امیررضا نوری‌پرتو:

تولیدکنندگان «پایتخت» باید یک نقطه پایانی برای آن تعریف کنند

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۰۶:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۶۵۱
تولیدکنندگان «پایتخت» باید یک نقطه پایانی برای آن تعریف کنند
امیررضا نوری‌پرتو معتقد است تولید کنندگان سریال «پایتخت» باید یک نقطه پایانی برای آن تعریف کنند چرا که در کاراکترها دیگر چیزی برای ادامه دادن وجود ندارد.

امیررضا نوری‌پرتو منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: مجموعه تلویزیونی «پایتخت» از همان فرمول‌های همیشگی درام‌های سینما و تلویزیون ایران استفاده کرد و توانست موفق باشد. تمرکز روی کاراکترهایی که ساده و خوش‌قلب اما پر ادعا هستند همان فرمولی است که در سینمای فارسی و پس از انقلاب به وفور دیده می‌شود.

نوری‌پرتو در ادامه گفت: به نظر من فصل دوم و سوم سریال «پایتخت» بهترین فصل‌های این مجموعه تلویزیونی است اما عامل موفقیت «پایتخت» در همه فصل‌ها از جمله فصل سوم و چهارم هماهنگ بودن کاراکترها با سلایق و معیارهای مخاطب ایرانی است. کاراکترهای «پایتخت» را چه به لحاظ پرداخت‌های داستانی و چه به لحاظ مسائل فرامتنی در جامعه می‌بینیم و همین کاراکترها در داستان «پایتخت» با مشخصه‌های غلو شده، فضاسازی و جنس تیپ‌سازی کاراکترها کلیت سریال را به سمتی می‌برد که برای مخاطب امروزی جذاب است.

او افزود: از طرفی تکه‌کلام کاراکترها و کشمکش‌هایی که با هم دارند دیگر نکات جذاب این سریال است اما «پایتخت» بخش زیادی از موفقیت خود را مدیون بازی بازیگرانش است. در هیچ‌کدام از فصل‌های این مجموعه تلویزیونی با فیلمنامه‌های درخشانی روبه‌رو نیستیم و اکثراً تقابل کاراکترها در موقعیت‌های مختلف است که بخش اعظمی از جذابیت آن روی دوش بازیگرانش است.

این منتقد خاطرنشان کرد: سریال «پایتخت» امروز مثل مجموعه «کلاه قرمزی» شده که با تمام ضعف‌هایی که دارد برای توده مردم جذاب است و همانند «کلاه قرمزی» به یک بِرَند تبدیل شده است. در این سریال هم مثل تمام محصولات داستانی و تصویری‌مان، وقتی یک فرمول جواب داده آنقدر تکرارش کرده‌اند که دیگر لوث شده و حرف و موقعیت تازه‌ای در آن دیده نمی‌شود. این اتفاق برای این مجموعه تلویزیونی از فصل چهارم رخ داده و در فصل پنجم هم به وضوح دیده می‌شود که اگر قصه سوریه و داعش به آن اضافه نمی‌شد هیچ موقعیت و حرف جدیدی نداشت. در این فصل هم ماجرای داعش باعث شد سازندگان «پایتخت» موقعیتی برای شوخی و هجو ژانرهای دیگر پیدا کنند که به جذابیت اثر افزود. در نهایت فصل ششم هم از همین ضعف دو فصل قبلی ضربه خورد و نتوانست کیفیت فصل‌های اول تا سوم را داشته باشد.

نوری‌پرتو در پایان تصریح کرد: باید مشخص شود که سریال «پایتخت» تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد، عوامل تولید این مجموعه تلویزیونی باید یک نقطه انتهایی تعریف شود و در این کاراکترها به نظر من دیگر چیزی برای ادامه دادن وجود ندارد. موقعیت‌ها تکراری است و هیچ تازگی در کلیت این اثر دیده نمی‌شود. البته به نظر من بودن این سریال بهتر از نبودنش است اما اگر قرار است «پایتخت» با همین موقعیت‌ها و شخصیت‌های تکراری ادامه پیدا کند بهتر است تولیدش متوقف شود.

نظر شما