چهره مستندسازان شیلی در سینما حقیقت

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۲۳:۰۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۰۱۱
چهره مستندسازان شیلی در سینما حقیقت
منتخبی از آثار مستندسازان برجسته کشور شیلی در بخش چشم‌انداز چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت،به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش برنا، شیلی از کشورهای صاحب‌نام در عرصه‌ی مستندسازی است که فیلمسازان مطرحی نظیر «پاتریشیو گازمن» را به سینمای جهان معرفی کرده است.

در این دوره‌ی سینماحقیقت که بخش بین‌الملل آن بصورت غیررقابتی و در قالب نمایش‌های برخط (آنلاین) برگزار می‌شود، منتخبی از بهترین آثار مستندسازان برجسته‌ی شیلیایی به نمایش درمی‌آید.

شیلی chile کشوری واقع در قاره آمریکای جنوبی و پایتخت آن سانتیاگو است. نقشه‌ جغرافیایی این کشور در این قاره، به مانند یک نوار بلند و باریک میان رشته کوه‌های آند در شرق و اقیانوس آرام در غرب کشیده شده و از شمال با پرو، از شمال شرق با بولیوی و از شرق با آرژانتین هم‌مرز است.

یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی شیلی و منطقه‌ی آمریکای لاتین، به اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که «سالوادور آلنده» در نوامبر ۱۹۷۰ در انتخابات سراسری این کشور پیروز و رئیس‌جمهور شیلی شد، اما با کودتای ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ و حمله نیروهای ارتش به رهبری آگوستو پینوشه به کاخ رسایت جمهوری (پالاسیو لاموندا) کشته شد. این کودتا تاثیر شگرفی بر تاریخ این کشور و روند جنگ سرد گذاشت. امروزه کشور شیلی با توجه به رشد اقتصادی و توسعه پایدار در شاخص‌هایی همانند سرانه ملی، تجارت و اقتصاد آزاد و… یکی از باثبات‌ترین کشورهای منطقه آمریکای لاتین بشمار می‌آید.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

 

 

نظر شما