گزارش ویژه؛

کارگردان‌های مستند از برگزاری آنلاین جشنواره سینما حقیقت می‌گویند

۱۳۹۹/۱۰/۰۵ - ۰۹:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۶۴۱
کارگردان‌های مستند از برگزاری آنلاین جشنواره سینما حقیقت می‌گویند
امسال چهاردهمین جشنواره فیلم سینما حقیقت برای اولین بار به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری جشنواره به صورت حضوری، این جشنواره به صورت آنلاین برگزار شد و بسیاری از مستندسازها از این شکل برگزاری استقبال کردند.

به گزارش خبرنگار برنا، چهاردهمین جشنواره فیلم سینما حقیقت مثل جشنواره‌هایی چون جشنواره فیلم مقاومت به صورت آنلاین برگزار شد و فیلمسازان بسیاری در این دوره از جشنواره با فیلم‌هایشان حضور داشتند که یکی از پر رونق‌ترین جشنواره‌های سینمایی را در سال 1399 رقم زدند.

تجربه برگزاری آنلاین جشنواره‌های سینمایی در دنیا یک تجربه جدید است که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و بالاجبار مثل دیگر کشورها شاهد برگزاری این رویدادهای سینمایی به صورت آنلاین هستیم.

در گفت‌وگو با چند مستندساز برگزاری آنلاین جشنواره سینما حقیقت را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

محسن خان‌جهانی: خطر قاچاق فیلم‌ها در همه جشنواره‌های آنلاین دنیا وجود دارد / «A_B_C_D» نگاهی اجتماعی به شیوع ویروس کرونا دارد

محسن خان‌جهانی کارگردان مستند که در سال جاری با دو فیلم «A_B_C_D» و «بر سر خاک» در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: فیلم مستند «A_B_C_D» اثری است با موضوع کرونا و اتفاقاتی که به دلیل شیوع این ویروس در کشور رخ داده است. در روزهای ابتدایی شیوع این ویروس قطعاً ایده ساخت مستندی با همین موضوع به ذهن مستندسازهای بسیاری رسیده که در بیمارستان‌ها حضور داشته باشند اما سعی داشتیم نگاهی اجتماعی به این موضوع داشته باشیم.

خان‌جهانی خاطرنشان کرد: روزهای اول شیوع ویروس کرونا در جهان سکوتی حاکم بود، مردم در خانه مانده بودند و بیرون از خانه‌ها سکوتی عجیب شاهد بودیم و من می‌دانستم این سکوت در آینده خیلی دیده می‌شود و به سراغ مکان‌هایی رفتم که مردم سکوت را در آن چندان ندیده‌اند به همین دلیل در بیش از نیمی از زمان این مستند در سکوت می‌گذرد.

او افزود: در بخش‌های دیگر این مستند سعی داشتیم به اتفاقات دیگر هم نگاهی داشته باشیم، به عنوان مثال کسی که عزیزی را از دست داده و نتوانسته مراسم ختمی برگزار کند یا حتی کسی که توانسته کرونا را شکست دهد. در این مستند زندگی پیرمرد و پیرزنی را می‌بینیم که در خانه مانده‌اند و روزهای قرنطینه را می‌گذارنند. در این مستند به ابعاد مختلف تأثیر این بیماری بر زندگی مردم پرداخته‌ایم، تصویربرداری «A_B_C_D» از اسفند ماه شروع شد و تا خرداد ماه ادامه داشت.

این کارگردان در ادامه گفت: مستند «بر سر خاک» نیز دیگر اثر من است که در این دوره از جشنواره حضور دارد، ساخت این فیلم از حدود دو سال و نیم پیش آغاز شد. در این مستند نگاهی به خاک ایران داریم که در حال نابودی است. ما در این مستند برخورد نادرست انسان با خاک را بررسی کرده‌ایم که ارتباط چندانی به دولت‌ها و حکومت‌ها ندارد و بیش از هر چیز خود انسان‌ها هستند که مسبب نابودی آن شده‌اند. این معضل را در سراسر ایران دنبال کرده‌ایم؛ متأسفانه انسان‌ها تصور می‌کنند که باید از آب محافظت کنند و خاک همیشه هست اما «بر سر خاک» به ما هشدار می‌دهد که باید از خاک نیز مراقبت کرد.

کارگردان مستند «انتهای خیابان پاستور» خاطرنشان کرد: ایده اولیه این مستند محیط زیستی از خواندن یک خبر درباره ایجاد یک گودال چاله در همدان به ذهنم رسید. چنین چاله‌هایی هر روز بیشتر می‌شود و حتی در داخل شهرهایی مثل تهران هم برخی مواقع شاهد شکل‌گیری این گودال‌ها هستیم.

خان‌جهانی درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین گفت: من از همان ابتدا که درباره برگزاری جشنواره صحبت می‌شد طرفدار برگزاری این رویداد به صورت آنلاین بودم. به هر حال این وضعیت در همه جای دنیا حاکم است و ما تافته جدا بافته نیستیم. اگر امسال جشنواره تعطیل می‌شد سال آینده با انبوهی از فیلم‌های متقاضی مواجه بودیم. برگزاری جشنواره سینما حقیقت اتفاق بسیار خوبی است و فکر می‌کنم این بهترین فرصت است تا مردم در روزهای قرنطینه آثار جشنواره را دنبال کنند.

او درباره خطر پخش نسخه قاچاق فیلم‌ها تصریح کرد: این خطر در همه جشنواره‌های دنیا که به صورت آنلاین برگزار می‌شوند وجود دارد. حتماً در جشنواره سینما حقیقت هم این خطر پیش‌بینی شده ولی باید بپذیریم که در هر صورت این خطر را نمی‌توان به صفر رساند. خوشحالم که امسال برای دهمین سال متوالی در جشنواره سینما حقیقت حضور دارم و برای سومین دوره است که دو فیلم در این جشنواره دارم. امیدوارم در سال آینده شیوع ویروس کرونا متوقف شده باشد و ما از این جشنواره به عنوان یک خاطره یاد کنیم.

مهدی گنجی: برگزاری آنلاین هیچ لطمه‌ای به اعتبار جوایز جشنواره وارد نمی‌کند

مهدی گنجی کارگردان مستند که امسال با فیلم مستند «رویاهای خالکوبی شده» در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: طبیعتاً همه فیلمسازان و مخاطبان جدی سینما ترجیح می‌دهند که فیلم را بر پرده بزرگ و سالن تاریک سینما ببینند. این شکل سنتی فیلم دیدن است که مخاطب را مجذوب می‌کند و شکل جدید که مخاطبان به صورت آنلاین حتی در مترو و ماشین فیلم‌ها را می‌توانند ببینند، اصلاً مورد پسند من نیست اما در شرایط حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا این وضعیت در همه جای دنیا حاکم است و بسیاری از جشنواره‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند.

گنجی خاطرنشان کرد: اکران آنلاین قطعاً در کیفیت فیلم‌هایی که روی مسائل فنی‌شان تمرکز شده تأثیر منفی دارد و بسیاری از نکات مهم در مسائل فنی نادیده گرفته می‌شوند. البته به دلیل مخالفت سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده، فیلم «رویاهای خالکوبی شده» اکران آنلاین برای عموم ندارد و در جشنواره سینما حقیقت فقط برای اهالی مستند و فیلمسازان و اعضای صنوف جشنواره نمایش داده می‌شود.

او افزود: قطعاً خطر پخش نسخه قاچاق فیلم‌های پخش شده به صورت آنلاین در جشنواره‌هایی که به این شکل برگزار می‌شوند وجود دارد ولی در کشورهای دیگر پشتوانه کپی‌رایت کمی دلگرم کننده است و در کشور ما چنین پشتوانه‌ای برای فیلمسازان احساس نمی‌شود، با این حال حتی در کشورهایی که قانون کپی‌رایت با جدیت اجرا می‌شود نمی‌توان جلوی قاچاق فیلم‌ها را به صورت صد در صد گرفت.

این کارگردان در پایان درباره اعتبار جشنواره سینما حقیقت در این دوره که به صورت آنلاین برگزار می‌شود گفت: اعتبار جایزه‌ای که جشنواره‌ها به فیلم‌ها اهدا می‌کنند به برندینگ جشنواره‌ها برمی‌گردد و برای جشنواره سینما حقیقت هم همینطور خواهد بود. آثار این دوره از جشنواره مثل سال‌های گذشته داوری می‌شوند و برگزاری جشنواره به صورت آنلاین هیچ لطمه‌ای به اعتبار جوایز وارد نمی‌کند.

فرود عوض‌پور: در مستند «22/22» جامعه امروز را از دید یک شهید دفاع مقدس می‌بینیم / سال‌های بعد هم می‌توان از امکان پخش آنلاین آثار در جشنواره سینما حقیقت استفاده کرد

فرود عوض‌پور کارگردان مستند که در سال جاری با فیلم «22/22» در بخش جایزه شهید آوینی حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: مستند «22/22» روایتگر ماجرای یک گروه از نوجوانانی است که در شهرستان کوچک بندر گز از همان روزهای ابتدایی انقلاب و تحولات اجتماعی سیاسی کشور در یک مدرسه به منظور فعالیت‌های فرهنگی هنری شکل گرفت.

عوض‌پور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آن برهه زمانی تنش‌های بسیاری در استان مازندران وجود داشت و اتفاقاتی آنجا رخ می‌داد این گروه برای برقرار امنیت در سطح شهر به سمت همکاری با نهادهای نظامی رفت و بعدها در طول زمان شکل و مسیر آن تغییراتی داشت که در این مستند شاهد هستیم. در دوران دفاع مقدس نیز اعضای این گروه که هر کدام بزرگ‌تر شده‌اند همچنان همان نگاه و تفکر در آن‌ها وجود دارد و حضورشان در این عرصه را شاهد هستیم.

او افزود: این گروه 22 نفره بود و با توجه به اینکه برخی افراد آن به شهادت می‌رسیدند هر بار چند نفر دیگر به گروه پیوسته و تعدادشان در همان اندازه 22 نفر باقی می‌ماند که در نهایت نیز 22 نفر از این گروه به شهادت می‌رسند. این فیلم به لحاظ ساختاری فرم متفاوتی دارد و راوی آن یکی از شهدا است که از زاویه دید او ماجراها، جامعه امروز و اتفاقات را شاهد هستیم و گذشته را مرور می‌کنیم. فکر می‌کنم یکی از نکات جذاب فیلم همین نگاه متفاوت باشد که یک شهید پس از سال‌ها به جامعه امروز ما نگاه می‌کند.

این کارگردان در ادامه گفت: تصویربرداری این فیلم پیش از شیوع کرونا در استان گلستان آغاز شد و با شیوع ویروس کرونا در کشور ما به تهران برگشتیم، حدود سه ماه تصویربرداری متوقف شد و در برهه‌ای که وضعیت استان گلستان سفید شد تصویربرداری در حدود 12 روز به پایان رساندیم. سعید الهی تهیه‌کننده این فیلم از اعضای این گروه است و از نکات جالب «22/22» حضور محمود گبرلو منتقد سینما است که خود یکی از اعضای این گروه بوده و در آن زمان از فعالیت‌های آن‌ها با دوربین فیلمبرداری کرده است که این بخش‌های فیلمبرداری شده برای اولین بار در این مستند دیده می‌شوند.

عوض‌پور درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین گفت: برگزاری جشنواره به صورت حضوری قطعاً بهترین شکل برگزاری است که برای همه ما یک شرایط ایده‌آل است چرا که دیدن فیلم در سالن سینما را همه ترجیح می‌دهیم اما امسال از این امکان محروم هستیم و این وضعیت تنها مربوط به کشور ما نمی‌شود؛ ما در همه جای دنیا شاهد چنین وضعیتی هستیم و اکثر جشنواره‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند.

او در پایان تأکید کرد: اما در کشور ما به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم این خطر وجود دارد که جشنواره به خوبی برگزار نشود یا حتی نسخه قاچاق فیلم‌ها در فضای مجازی منتشر شود. با توجه به این مسائل قطعاً لازم است زیرساخت‌ها فراهم شود، پیش‌تر من در چند جشنواره دیگر با فیلم‌های قبلی‌ام حضور داشتم که نسخه غیرقانونی هیچ کدام از این فیلم‌ها در فضای مجازی منتشر نشد. امیدوارم برگزاری این جشنواره به صورت آنلاین تجربه‌ای موفق باشد که در سال‌های آینده هم در کنار برگزاری آن به صورت حضوری چنین رویکردی هم در جشنواره وجود داشته باشد که بخشی آنلاین در نظر گرفته شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز