جنتی: استاد محقق از ستارگان آسمان علم و ادب است

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ - ۰۹:۵۰:۳۴
کد خبر: ۱۰۹۰۱۳۵
جنتی: استاد محقق از ستارگان آسمان علم و ادب است
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی از استاد مهدی محقق به عنوان ستاره آسمان علم وادب یاد کرد و به مقام شامخ این استاد عرصه فرهنگ و ادب و علم ادای احترام کرد.

به گزارش برنا، در یادداشت علی جنتی به مناسبت بزرگداشت استاد مهدی محقق که یکشنبه 25 آبان در تالار وحدت از سوی کمیسیون ملی یونسکو-ایران برگزار شد آمده است: 

به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه بر نگذرد

بسیار مایل بودم که در این همایش ارجمند که به ابتکار کمیسیون ملی یونسکو به افتخار بزرگداشت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر مهدی محقق برگزار شده شرکت کنم ولی توفیق نصیبم نشد و لذا بدینوسیله مراتب ارادت قلبی خود را نسبت به این بزرگوار ابراز می‌دارم.

زبان من نارسا است از اینکه بخواهم در وصف شخصیتی همچون دکتر مهدی محقق نادره عصر ما و یکی از ستارگان پر فروغ آسمان علم و دانش و ادب و معرفت در دنیای معاصر سخن بگویم. شخصیتی که در دوران عمر با برکت خود در رشته های مختلف علوم اهم از زبان و ادبیات فارسی، حکمت و فلسفه اسلامی، تاریخ پزشکی اسلامی، کلام اسلامی، فقه و اصول سرآمد است و در تمامی این رشته‌ها دارای تألیفات ارزشمندی است که در تاریخ معاصر کشورمان کمتر کسی را به این جامعیت می شناسیم. 

به همین دلیل در بسیاری از مجامع و گروه های علمی در داخل و خارج از کشور عضویت داشته و ارتباط نزدیکی با شخصیت های علمی جهان اسلام برقرار نموده است. ایشان با بهره‌گیری از تحصیلات حوزوی در حد اجتهاد و تحصیلات دانشگاهی به عوان استاد برجسته و ممتاز دانشگاه با برخورداری از اساتید نامدار حوزوی و دانشگاهی از جمله مفاخر ارزشمندی محسوب می شود که اینجانب افتخار داشتم در دوران تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وجود با برکت وی به عنوان رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بهره گیری نمایم زیرا عمیقاً اعتقاد داشتم که فردی باید در رأس این انجمن قرار گیرد که خود جزء مفاخر علمی کشور باشد. در دوران درخشان خدمت ایشان در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دهها مراسم بزرگداشت برای اندیشمندان و مفاخر علمی کشور برگزار شد که خوشبختانه عموم سخنرانیها و مقالات آن به صورت منظم به چاپ رسیده است. 

نام استاد مهدی محقق در بسیاری از انجمن‌های علمی از جمله انجمن فلسفه ایران، بنیاد دائره المعارف اسلامی، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، فرهنگستان علوم پزشکی و پژوهشکده تاریخ علم می‌درخشد و حضور ایشان در چندین فرهنگستان در کشور های مصر، هند، سوریه و  اردن و مؤسسات مطالعاتی بین‌المللی مایه کسب افتخار برای کشورمان بوده است. 

اینجانب ضمن تشکر از برادر ارجمندم جناب آقای دکترحجت الله ایوبی که به این امر مهم و شایسته همت گماردند و ما را به تماشای خورشید نشاندند از خداوند متعال سلامتی و بقاء عمر با برکت این استاد ارجمند را خواستارم و برای ایشان آرزوی موفقیت های بیشتر دارم. در پایان برای حسن ختام به شعری از مرحومه پروین اعتصامی توسل میجویم که‌ فرمود :

گویند عارفان، هنر و علم کیمیا است              وان مس که گشت همسر این کیمیا طلااست

فرخنده طائری که بدین بال و پر پرد              هم دوش مرغ دولت و هم عرصه هماست.

نظر شما