امرالله احمدجو:

منطقی نبودن دستمزد فیلمنامه‌نویس‌ها به کیفیت آثار آسیب زده است

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۷۲۷
منطقی نبودن دستمزد فیلمنامه‌نویس‌ها به کیفیت آثار آسیب زده است
امرالله احمدجو معتقد است دستمزد فیلمنامه‌نویسان هیچ‌وقت در سینما و تلویزیون ایران منطقی نبوده و این مسئله به کیفیت آثار آسیب وارد کرده است.

امرالله احمدجو نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: سال‌هاست که از سینما و تلویزیون تا حدی دور بوده‌ام و شاید نتوانم نظری دقیق درباره وضعیت دستمزدها در سینما و تلویزیون داشته باشم اما آنچه که می‌دانم این است که تا امروز ملاک و معیار درستی برای تعیین دستمزدها و قیمت فیلمنامه وجود نداشته همواره شرایط نامتعادلی را شاهد بودیم که معیاری در آن وجود نداشته است.

احمدجو تصریح کرد: متأسفانه به فیلمنامه که اساس یک کار است توجه چندانی نمی‌شود و تهیه‌کننده‌ها هم ارزش چندانی برای فیلمنامه قائل نبوده‌اند. شرایط معمول در سینما و تلویزیون این است که درصدی از کل هزینه ساخت یک اثر به فیلمنامه‌نویس و کارگردان تعلق دارد و در آثاری که با بودجه کمتری ساخته می‌شوند از فیلمنامه کیفیت بالایی دارد مبلغ بیشتری برای آن در نظر گرفته می‌شود اما در کشور ما اینگونه نیست و برای تعیین دستمزد یک کلیت در نظر گرفته می‌شود که چندان بر اساس یک ضابطه و ملاک مشخصی نیست.

او افزود: برای حرفه‌ای شدن میزان دستمزد فیلمنامه‌نویس‌ها در سینما و تلویزیون لازم است تهیه‌کننده‌ها بیشتر برای فیلمنامه اهمیت قائل شوند و هم زمان بیشتری به فیلمنامه‌نویس برای نگارش بدهند و هم دستمزد بیشتری برای او در نظر بگیرند.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» در پایان با اشاره به افت کیفیت در آثار سینمایی و تلویزیون به واسطه عدم پرداخت دستمزد کافی برای فیلمنامه‌نویس‌ها گفت: قطعاً حرفه‌ای نبودن دستمزدها در عرصه فیلمنامه‌نویسی به کیفیت آثار آسیب زده و به طور قطع اگر دستمزد بیشتری برای فیلمنامه‌نویس‌ها در نظر گرفته شود دقت بیشتری در نگارش به کار می‌رود و از طرفی علاوه بر این موضوع فیلمنامه‌نویس‌ها مجبور نیستند همزمان نگارش چند اثر را بر عهده بگیرند. اگر به کیفیت فیلمنامه‌ها اهمیت داده شود و دستمزدها بر اساس کیفیت تعیین شوند رقابتی به وجود می‌آید که نویسنده‌ها به بالا بردن کیفیت آثارشان بیشتر توجه می‌کنند و این باعث می‌شود کیفیت آثار به مرور افزایش پیدا کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز