همزمان با بازگشایی سینماها؛

«نه» وحشتی در سینمای هنرو تجربه

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۲۱۲
«نه» وحشتی در سینمای هنرو تجربه
فیلم «نه» در ژانر وحشت یکی از فیلم‌های در حال اکران گروه هنروتجربه است که به لحاظ بهره‌گیری از جذابیت‌های ژانر وحشت و پرداخت و قصه‌گویی درگیرکننده آن و ریتم مناسب، قابلیت بالایی برای ارتباط با تماشاگران را دارد.

به گزارش برنا، با بازگشایی مجدد سینماها، فیلم‌های گروه هنروتجربه نیز نمایش خود را در برخی سینماهای تهران و شهرستان‌ها آغاز کردند. «نه» در ژانر وحشت یکی از  فیلم‌های در حال اکران گروه هنروتجربه است که به لحاظ بهره‌گیری از جذابیت‌های ژانر وحشت و پرداخت و قصه‌گویی درگیرکننده آن و ریتم مناسب، قابلیت بالایی برای ارتباط با تماشاگران را دارد.

فیلم «نُه» به کارگردانی شاهین رشیدی و تهیه‌کنندگی مشترک شاهین باباپور و شاهین رشیدی در سال ۱۳۹۶ تولید شده و تا به حال در بیست جشنواره بین‌المللی شرکت داشته است. داستان این فیلم که به گفته کارگردان، از علاقه شخصی به عکاسی و موسیقی نشات گرفته و رفته‌ رفته تبدیل به قصه و در نهایت فیلم‌نامه شده، درباره عکاس جوان و مرموزی است که سالانه هشت جوان را انتخاب کرده و به منطقه‌ای دورافتاده می‌برد تا آیین سالانه‌اش را به جا بیاورد. شخصیت‌های قصه اما از سرنوشت هولناکی که انتظارشان را می‌کشد، بی‌خبر هستند.

«نه» / The Nine یکی از فیلم‌های تجربی و مستقل در ژانر وحشت است که به گفته کارگردانش می‌کوشد با استفاده از داستان‌های کهن ایرانی و داستان خیالی (حضور نازی‌ها در ایران) و تلفیق آن با زیر ژانرهای معمایی، حادثه‌ای، رازآلود یا اسلشر (ژانر وحشت با خشونت) و هم‌چنین استفاده از بازیگران تئاتری و ایجاد فضایی مشابه تئاتر در پشت صحنه ، طراحی میزانسن ، دکوپاژ و فیلم‌برداری با شیوه‌های متفاوت غیر معمول در مدیوم سینما، فیلمی ‌جذاب و معماگونه برای مخاطبان، به خصوص علاقه‌مندان به آثار هنری و تجربی، بر روی پرده سینما بیاورد.

رشیدی این فیلم را  اثری کاملا مستقل می‌داند که عوامل آن را جوانان مستعد و نو فکر تشکیل داده‌اند. شاهین رشیدی می‌نویسد: «نزدیک به چهار سال قبل در شمال ایران، مکانی بکر و دست نخورده که بافت جنگلی و مخوف آن تماما حفظ شده بود ، برای ساخت یک فیلم ذهنم را درگیر خودش کرد. لوکیشنی کاملا مناسب که در عین زیبایی‌های فضای جنگلی‌اش می‌توانست ایجاد ترس و اضطراب کند. بستر اصلی داستان با وجود این‌که به جنگ جهانی دوم مربوط است، آمیخته با تخیل و فضای ذهنی من به عنوان نویسنده ، ناخوداگاه به سمت یک خانواده دانشمند آلمانی و مورد اعتماد هیتلر سوق پیدا کرد که آزمایشگاهی مجهز برای تحقیقات‌شان در خصوص کمک به نازی‌ها در جنگ جهانی دوم ، به شکلی زیرزمینی و در بافت روستایی دور افتاده تاسیس کرده‌اند».

این کارگردان در گفت‌وگویی با سایت هنروتجربه ادبیات کهن را منابع خوبی برای آثار ژانر وحشت ذکر کرده و توضیح داده‌است:«شاهنامه، اسطوره‌ها و حتی منطق الطیر عطار منبع الهام خوبی برای ساخت فیلم‌هایی در ژانر وحشت هستند. شاید از این کتاب‌های قدیمی بتوان ده‌ها «بازی تاج و تخت» یا «ارباب حلقه‌ها» ساخت که برای همه دنیا جذاب باشد. با وجود چنین منابع غنی به نظر می‌رسد استفاده زیادی از آن نکرده ایم. مثلا بهرام بیضایی چند منبع محدود دارند که همان هم غنیمت است و کمک می‌کند با فرهنگ خودمان آشنا شویم. به دلیل اهمیت چنین موضوعاتی من هم دوست داشتم این ژانر را تجربه کنم و فیلم «نُه» را ساختم».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز