عیسی زاده در برنامه «به وقت ایران» مطرح کرد:

وضعیت سال های آینده صندوق ها نگران کننده است/ در مدیریت صندوق ها با ضعف رو به رو هستیم

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۰۹:۵۹:۵۴
کد خبر: ۱۱۰۸۲۴۶
وضعیت سال های آینده صندوق ها نگران کننده است/ در مدیریت صندوق ها با ضعف رو به رو هستیم
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: صندوق ها نسبت به همدیگر فاصله طبقاتی دارند و به غیر از صندوق بیمه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح سایر صندوق ها مستقل هستند و بقیه صندوق ها نیز باید همین طور باشند.

به گزارش برنا، برنامه زنده «به وقت ایران» دوم دی ماه با حضور دکتر مهدی عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و اسماعیل گرچی پور رئیس دبیرخانه هیات امنا سازمان تامین اجتماعی و صندوق های تابعه با موضوع وعده ها و تحقق آنها از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

مهدی عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: در طول این چهل سال به شعارهای که هر سال از طریق مقام معظم رهبری مشخص می شود، توجه نشده است. اگر از 17سال قبل به هر کدام از این شعارها توجه می شد، به این وضعیت دچار نمی شدیم. صندوق ها خالی شده و امروز نمی توانیم جوابگو باشیم.

وی افزود: وضعیت سال های آینده صندوق ها نگران کننده است. لذا مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت ماموریت داد هم برای صندوق ها و هم برای مجموعه ملتی که در دهک های یارانه بگیر هستند، ساماندهی مناسبی صورت بگیرد.

عیسی زاده اضافه کرد: کشور ما غنی است و منابع موجود است، اگر گفته می شودکه بدون نفت می توانیم کشور را اداره کنیم، یقینا با علم و آگاهی به وجود این منابع این حرف را می زنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مدیریت صندوق ها با ضعف روبه رو هستیم و صندوق ها نسبت به همدیگر فاصله طبقاتی دارند به غیر از صندوق بیمه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح سایر صندوق ها مستقل هستند و بقیه صندوق ها نیز باید همین طور باشند.

در ادامه این برنامه؛ اسماعیل گرجی پور رئیس دبیرخانه هیات امنا سازمان تامین اجتماعی و صندوق های تابعه اظهار داشت: فلسفه اصلی تامین اجتماعی ارائه امنیت به نیروی کار است و این امنیت یکی از اساسی ترین مباحث مربوط به رشد و توسعه اقتصادی است.

وی افزود: تاکنون فعالیت های بسیاری برای افزایش پوشش صورت گرفته است. اما همچنان فراگیر نیست و از حدود 24میلیون جمعیت شاغل کشور حدود 72درصد تحت پوشش صندوق های بازنشستگی هستند و در حوزه مزدبگیران نزدیک به 90درصد تحت پوشش هستند ولی متاسفانه در حوزه غیرمزد بگیران که حدود 11میلیون از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که بیشتر فعالین خود اشتغال و بخش غیررسمی کشور هستند، خلاء پوشش وجود دارد.

گرجی پور اضافه کرد: با توجه به اینکه می بایست سازمان تامین اجتماعی با رویکرد سه جانبه گرایی مدیریت و اداره شود،  این ساختار حدود 13بار تغییر یافته است. به موجب ماده 113 قانون خدمات کشوری، با نگاه تجمیع صندوق های بازنشستگی ذیل نظارت و راهبری کلان تجمیع صندوق ها حکم قانون گذار بوده تا از پراکندگی در سیاست گذاری و نظارت تجمیع شوند. در حال حاضر 5صندوق زیرمجموعه این هیئت امنا می باشد که مهمترین آن سازمان تامین اجتماعی است و تقریبا حدود 80درصد جمعیت بیمه پرداز کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی کشور هستند.

وی در ادامه گفت: بیمه های اجتماعی و حمایت های اجتماعی دو ابزار در سیاست های رفاه اجتماعی هستند که در منطق تامین مالی این دو ابزار تفاوت اساسی دارند. بیمه های اجتماعی، مبتنی بر مشارکت هستند و پرداخت ها در این حوزه متناسب با مشارکت و سنوات بیمه پردازی افراد بستگی دارد.

گرجی پور خاطرنشان شد: مستمری بگیران تامین اجتماعی حدود 79درصد، با لحاظ بعد خانوار نسبت به متوسط هزینه خانوار شهری است و در کشوری با لحاظ بعد خانوار، تقریبا برابر است. حدود 14درصد از مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی به دلیل سوابق پائین تر، زیر حداقل قانون مستمری می گیرند و مستمری که به صورت میانگین به تعداد جمعیت لحاظ می شود، حدود 70درصد هزینه های یک خانوار شهری را پوشش می دهد.

وی عنوان کرد: آماری که رسما تا پایان سال 98اعلام شده است، نزدیک به 4میلیون تومان متوسط هزینه خانوار شهری بوده است.

گرجی پور همچنین گفت: صندوق های بیمه گر براساس یک اصول مالی طراحی شده اند و پایداری مالی یکی از مباحث اصلی در مدیریت این صندوق هاست. لذا می بایست نظام حمایتی را از بیمه ای جدا کرد. نظام بیمه ای، مبتنی بر وصولی هاست. بنابراین اگر در دوران اشتغال درآمد فرد پائین اعلام شود، تکلیف سازمان های بیمه گر روشن است. در نتیجه نباید توقع داشته باشیم اگر مستمری به نسبت مشارکت یا درآمد اعلامی، کمبود مستمری پائین بوده باید نظام بیمه ای پوشش دهد بلکه آن را نظام رفاهی در دنیا پوشش می دهد.

وی افزود: طبق قانون، صندوق ها مکلف هستند، قدرت خرید مستمری را همراه با هزینه های زندگی حفظ کنند.

برنامه «به وقت ایران» با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی علیرضاعاصم یوسفی با اجرای شهرام شکیبا روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌ رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز