گزارش هفته؛

زور کرونا به سینما نرسید!

۱۳۹۹/۱۰/۲۵ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۱۳۶
زور کرونا به سینما نرسید!
یکی از مشاغلی که در روزگار کرونایی به شدت آسیب دید و افراد مختلف با حرفه های مختلف از وضعیت موجود به شدت متضرر شدند داستان سینما بود که از تولید تا کارمندان سالن های سینما شرایط نا مرغوبی را تجربه کردند.حجم تولیدات پایین آمد و عملا گروه مفصلی از خانواده سینما به خصوص اقشار ضعیف پشت دوربین در معاش روزانه خود ماندند و حتی برخی از بازیگران درجه 2 و 3 نیز وضعیتی مشابه را تجربه کردند. اما این همه ماجرا نبود چراغ بسیاری از سالن های سینما خاموش شد، برخی پنهانی تغییر کاربری دادند و بسیاری از مدیران سینما مجبور به تعدیل عوامل خود شدند چرا که وقتی فیلمی برای اکران وجود نداشت و تماشاگری به سالن های سینما نمی آمد سینمادار ها حتی از تامین هزینه های روز سالن ها اعم از آب، برق و گاز و... بر نمی آمدند و در این شرایط متاسفانه بسیاری از عوامل زحمت کش سالن های سینما خانه نشین شدند اگر چه این روزها با تغییر رنگ ها از قرمز به نارنجی و زرد اخبار جذابی در خصوص بازگشایی سالن های سینما و تئاتر به گوش می رسد با این حال با تعدادی از مسئولین سالن های سینما در این باره گپ و گفتی زدیم که در ذیل از نظر می گذرانید.

یکی از مشاغلی که در روزگار کرونایی به شدت آسیب دید و افراد مختلف با حرفه های مختلف از وضعیت موجود به شدت متضرر شدند داستان سینما بود که از تولید تا کارمندان سالن های سینما شرایط نا مرغوبی را تجربه کردند.حجم تولیدات پایین آمد و عملا گروه مفصلی از خانواده سینما به خصوص اقشار ضعیف پشت دوربین در معاش روزانه خود ماندند و حتی برخی از بازیگران درجه 2 و 3 نیز وضعیتی مشابه را تجربه کردند. با این حال با تعدادی از مسئولین سالن های سینما در این باره گپ و گفتی زدیم که در ذیل از نظر می گذرانید. 

سپهر پهلوانی: سینما ها در بدترین شرایط خود قرار دارند/ وعده ها فقط در حد حرف بود!

سپهر پهلوانی مدیر سینمای «ارگ» در خصوص  شرایط و حال و روز این روز های سینمای خود به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: سینمای ما و تمام سینماها در حال حاضر بدترین اوضاع را طی می کنند و ما هم مانند تمام سینما ها تعطیل هستیم.

او در این باره که سینمایشان در این مدت تعطیل بوده است یا خیر؟ بیان کرد: در مدتی که اوضاع و شرایط  کمی بهتر بود حدودا یک ماه در تیر ماه باز کردیم اما چون فروشی نداشتیم مجبور شدیم که دوباره سینما را تعطیل کنیم

او در این باره که هزینه سینما به علت کرونا چطور تامین می شود آیا از طریق فروش بلیط است یا خیر خاطر نشان کرد: هزینه اجاره و شارژ را خودمان تقبل می کنیم چرا که ما در یک مرکز تجاری هستیم باید شارژ را هم پرداخت کنیم و فعلا باید  هزینه ها را از جیب بپردازیم به امید اینکه همه چیز دوباره به روال قبل برگردد.

پهلوانی در این خصوص که آیا وعده هایی که برای سینما می دادند عملی شده یا خیر تصریح کرد: خیر، هیچ کدام عملی نشده است و فقط در حد حرف باقی مانده است.

او در این باره که تعدیل نیرو داشته یا خیر گفت: سینما به طور کل تعطیل است و تا زمانی که به همین روال پیش برود افراد هم سرکار نمی آیند و به همین خاطر تعدیل نیرو نداشته ایم. تا اینکه سینما ها دوباره باز شوند و ما از نیرو هایمان بخواهیم  مجدد به کارشان برگردند.

او در پایان در این خصوص که در این شرایط چه انتظاری از مسئولان دارد بیان کرد: مسئولین تصمیم گیرنده نیستند و بخشی از این موضوعات دست خودشان نیست و باید از جای دیگری دستور بگیرند که این اتفاق هم نمی افتد درواقع ما هم خسته شدیم و دیگر انتظاری از آن ها نداریم تا اینکه واکسن کرونا به دست مردم برسد و دوباره اعتماد کنند و به سالن های سینما بازگردند.

مهدی نیک آیین: سینما فقط با مردم زنده می ماند/امیدوار و آرزومندم سال 1400 اکران نوروزی داشته باشیم/خداکند بعد از کرونا جشنواره در سطح مردمی برگزار شود!

مهدی نیک آیین مدیر سینما «سپیده» در خصوص  شرایط و حال و روز این روزهای سینمای خود به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: حال و روز سینما ی ما و متاسفانه کل جهان خوب نیست در واقع اوضاع به شدت سخت است و ما سال 99 را به کلی از دست دادیم فقط امیدوار هستیم که سال 1400 اکران نوروزی اتفاق بیفتد و اینکه جشنواره در سطح مردمی برگزار شود.

او در این باره که سینما در تمام این مدت تعطیل بوده است یا خیر بیان کرد: سینما سه ماه اول سال کاملا بسته بود اما از 4 تیرماه تا اول شهریور ماه آن را باز کردیم و دوباره نیمه دوم شهریور ماه تا اوایل مهرماه باز بود و در حال حاضر هم تمام سینماها تعطیل هستند.

نیک آیین در این باره که هزینه های سینما را چطور تامین می کند تصریح کرد: ما چون زیر مجموعه موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز هستیم خدا را شکر در این زمینه موسسه خیلی همکاری خوبی داشته و کمک حالمان بوده است ولی روال کلی سال های قبل اینگونه بوده است  که هزینه ها از طریق فروش بلیط  تامین می شد و از این طریق سینما را زنده نگه داشته بودیم ولی متاسفانه امروزه شرایط خیلی سخت شده و دولت هم کمک زیادی نکرده است.

او در خصوص اینکه وعده هایی که برای حمایت از سینما می دادند عملی شده یا خیر؟ اظهار کرد: بیشتر در حد همان وعده بوده است درواقع اول شعار می دهند و تبلیغات می کنند و متاسفانه بعد از آن اصلا عملی نمی کنند.

مهدی نیک آیین در ادامه گفت: ما در شهریور ماه مجبور شدیم تعدیل نیرو داشته باشیم ولی این اتفاق موقتی است تا زمانی که سینما باز شود تا دوباره بخواهیم که به کارشان بازگردند به هر حال افرادی که در سینما کار می کنند سال ها تجربه کسب کرده اند و قطعا ما هم مشتاق هستیم تا مجدد بتوانیم از حضورشان استفاده کنیم ولی همه این ها منوط بر این است که شرایط نرمال به دست بیاید.

نیک آیین در پایان و در خصوص اینکه چه انتظاری از مسئولان دارد بیان کرد: عملا نمی توانیم انتظار خاصی با توجه به تصمیماتی که تا به الان گرفته اند داشته باشیم و اینکه خب هیچ کدام از این تصمیمات هم عملی نشده است فقط تنها انتظاری که از آن ها داریم این است که مساعدت کنند تا سینما کمی به روال قبل بازگردد چرا که بیشترین ظلم در حق سینما دارها بود درواقع سینما اولین مکانی بود که بسته شد و جزو آخرین مشاغلی بود که باز شد .در نهایت تنها صحبتی که دارم این است مسئولین با عزم بیشتری کار و فعالیت کنند و تصمیمات معقولانه تر بگیرند به طوری که این تصمیمات عملی شود درواقع اگر قرار است وام بدهند سریع این کار را انجام دهند ولی اگر سینما قرار است که باز شود به صدا و سیما، شهرداری ها و تبلیغات محیطی اطلاع رسانی کنند تا مردم اطلاع داشته باشند که سینما محیط امنی شده است و با کمال میل به سالن ها برگردند و فیلم تماشا کنند چرا که سینما فقط با مردم زنده می ماند.

حمید ناجیان: فکر کنید سینما هم اتوبوس و مترو است!/اجازه بدهید مردم به سالن های سینما بیایند/سینما می تواند حال مردم را خوب کند

حمید ناجیان مسئول سینما «ایران» در خصوص  شرایط و حال و روز این روز های سینمای خود به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: سینما در حال حاضر تعطیل شده است و اکثر کارمندان دنبال بیمه بیکاری رفته اند ولی تعداد کمی به عنوان نگهبان حضور دارند.

او در این باره که سینما در تمام این مدت تعطیل بوده است یا خیر بیان کرد: با آمدن کرونا سینما به طور کل بسته شد اما در مدت کوتاهی آن را  در تایم مشخصی باز کرده بودیم که اصلا هیچ فروشی نداشتیم. راستش من یک انتقاد کوچکی در این  خصوص دارم که مکان های پر خطر مانند مترو و اتوبوس که شرایط پر خطری را شامل می شوند باز هستند اما سینما ها که  فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند و افراد دو، سه در میان با حفظ پروتکل های بهداشتی می نشینند باید بسته شوند.

او در خصوص اینکه هزینه سینما به علت کرونا چطور تامین می شود آیا از طریق فروش بلیط فیلم ها یا از طریق شخصی پرداخت می شود تصریح کرد: بخشی از این هزینه ها را خودمان تقبل کردیم درواقع هیچ کمک و حمایتی هم  انجام نشده است فقط یک وام به قیمت اندکی به ما دادند که اصلا کمک حال نبود در ضمن این وام نیز بلاعوض بود. واقعا سینما های سراسر ایران نابود شدند و اصلا معلوم نیست که قرار است بعد از کرونا چند تا از سینما ها باز شوند به طور کل فشار اقتصادی خیلی از مشاغل مانند سینما ها و فرهنگ و هنر را نابود کرده است و هیچ حمایتی هم صورت نگرفت.

ناجیان با اشاره به اینکه آیا وعده هایی که برای حمایت از سینما می دادند عملی شده یا خیر خاطر نشان کرد: خیر درواقع هیچ وعده  درستی داده نشد فقط گفته بودند شما فیلم ها را بفروشید و ما سهم تهیه کننده ها را در چند ماه اول می دهیم که این وعده اصلا عملی نشد. در کنار آن نیز قرار بود به هر سینما 300 میلیون وام بدهند که سینمای ما دارای 4 سالن است  درواقع 10 میلیون بابت هر سالن سینما به اصطلاح هر پرده که 40 میلیون می شود حقوق یک ماه ما هم نمی شود چرا که حدودا 80 میلیون درآمد داشتیم.

حمید ناجیان افزود: ما در طی این مدت حول و حوش 20 نفر تعدیل نیرو داشتیم و از اوایل اسفند ماه تا اوایل تیر ماه نیرو هایمان به حداقل رسید به طوری که نزدیک به 40 کارمند داشتیم و این شرایط باعث شد 20-25 نفر بیکار شوند یک سری توانستند کار پیدا کنند اما برخی همچنان بدون کار هستند و به دنبال کار می گردند. اما هزینه  افرادی که هنوز در سینما مانده اند را خودمان تامین می کنیم اما این هم بستگی به بودجه خودمان دارد شاید بعد از دو ماه دیگر تقبل نکنیم و تعداد را کم تر کنیم. در آخر ما از دولت فقط چشم حمایت داریم و از آن ها می خواهیم با دید بازتری به قضیه نگاه کنند و تا جایی که می توانند سینما را حمایت کنند چرا که این مکان پر خطر تر از مترو و اتوبوس و از این دست مکان ها نیست. خیلی ازسینما دارها در حال تغییر کاربری و بستن سینماهای خود هستن و تنها کاری که باید انجام بدهند این است که حمایت کنند، وام بدهند و بلیط هایی را تهیه کنند که مردم به سالن ها بیایند و فیلم تماشا کنند.

حمید ناجیان در پایان به خبرنگار برنا گفت: من قول می دهم با باز شدن سالن سینما ها و اکران فیلم ها البته با رعایت پروتکل بهداشتی سینما نقش خود را در بالا بردن حال و احوال روحی مردم ایفا کند.

سپهر پهلوانی معتقد است این روز ها که شرایط سینما ها خوب نیست و مسئولان هم کمکی نمی کنند فقط باید منتظر توزیع واکسن کرونا باشیم تا مردم دوباره اعتماد کنند و به سالن های سینما بازگردند.

مهدی نیک آیین معتقد است بیشترین ظلم درحق سینما دار ها شده است چرا که سینما ها اولین مکانی بودند که بسته شدند و جزو آخرین مشاغلی هم بود که باز شد این مدیر سینما تاکید دارد که مسئولین تصمیمات معقولانه تری بگیرند و به کمک سینمادار ها بیایند تا مردم دوباره باور کنند که سینما محل امنی شده است تا دوباره با کمال میل به سالن ها برگردند و فیلم تماشا کنند.

حمید ناجیان معتقد است که سینما در این روز های کرونایی با وجود تعطیلی ها ضربه دو چندانی دیده است و مسئولین باید حمایت های لازم را در این خصوص انجام دهند چرا که سینما در سرگرمی سازی مردم نقش مهمی دارد و دولت باید تا جایی که می توانند با دید بازتری به قضیه نگاه کنند و سینما ها را از بحران ایجاد شده نجات دهند.

بدیهی است با بازگشایی سینما ها و افزایش تولیدات در حوزه پرده نقره ای و هنر هفتم دوباره چراغ سینما روشن شود و سالن ها به واسطه حضور تماشاگر علاقه مند به فیلم دیدن در سینما پر شود و روزگار روال مهربان خود را به خانواده هنر نیز نشان دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز