حسین سلطان محمدی در گفت و گو با خبرگزاری برنا؛

با آمدن «پایتخت» سریال های نوروزی تحت الشعاع قرار می گیرند/ترکیب برنامه های تلویزیون به گونه ای است که نمی دانیم بخندیم یا گریه کنیم!

۱۳۹۹/۱۱/۰۴ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۹۲۲
با آمدن «پایتخت» سریال های نوروزی تحت الشعاع قرار می گیرند/ترکیب برنامه های تلویزیون به گونه ای است که نمی دانیم بخندیم یا گریه کنیم!
حسین سلطان محمدی منتقد و نویسنده سینما و تلویزیون در خصوص کم و کیف دو مجموعه تلویزیونی در حال پخش «روزهای ابدی» و «با خانمان» با خبرگزاری برنا به گفت و گو پرداخت و با نگاهی پیش بینانه سه سریال جدید سال 1400 را از لحاظ کیفیتی از نظر گذراند و با پیشنهادی به مسئولین تلویزیون به کلام خود پایان داد که به شرح زیر است.

حسین سلطان محمدی، منتقد سینما و تلویزیون نظرش را در خصوص هر یک از این دو سریال «روزهای ابدی»، «با خانمان» بیان کرد و به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در سریال «روزهای ابدی» دستمایه قرار دادن تاریخ معاصر جرأت و جسارت می خواست اما چگونه  پردازش به آن جای سوال است. موضوعات تاریخ معاصر به دلیل اینکه شاهدان زنده و زیادی دارد محل برداشت و تعبیر های متفاوت است در واقع هر کسی از زاویه ای به ماجرا نگاه می کند، اینکه زاویه دید سریال، نویسنده یا تلویزیون چگونه است جای سوال است. وقتی که قرار است سریال یا فیلمی را از دوران انقلاب بسازیم باید توجه داشته باشیم که چگونه تاریخ را بیان کنیم. درواقع ما رویداد را در کاغذ داریم اما در پردازش طبیعی است که کارگردان، فیلمنامه نویس و خیلی از عناصری که درگیر ساختن فیلم هستند به اصطلاح پردازش تصویری را تصور کنند و بعد بتوانند سریال یا فیلم را برای ما بسازند. مواردی که در این سریال و بعضا حتی در تیزر نشان داده می شود الگو های ایرانی نیست در واقع الگوهای گرفته شده از فیلم های خارجی و تصاویری است که ما خارج از سینما و تلویزیون ایران آن را دیده ایم. در حال حاضر این سریال بخش هایی از بازی را نشان می دهد که پذیرش آن کمی سخت است و بعید می دانم که در واقعیت رخ داده باشد.

او ادامه داد: پردازش رویداد معاصر به همین سادگی نیست. ضمن احترام به آقای شمقدری سریال تا به الان خوب نبوده است و این کارگردان عزیز با توجه به اینکه سال ها مشغول به کارگردانی نبوده چگونه این سریال در اختیارش قرار داده شده و توان حرفه ای اش محک زده می شود. خروجی این سریال تا به این لحظه خیلی محکم و مطمئن نبوده است.

این منتقد افزود: سریال با خانمان سریالی کمدی است و این موضوع مورد  قبول است اما تنها نکته این جا است که چرا در ایام فاطمیه این سریال کمدی را در تلویزیون پخش می کنند؟

شبکه سه در تایم مشخصی با خانمان را پخش می کند و ساعاتی بعد برنامه های فاطمیه را روی آنتن می برد، می خواهم بدانم تکلیف ما چیست؟ باید خنده سر دهیم یا اینکه گلویمان را بغض بگیرد و اشک بریزیم. به نظر من این بی تکلیفی شبکه سه می باشد که برنامه های مسابقاتی خود را برای فاطمیه برداشته اما سریال کمیک را نشان می دهد.

او بیان کرد: تا الان سریال ابتکاری و جذاب ساخته نشده است و روش اجرا شده، تجربه شده یا عملی شده فضای مجازی را بر لب کاراکتر ها نشانده ایم که بگوییم ما هم سریال ساخته ایم در حال حاضر عوامل هر دو سریال تلاش خود را کرده اند اما کلیت ماجرا خوب از آب در نیامده است.

سلطان محمدی در این راستا که با وجود ساخته نشدن پایتخت چه پیش بینی در خصوص کیفیت سریال های جدید تلویزیون در سال 1400 از جمله « ن.خ3»، «همبازی» و « بوتیمار» دارد خاطرنشان کرد: اگر خبری که در مورد ساخت سری جدید «پایتخت» آمده عملی شود بقیه سریال های نام برده را بدون تعارف تحت الشعاع  قرار می دهد و سریال «ن. خ 3» باید در ماه رمضان پخش شود چرا که ممکن است «پایتخت» به عنوان مینی سریال مجوز پخش بگیرد و حتی امکان این هست که از قسمت های قدیمی آن به صورت خلاصه روی آنتن بیاورند و با جدید ترین قسمت ها فشرده کنند و آن را تبدیل به 15 الی 16 قسمت کنند البته تمام این صحبت هایی که در مورد پایتخت شد پیش فرض است و معلوم نیست چه می شود.

سریال «ن.خ» دو سری موفق داشته است اما فصل دوم آن از توفیق کمتری برخوردار بود در واقع عوامل این سریال مانند پایتخت کار کرده بودند تا این را القا کنند و بگویند که به زلزله مهیب غرب کشور توجه داشته اند. اما برای قسمت سوم و اینکه قرار است چه چیزی را دستمایه قرار دهند هنوز مانند پایتخت برای ما کنجکاو برانگیز نیست.

او ادامه داد: در خصوص تجربه جدید مابقی سریال ها چیزی نمی دانم و برایمان جای پرسش است که در شرایط کرونایی چه خواهد شد.

حسین سلطان محمدی به عنوان کلام آخر پیشنهادی به مسئولین تلویزیون در نوروز 1400 داد و تصریح کرد: به احتمال زیاد منع مهمانی و دورهمی را خواهیم داشت به همین دلیل تلویزیون با وجود فشار زیادی که تحمل می کند اما بایستی هماهنگی با بسیاری از اموری که در فضای آنلاین شکل می گیرد داشته باشد و شبکه نمایش خانگی هم باید با تلویزیون هماهنگ شود و برنامه های جدید تولید و پخش کند در این میان کانال های پخش تکراری مانند آی فیلم، تماشا و... باید فضایی برای تنفس ذهن مخاطب ایجاد کنند و لزوما بمباران تصویری نکنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز