به بهانه ی دومین سالگرد انتشار ترانه "پاره سنگ"؛

غمِ صدایی که فریاد شد

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۲۳:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۱۹۹۲
غمِ صدایی که فریاد شد
سال گذشته خبر مهمی در موسیقی ایران اتفاق افتاد که در لابه لای وقایع چشمگیر سال پیش، گم شد. به مناسبت سالگرد انتشار آهنگ "پاره سنگ" اثر مهدی یراحی خوب است نگاهی دوباره به این خبر و اهمیت آن در دنیای موسیقی جهان بیندازیم.

به گزارش برنا، شبکه رادیو ملی عمومی آمریکا «ان‌پی‌آر» که در پلتفرم‌های مختلف خود بیش از ۱۲۰ میلیون مخاطب در ماه دارد، در بخش بهترین آهنگ‌های سال ۲۰۱۹ فهرستی از ده آهنگ برتر دنیا که الهام بخش مقاومت و ایستادگی در میان مردم شدند را انتخاب و منتشر کرده است که در آن قطعه‌ی «پاره سنگ» اثر اعتراضی و ضدجنگ مهدی یراحی در رتبه دوم این فهرست قرار گرفته است. ان‌پی‌آر همخوانی آهنگ پاره سنگ توسط مردم با صحنه‌ی خالی در کنسرت ۲۶ تیر تهران را حرکتی بسیار ژرف و خلاقانه در پاسخ به سانسور توصیف کرده است.

اهمیت انتخاب در «ان پی آر» تا حدی است که وقتی در اوایل ماه اکتبر ٢٠١٠، NPR از کاربران خود خواسته بود تا نام خوانندگان محبوب خود را برای تشکیل فهرست اولیه ی بهترین خوانندگان دنیا به این سایت بفرستند و فهرست نهایی از میان نظرات مردم شکل گرفت. استاد محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران نیز در میان نامزدهای این نظرسنجی قرار گرفت که این امر تا امروز افتخاری برای موسیقی ایران‌زمین بود و هست.علاوه بر استاد محمدرضا شجریان،نام های آشنایی چون باب دیلن، لئونارد کوهن، الویس پرسلی، فرانک سیناترا، ادی پیاف، عالیم قاسم‌اف، نصرت فاتح علی خان و بسیاری دیگر نیز به چشم می خورد. همچنین اثر مهدی یراحی بعد از آهنگ "ویکتور خارا"  قرار گرفته است.

 «پاره سنگ» یراحی طی دو سال گذشته (و در پی حواشی به وجود آمده برای خالقش) علاوه بر مجله‌ی «اکونومیست»، در مجله‌ی انگلیسی زبان «ایندیا تودی»(هند امروزبه طور مفصل مورد توجه قرار گرفت و همین طور در بزرگ‌ترین سایت‌های جهان همچون «اپل آی‌تیونز» «آمازون» و «ای‌هارت رِیدیو» پخش شده است.

 دومین سالگرد انتشار "پاره سنگ" که پدیده‌‌ای تازه برای بیان حرف‌های جدی‌تر در عرصه‌ی هنر است ،بهانه ای شد تا از بازخوردهای جهانی این ترانه یادی کنیم. بازخوردهایی که در نوع خود برای هنر ایران  منحصر به فرد است اما یراحی هیچگاه نخواسته برای جلب توجه، فریادشان بزند. او حرف هایش را در آثارش می زند و نشان داده برای ایجادِ هنر ناب، نیازی  به شعار و شوآف و در بوق و کرنا کردن نیست

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز