مستند نمایش «سرباز» در ایستگاه پایانی/ ضرورت مطرح کردن بینش بزرگ سردار سلیمانی

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۱۳:۳۷:۴۷
کد خبر: ۱۱۱۵۸۲۰
مستند نمایش «سرباز» در ایستگاه پایانی/ ضرورت مطرح کردن بینش بزرگ سردار سلیمانی
مستند نمایش «سرباز» به تهیه کنندگی بنیاد رودکی، امشب و در آخرین اجرای خود به ایستگاه پایانی می‌رسد.

به گزارش برنا، مستند نمایش«سرباز» از ساعت 18:30 دوشنبه پانزدهم دی ماه در چهارمین شب خود همزمان با پخش برخط آن از تلویزیون تعاملی لنز برای مخاطبان با تعداد محدودی میهمان و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

مستند نمایش «سرباز» مبتنی بر سویه‌های زیستی و مقاومتی سردار سلیمانی به عنوان اسوه ملی مقاومت است و از هفت اپیزود نمایشی و برخوردار از جلوه‌های ویژه فنی و بصری تشکیل شده است و قطعه پایانی آن با عنوان «حالا که می‌روی» با صدای محمد معتمدی اجرا می شود.

بیان بخش هایی از زندگی سردار سلیمانی با سبکی جذاب

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در حاشیه تماشای «سرباز» ضمن ابراز علاقه مندی به حوزه هنرهای نمایشی گفت: به نظر من یک اثر جدیدی بود که باسبکی جذاب بخش‌های خاصی از زندگی سردارشهید حاج قاسم سلیمانی را روایت کرده بود و به دلیل روایت جنبه‌های انسانی و عاطفی زندگی سردار همزمان به عنوان یک سردار و فرمانده ، اثر جالبی بود  که  توانسته ابعاد عاطفی، انسانی و معنوی زندگی سردار را خیلی زیبا ترسیم کند.

«سرباز» اجرایی فاخر و ارزشمند بود

محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص «سرباز» گفت: اجرای بسیار خوب، فاخر و ارزشمندی بود؛ این مستند نمایش از همه لحاظ نمایش زیبایی بود.

من فکر می‌کنم بهترین نوع ارتباطی که در زمانه امروز می‌شود گرفت، استفاده از زبان هنر است. اندیشه و فلسفه زمانی مانا می‌شود که بتواند از فرصتی که هنر برایش خلق می‌کند استفاده کند و شاید هنر مانا و ماندگار تئاتر که ریشه در تاریخ بشریت دارد، به خوبی دارای این ظرفیت است که ابعاد و ریشه‌های مختلف یک اتفاق و رویداد را بتوان در یک صحنه کنار هم  چید؛ در این اثر اتفاقات خاورمیانه، فضای داخل کشور و دوران دفاع مقدس و همچنین انقلاب اسلامی در کنار هم  چیده شده و فکر می‌کنم به خوبی توانستند از پس این کار بربیایند.

ضرورت مطرح کردن بینش بزرگ سردار سلیمانی

علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی و مشاور هنری شهردار تهران  پس از بازدید مستند نمایش«سرباز» گفت: در مجموع از هر کاری که در این زمینه انجام شود، استقبال می‌کنم به ویژه از افرادی که واقعا زحمت کشیدند و کار بزرگی که انجام شده بود را حس می‌کردید؛ درباره حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک چره شاخص باید بیشتر از این‌ها کار کنیم تا بتوانیم بینش بزرگ سردار سلیمانی را مطرح کنیم.

نشان پررنگ حضور سردار سلیمانی در جای جای نمایش 

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص «سرباز» گفت: نفس اجرای این نمایش که مشخص است بسیار ارزشمند است و اینکه بتوانند موضوعی را با این اهمیت به نمایش دربیاورند، کار بسیار دشواری است. به نظر من این نوع روایت به زبان یک خبرنگار و ترکیب آن با حرکات نمایشی، در مجموع توانسته بود کار جذابی را ارائه دهد با وجود اینکه بازیگری در نقش سردار سلیمانی نبود، اما توانست حضور ایشان را در جای جای نمایش پررنگ نشان دهد.

سردار سلیمانی شخصیتی که ما به ظاهر نمی‌بینیم اما در همه جای صحنه حضور دارد 

حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر که به تماشای «سرباز»نشسته بود هم گفت:انرژی خوبی از روی صحنه به مخاطب انتقال داده می‌شد و این نشان می‌دهد که این کار با باور شروع شد و با باور نیز اجرا شد و این مهم‌ترین موضوع بود؛ به دلیل اینکه لحظه‌هایی که در نمایش وجود داشت و شخصیت‌هایی که در نمایش حرف می‌زدند، عموما با یک ایمان قلبی راجع به شخصیت اصلی حرف می‌زدند. شخصیتی که ما به ظاهر نمی‌بینیم اما در همه جای صحنه حضور دارد و این نگاه در تمام نمایش کاملا مشهود بود. ضمن اینکه بهره‌گیری از تکنیک‌های مدرن که سعی کرده صحنه‌های جذاب و با قاب‌های خوب را در محضر تماشاگر قرار دهد، نکته قابل توجهی بود. استفاده خوبی از موسیقی و نور شده بود و نمایشی بود که تمام عناصر نمایشی را برای ارتباط هرچه بهتر با مفهوم نمایش با شخصیت مورد نظر یعنی حاج قاسم سلیمانی در خدمت گرفته بود. وظیفه هنر تئاتر است که بیشتر به این نمایش‌ها بپردازد و به نظر من هرچقدر هم به این موضوع پرداخته شود، باز هم کم است اما به هر حال یک نمایش جامعی را مشاهده کردیم.

سردار سلیمانی در قلب‌ها جای گرفت 

حاج محمدرضا طاهری مداح اهل بیت علیه السلام پس از تماشای این مستند نمایش، ضمن قابل قبول دانستن «سرباز» گفت: تشییع  پیکر سردار سلیمانی نشان داد که چقدر ایشان در قلب‌ها جای گرفت و لذا باید از این فرصت استفاده کنند و حیف است که بخواهیم بعضی چیزها را برای نسل آینده بگذاریم. این اثر به جهت اینکه از اولین کارها  بود، خیلی خوب بود و جا دارد سینما نیز به این حوزه ورود کند.

مستند نمایش «سرباز» به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، به کارگردانی حسین پارسایی و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی از روز جمعه 12 دی‌ماه به مدت پنج شب و از ساعت 18:30 به صورت برخط (آنلاین) در تالار وحدت اجرا می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز