اجرای دومین شب «سرباز» /برجسته سازی شرافت انسانی در مشی و روش سردار سلیمانی

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۱۱:۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۱۱۴۳۵۱
اجرای دومین شب «سرباز» /برجسته سازی شرافت انسانی در مشی و روش سردار سلیمانی
مستند نمایش «سرباز» به تهیه کنندگی بنیاد رودکی شنبه سیزدهم دی ماه در دومین شب خود به روی صحنه رفت.

به گزارش برنا، مستند نمایش«سرباز» از ساعت 18:30 شنبه سیزدهم دی ماه در دومین شب خود همزمان با پخش برخط آن از تلویزیون تعاملی لنز برای مخاطبان با تعداد محدودی میهمان و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

مستند نمایش «سرباز» مبتنی بر سویه‌های زیستی و مقاومتی سردار سلیمانی به عنوان اسوه ملی مقاومت است و از هفت اپیزود نمایشی و برخوردار از جلوه‌های ویژه فنی و بصری تشکیل شده است و قطعه پایانی آن با عنوان «حالا که می‌روی» با صدای محمد معتمدی اجرا می شود.

برجسته سازی شرافت انسانی در مشی و روش سردار سلیمانی

همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به عنوان میهمان در دومین شب اجرای «سرباز» حضور داشت در خصوص این مستند نمایش گفت: «سرباز» یک روایت برش‌گونه‌ای از مقاطع زندگی، فعالیت‌ها و اقدامات حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک شخصیت بی‌بدیلی است که در قرن اخیر ایران و خاورمیانه بدیلی برای آن نبود. این نمایش تلاش می‌کند که از عنصر اسطوره‌سازی به شخصیت سردار سلیمانی نزدیک شود و فکر می‌کنم به مقدار قابل اعتنایی توانسته است این قرابت را ایجاد کند. پرداختن به چنین شخصیت‌هایی هم از نظر عناصر داستانی بسیار دشوار است و هم در قالب‌های هنری مانند نمایش شاید هنوز جا برای کار بسیار دارد اما به عنوان یک اقدام نخست در این زمینه، قابل تحسین است و جای قدردانی دارد. برش‌های مهمی از زندگی سردار سلیمانی چه مربوط به دوران دفاع مقدس و چه در بحث امنیت پایدار در شرق کشور و چه در مورد دسیسه بزرگ داعش و پاسبانی از شرف انسانی، مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این نمایش دیدم و سعی کرد شرافت انسانی بر هر چیزی در مشی و روش سردار سلیمانی را برجسته‌سازی کند و از این منظر نمایش قابل احترام و ارجمندی بود.

طبیعتاً برای پرداختن همه جانبه به وجوه متنوع چنین شخصیت‌هایی، لازم است در قالب‌های متنوع و مختلف هنری اقدام شود و باید خیلی با متانت و آرامش و مطالعه همه جانبه سعی کنیم به روایت‌های صادق نزدیک شویم. در کل چنین اجراهایی را نیاز جامعه می‌دانم و اگر ما واقعا چیزی به نام اسطوره مورد احترام جامعه ایرانی است، در قالب چیزی به نام شاهنامه شکل می‌گیرد یعنی اگر شما شاهنامه نداشته باشید، چیزی به نام اسطوره نیز ندارید. این شخصیت قابلیت کارهای بزرگی مانند شاهنامه را دارد. ما امروز باید فردوسی وار در این زمینه ورود کنیم و با خرد و اندیشه به نسل آینده برویم و این امانت را در قالب‌های هنری 

بتوانیم به جامعه انتقال دهیم.

«سرباز»کار بسیار ارزشمندی بود

رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران پس از تماشای مستند نمایش«سرباز» گفت: بسیار اجرای خوبی بود و لذت بردم از این اجرا و به آقای پارسایی و تمام عزیزانی که در ساخت این مستند نمایش تلاش کردند، خسته نباشید می‌گویم. در این مستند نمایش از ابتدا تا انتها روایتی را مطرح کردند که با فضای بصری که اتفاق افتاده بود و نحوه روایت و اتفاقاتی که رخ داده بود، بسیار لذت بردم و به نظرم کار بسیار ارزشمندی بود.

به نظر من نقش سردار سلیمانی هم تأثیرگذار بود و هم خوب و پررنگ اجرا شده بود.

مستند نمایش «سرباز» به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، به کارگردانی حسین پارسایی و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی از روز جمعه 12 دی‌ماه به مدت پنج شب و از ساعت 18:30 به صورت برخط (آنلاین) در تالار وحدت اجرا می‌شود.

 

نظر شما