به دنبال برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک؛

برگزاری کارگاه آنلاین «تئاتر فراگیر و کاربرد آن در تئاتر عروسکی»

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۱۲:۲۷:۲۵
کد خبر: ۱۱۱۵۷۱۹
برگزاری کارگاه آنلاین «تئاتر فراگیر و کاربرد آن در تئاتر عروسکی»
همزمان با برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک، دومین کارگاه «تئاتر فراگیر و کاربرد آن در تئاتر عروسکی» با حضور آزاده گنجه برگزار می شود.

به گزارش برنا، برگزاری کارگاه‌های تخصصی در راستای ارتقای بنیه علمی نمایشگران عروسکی از جمله رویدادهایی است که در جشنواره هجدهم رخ خواهد داد و کارگاه «تئاتر فراگیر و کاربرد آن در تئاتر عروسکی» با حضور آزاده گنجه، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران و استادیار گروه هنرهای نمایشی، دومین مورد آن است.

کارگاهی که روز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه به مدت سه ساعت و به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

آزاده گنجه درباره موضوع این کارگاه گفت: موضوعی که قرار است در مورد آن صحبت شود «Immersive theater» است که در فارسی به «تئاتر فراگیر» ترجمه شده است، هر چند ترجمه‌ای ا‌ست که گاهی اوقات چندان بیانگر نیست.

این عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران ادامه داد: «تئاتر فراگیر» که این روزها توجه بسیاری به آن می‌شود، تعریفی تازه است که با تکیه بر فضا، شیوه‌های مختلف اجرا را دربرمی‌گیرد و طبعا در تئاتر عروسکی هم می‌تواند کاربرد داشته باشد. توجه ویژه به کارکرد فضا در اجرا و قرارگیری اجراگر و تماشاگر در محیطی با امکان کنش‌گری مشترک، از جمله پتانسیل‌های تئاتر فرگیر در حوزه نمایش عروسکی است.

گنجه درباره مسایلی که در کارگاه «تئاتر فراگیر و کاربرد آن در تئاتر عروسکی» مطرح خواهد کرد، عنوان کرد: در این کارگاه درباره ماهیت «تئاتر فراگیر» صحبت خواهد شد. همچنین درباره این که چگونه می‌توان عروسک را به‌ مثابه اجراگر واقعی در کنار تماشاگر قرار داد و این فضای فانتزی را هرچه بیشتر با رئالیته برابر کرد نیز گفتگو خواهم کرد و مساله سوم دیدن نمونه‌های موفق از چنین شیوه‌ای در دنیا به قصد بررسی ایده‌های آن‌هاست.

او همچنین در توضیح بیشتر اظهار کرد: با توجه به تئوری بودن مبحث که بر پردازش ایده «تئاتر فراگیر»، درک فلسفه آن و گرایشات اجرایی‌اش متمرکز است، برگزاری به شیوه آنلاین با آن‌چه مطرح خواهد شد، کاملا انطباق دارد.

این کارگردان درباره ملزومات شرکت در این کارگاه نیز افزود: من متن‌هایی را از پیش در اختیار متقاضیان شرکت در این کارگاه قرار خواهم داد تا با خوانده شدن متریال آموزشی لازم از سوی آن‌ها، بتوانم حق مطلب را در طول برگزاری این کارگاه که سه ساعت، همراه با زمان کوتاهی برای استراحت است، ادا کنم.

گنجه درباره گروه هدف «تئاتر فراگیر و کاربرد آن در تئاتر عروسکی» بیان کرد: چه دوستانی که به طور خاص در حوزه تئاتر عروسکی کار می‌کنند و چه کسانی که علاقه‌مند به شیوه‌های تئاتر مشارکتی، بهره‌گیری از فضای عمومی و تئاترهایی هستند که درگیر کردن یک محیط عمومی و فضا با اجرا اولویت آن‌هاست می‌توانند در این کارگاه شرکت کنند.

متقاضیان برای شرکت در این کارگاه تا روز ۲۰ دی‌ماه فرصت دارند از طریق تماس با شماره تلفن‌های ۰۹۳۵۳۸۰۱۹۸۲ و۰۲۱۶۶۷۵۴۶۹۶ ثبت‌‌نام کنند.

نخستین کارگاه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک «بیان تصویری عروسک در قاب» است که طی روزهای ۱۸ و ۲۵ دی‌ماه با حضور امیر سلطان‌احمدی، میزبان متقاضیان می‌شود.

هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک اسفندماه سال جاری به دبیری زنده‌یاد گلزار محمدی و مدیریت اجرایی مهدی حاجیان برگزار خواهد شد.

 

نظر شما