد دانشگاه تهران است که جوایز و افتخارات بسیاری از جمله درجه استاد ممتاز فلسفه اسلامی از سوی موسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی کوالالامپور مالزی در سال ۱۹۹۳، نشان درجه یک ادب فارسی در سال ۱۳۸۲ و جایزه بنیاد البرز به‌عنوان دانشمند برتر در سال ۱۳۹۳ را کسب کرده است.

 

نظر شما