سید جمال ساداتیان مهمان تلفنی برنامه پشت صحنه رادیو تهران؛

سوژه فیلم خورشید مجیدی را به اسکار می برد!

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۴:۰۳:۳۰
کد خبر: ۱۰۸۵۷۲۵
سوژه فیلم خورشید مجیدی را به اسکار می برد!
شب گذشته سید جمال ساداتیان عضو هیئت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار مهمان تلفنی برنامه پشت صحنه رادیو تهران بود و درباره انتخاب فیلم سینمایی خورشید به عنوان نماینده سینمای ایران برای اسکار گفتگو کرد.

به گزارش برنا، شب گذشته سید جمال ساداتیان عضو  هیئت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار مهمان تلفنی برنامه پشت صحنه رادیو تهران بود و در گفتگو با مصطفی امامی درباره این انتخاب گفت: انتخاب فیلم برای اسکار دو ساز و کار دارد. یک دستورالعملی آکادمی اسکار به کشور ها ابلاغ می کند و طبق پروتکل آن باید فیلم ها معرفی شود که مثلاً باید حتماً یک هفته اکران تجاری شده باشد. یک ضوابطی دارد و حالا امسال به خاطر کرونا یک مقدار تغییر کرده است و مثلا نمایش آنلاین در شبکه های وی او دی را به عنوان اکران عمومی قبول کرده‌اند. غیر از این، فیلم‌هایی که این شرایط را دارند، قضاوت می‌شوند و از بین آنها باید یک فیلم انتخاب شود و نماینده کشور باشد.

وی ادامه داد: باید ظرفیت‌ها را ارزیابی کرد و کارهایی که عوامل پشت دوربین و جلوی دوربین کرد‌ه‌اند و برآیند آن که خروجی یک فیلم شده است، بررسی شود. باید بگردیم و بهترین را انتخاب کنیم که در رقابت جهانی بتواند از پس خود بر بیاید و احتمالاً بتواند افتخاراتی را برای کشور کسب کند.

ساداتیان در پاسخ به پرسش امامی مبنی بر اینکه آیا شما در دقیقه ۹۰ به جمع‌بندی رسیدید که فیلم‌خورشید انتخاب شود یا از ابتدا؟ چون به هرحال اسم آقای مجیدی بین‌المللی است و خیلی می‌تواند در دیده شدن فیلمشان در اسکار کمک کند و می شد حدس زد که از ابتدا فیلم خورشید انتخاب شود، اگر این جمع بندی از ابتدا بوده نمی‌توانستید به فیلم درخت گردو بگویید که در کردستان اکران نکنید؟، بیان کرد: به نظر من این طور نبوده است. چون عوامل، تهیه کنندگان و پخش کننده های خارجی ضوابط اسکار را می دانند و تمهیداتشان از یکی دو ماه قبل این بوده است که برای رسیدن به مرحله قضاوت، باید آن پروتکل یا دستورالعمل اسکار را رعایت کنند. هیئتی که انتخاب شدند، بر اساس تصمیم خودشان به این نتیجه رسیدند. یعنی توصیه نبوده است. واقعیتش این است که خورشید، درخت گردو و یلدا هر کدام یک مزایایی داشتند و بیشترین مزیت یلدا این بود که حضورش در جشنواره‌های خارجی نسبتاً پررنگ‌تر بود. اما از آنجا که فیلم خورشید یک مضمون دیگری داشت و حالا ممکن بود در ذهن آن هیئت حضور مجید مجیدی به خاطر چند فیلم قبلی‌اش در اسکار، جوایزش در بعضی جشنواره ها تاثیرگذار باشد. در مجموع فیلم آقای مجیدی به خاطر موضوع بیشتر مورد توجه هیئت قرار گیرد. 

وی اضافه کرد: بالاخره بعضی وقت ها قضاوت کمی سخت می شود. استاندارد فیلم‌ها به هم نزدیک است. ولی بعضی وقت ها در قضاوت هایی که صورت می گیرد، مضمون فیلم، تکنیک و ساختار آن موثر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار فشاری از بیرون هیئت انتخاب وجود داشت که فیلم خاصی انتخاب شود؟ اظهار کرد:  من نمی‌دانم برای بقیه دوستان چه اتفاقی افتاده است و حداقل خودم را که می دانم که اینطور نبوده است. حالا ممکن است بگویید برای بقیه بوده و در خلوتی که افراد داشته‌اند، مثلاً به آنها توصیه شده که من بعید می‌دانم. ولی با فرض اینکه بخواهیم قبول کنیم که این طور بوده، من در جریان نیستم. ولی حداقل درباره خودم می دانم که اینطور نبوده است.

وی ادامه داد: در یک جلسه جمع بندی نشده است. دو جلسه تشکیل شد. کل سینمای ایران مرور شد. تک تک فیلم‌هایی که در یک سال گذشته اکران شدند و خودشان را آماده، معرفی و داوطلبی‌شان را اعلام کرده بودند، بررسی شدند. به 3 فیلم رسیدیم. در جلسه نهایی همه دوستان نظرات مثبت و منفی خود را گفتند، خروجی آن و رای گیری به نفع فیلم خورشید تمام شد.

ساداتیان درباره حذف شدن شنای پروانه عنوان کرد: بالاخره در آن نگاه اول در سال گذشته ۹۰ فیلم داشتیم که دیده شدند. گفتیم این ها یک پتانسیل هایی دارند که می‌توانیم درباره‌اش فکر کنیم که آن منجر شد به دوازده فیلم و از میان آن دوازده فیلم،  سه فیلم و بعد هم یک فیلم در پایان انتخاب شد.

وی درباره شانس فیلم خورشید در اسکار بیان کرد: شرایط جهانی امسال شرایط خیلی نرمالی نیست. باید ببینیم فیلم‌هایی که از کشورهای دیگر می‌آید، چه ظرفیت هایی دارد. هر کشوری سعی می‌کند بهترین اثرش را ارائه دهد. در آن قضاوت جهانی، به عنوان عرق ملی آدم دوست دارد که همیشه کشورش در همه زمینه‌ها وقتی در رقابت‌های جهانی که شرکت می‌کند، بتواند خودی نشان دهد. پرچم کشور و اسم ایران برافراشته شود. همانطور که سینمای ایران سینمای پرافتخاری است و جشنواره‌ای در دنیا نیست که سینمای ایران تا به حال از آن جایزه نگرفته باشد. همین دو جایزه ایران از اسکار، در دنیا ثبت شده است و آنهایی که سینما به خصوص سینمای ایران را تعقیب می‌کند، این اطلاعات را دارند. سینمای ایران در جشنواره های مختلف و معتبری مثل برلین، ونیز و کن حضور دارد و در یک سالهایی هم خیلی درخشیده است. بالاخره افرادی که سینمای ایران را دنبال می کنند خاطرات خوشی از این سینما دارند.

وی ادامه داد: بالاخره فیلمی از آقای مجیدی در اسکار بوده و تا یک جایی هم پیش رفت. در بعضی جشنواره‌ها فیلم‌های قبلی ایشان شرایط بدی نداشته است. ولی خوب امیدوارم که این فیلم امسال بدرخشد و حالا اگر منجر به جایزه نشد، بتواند جایگاه خوبی پیدا کند. ۱۸۰ کشور فیلم هایشان را ارائه می دهند و همه هم مدعی هستند که بهترین هایشان را ارائه دادند و باید جایزه بگیرند. ولی خوب در مجموع یک فیلم انتخاب می‌شود. امیدوارم خورشید بتواند سفیر خوبی برای سینمای ایران در اسکار باشد.

«پشت صحنه» برنامه ای است که یک هفته در‌میان به صورت زنده به تهیه کنندگی امیرحسین ثقفی، با اجرای مصطفی امامی روی آنتن رادیو تهران می‌رود. علاقمندان می‌توانند این برنامه را، این هفته تا چهارشنبه، هر شب ساعت ۲۱ روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز به مدت یک ساعت بشنوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز