هرمس منتشر کرد؛

«پنج صدا» رمانی مدرن در جهان عرب

۱۳۹۹/۰۸/۲۳ - ۲۳:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۷۲۶
«پنج صدا»  رمانی مدرن در جهان عرب
دومین رمان معروف غائب طعمه فرمان، نویسنده برجسته عراقی با عنوان «پنج صدا» با ترجمه موسی اسوار توسط انتشارات هرمس منتشر شد.

به گزارش برنا، کتاب«پنج صدا» نوشته غائب طعمه فرمان با ترجمه موسی اسوار در نوبت چاپ اول از سوی انتشارات هرمس به چاپ رسید.

غائب طعمه فرمان نویسنده این کتاب در ۱۹۲۷ در یکی از محله‌های قدیمی بغداد به نام «مربعه» به دنیا آمد. مطالعات او گسترده و چندجانبه بود و در تکوین فرهنگی او تاثیری محسوس داشت. سال ۹۸ رمان «سایه‌هایی بر پنجره» از این نویسنده منتشر شد.

موسی اسوار مترجم در قسمت پیش‌گفتار کتاب «پنج صدا» درباره این نویسنده گفته است: «پنج صدا دومین رمان معروف غائب طعمه فرمان، نویسنده برجسته عراقی است.

درباره این نویسنده و حیات قلمی و آثار ادبی او دو مجموع داستان و هشت رمان پیشتر، به همین قلم به تفصیل سخن رفته است اما درباره این اثر همین بس که بگوییم پس از انتشار نخستین رمان مطرح نویسنده به نام «درخت نخل» و «همسایه‌ها» در ۱۹۶۶ با انتشار «پنج صدا» در ۱۹۶۷، نویسنده، به حق یکی از بارزترین رمان‌نویسان جهان عرب شناخته شد. وجه شاخص آثار این نویسنده اختیار موضوعات و شخصیت‌ها از متن واقعیت و حیات اجتماعی مردم در ادوار مختلف از تاریخ معاصر عراق است.»

وقایع این رمان در عراق، پیش از انقلاب ۱۴ ژوئیه ۱۹۵۸ و در سال‌های بازپسین سلطنت و حکومت دست‌نشاندگان انگلیس، شکل می‌گیرد. موضوع و دست‌مایه اثر وضع روشنفکران در آن برهه است و از این طریق تصویر دامنه‌دار و هنرمندانه‌ای از حیات عراق در دهه پنجاه میلادی ارائه می‌شود. در ساختار این اثر، نویسنده فرم هنری متفاوتی اختیار کرده که یادآور چندصدایی در موسیقی است. هریک از فصول صدایی مستقل است اما این صداها، جای‌جای، با هم نیز تداخل دارند و، با این شیوه، هنر بارز نویسنده در ترسیم بس واقع‌بینانه شخصیت‌ها و تحلیل دقیق روانشناختی آن‌ها جلوه‌گری می‌کند.

غسانی کنافی نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی، یادداشتی درباره کتاب «پنج صدا» نوشته است که بخشی از آن را می‌خوانیم: «رمان پنج صدا یکی از بهترین بهترین‌های رمان در ادبیات مدرن عربی است، و نویسنده آن، غائب طعمه فرمان، یکی از بهترین بهترین‌هایی است که قلم به دست دارند. از نخستین سطر این رمان احساس کردم در میان انگشتان مردی پراستعداد سیر می‌کنم. مرا تا اعماق عراق و اعماق مردمش به سفر برد و ارزش و معنای ادب معاصر را در آن دیار، که همیشه در پدید آوردن آثار هنرمندانه پیشگام بوده است، به آن بازگرداند، و چیزی به من ارزانی کرد که دائم در جست‌وجوی آن بودم و نمی‌یافتم!…»

کتاب «پنج صدا» در ۴۰۰ صفحه با قیمت ۷۰۰۰۰ تومان به همت انتشارات هرمس روانه بازار کتاب شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز