نظر بازیگران سینما و تلویزیون درباره واکسیناسیون هنرمندان

۱۳۹۹/۱۲/۰۶ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۱۰۷۴
نظر بازیگران سینما و تلویزیون درباره واکسیناسیون هنرمندان
طی یک سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در کشور کادر درمان با حضور فداکارانه در خط اول مبارزه با این ویروس قرار داشت که انتظار می‌رود با شروع واکسیناسیون کادر درمان در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار برنا، با مطرح شدن بحث واکسیناسیون در کشور حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای به کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولیدکنندگان برنامه‌های متنوع تلویزیونی و سینمایی را در تحقق شعار «در خانه بمانیم» بسیار موثر دانست و خواستار این شد که این افراد هم همچون کادر درمان در اولویت واکسن کرونا قرار بگیرند.

مطرح شدن این موضوع با مخالفت بسیاری از هنرمندان و اقشار مختلف جامعه روبرو شد و حتی هنرمندانی چون فاطمه معتمدآریا که به عنوان افراد مطرح‌کننده این موضوع معرفی شده بودند نیز در مقابل این پیشنهاد ایستادند و حتی چنین مسئله‌ای را تکذیب کردند.

بسیاری این پیشنهاد را سیاسی تعبیر کردند که با نگاهی انتخاباتی صورت گرفته است. اعتراض و انتقادات به مسئله مطرح شده به قدری بود که در نهایت حسین کرمانپور به دلیل مطرح شدن این پیشنهاد عذرخواهی کرد.

در همین موضوع با چند بازیگر گفت‌وگو داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

ستاره اسکندری: بهتر است اولویت دریافت واکسن با استانداردهای جهانی صورت گیرد

ستاره اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: با وجود اینکه همکاران من در سینما و تلویزیون بیشتر در تیر رس خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند به نظر من بهتر است طبق آنچه که اعلام شده کادر درمان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند، اما فعلاً که خبری از واکسن نیست خیلی فرقی نمی‌کند چه اولویت‌بندی برای آن داشته باشیم.

اسکندری تصریح کرد: بهتر است اول واکسناسیون آغاز شود و بعد درباره آن صحبت کنیم اما قطعاً نظر شخصی من این است که آن زمان طبق اولویت‌های جهانی و استانداردهایی که تعریف شده است افراد واکسن دریافت کنند.

این بازیگر در پایان درباره هنرمندان سالمند یا کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، گفت: در سینما و تلویزیون نیز افرادی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند یا سالمند به حساب می‌آیند و آن‌ها می‌توانند طبق این اولویت‌های تعریف شده در استانداردهای جهانی در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند.

کورش تهامی: ترجیح همه بر این است که واکسناسیون به صورت یکسان و شفاف بر مبنای اولویت‌ها هر چه سریع‌تر انجام شود

کورش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: اگر بخواهیم خیلی دقیق و درست به موضوع اولویت قرار دادن هنرمندان سینما و تلویزیون در تزریق واکسن کرونا نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این پیشنهاد مطرح شده، پیشنهادی قابل تأمل است اما قطعاً چنین اتفاقی می‌تواند شائبه‌های بسیاری به وجود آورد که نیاز به شفاف‌سازی دارد تا شائبه‌های احتمالی را شاهد نباشیم.

تهامی خاطرنشان کرد: هنرمندان در روزهای شیوع ویروس کرونا تلاش کردند و معمولاً در همین روزها که به ماندن در خانه تأکید می‌شد مشغول کار بودند تا میزان تولیدات نمایشی و سرگرم‌کننده کم نشود و مردم بتوانند در این روزها که مجبور هستند اوقات بیشتری را در خانه بمانند با دیدن این آثار روزهای قرنطینه را راحت‌تر سپری کنند.

او افزود: وقتی بحث واکسن زدن مطرح نشده بود در چند گفت‌وگو درباره این موضوع صحبت کرده بودم که تمام صنوف در محل کار می‌توانند از ماسک، دستکش و موارد ایمنی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا استفاده کنند اما برای سینماگران و به خصوص بازیگران این امکان وجود ندارند، در واقع وقتی بازیگر وارد لوکیشن می‌شود پس از گریم دیگر امکان استفاده از ماسک را ندارد. در این صورت در یک محیط سرپوشیده بازیگران در خطر ابتلای بیشتری قرار دارند. بازیگران تنها در صورتی می‌توانند از ماسک استفاده کنند که در فیلمنامه اینگونه تعریف شده باشد که شخصیت‌ها ماسک به چهره دارند که البته این مورد قطعاً بسیار اندک است. قرار گرفتن در جمعی که افراد بسیاری حضور دارند و عدم امکان استفاده از ماسک به صورت مداوم در مدتی طولانی قطعاً جان هنرمندان را به خطر می‌اندازد و متأسفانه در این مدت هم دیدیم که افراد بسیاری به کرونا مبتلا شدند و حتی ما به دلیل ابتلا به این بیماری سینماگران بسیاری را در یک سال گذشته از دست دادیم.

بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» در پایان تأکید کرد: پذیرش یا عدم پذیرش این موضوع که هنرمندان بتوانند مثل کادر درمان در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار بگیرند به ظرفیت جامعه بستگی دارد. متأسفانه از آنجا که پیش‌تر در مسائل مهمی که باید درباره آن شفاف‌سازی صورت می‌گرفت، شاهد شفاف‌سازی نبودیم ممکن است این مسائل حواشی و شائبه‌هایی به وجود آورد که این پیشنهاد هم به آن دچار شود. امیدوارم با یک نگاه درست و برنامه‌ریزی دقیق همه اقشار جامعه در اولین فرصت واکسن کرونا را تزریق کنند. ترجیح همه بر این است که واکسناسیون با واکسن‌های تأیید شده به صورت یکسان و شفاف بر مبنای اولویت‌ها هر چه سریع‌تر انجام شود.

امین زندگانی: می‌توان هنرمندانی که مشغول به کار هستند را در اولویت واکسن قرار داد / نباید جبهه فرهنگی را خالی بگذاریم

امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: من اولین کسی بودم که فعالیت فرهنگی در شرایط شیوع ویروس کرونا را یک وظیفه دانستم و فعالیت سینماگران و اهالی فرهنگ را به عنوان ارتش فرهنگی در شرایط ویژه‌ای که به وجود آمده مطرح کردم که همان زمان خیلی از همکاران نسبت به اظهارات من جبهه گرفتند و حتی به من حمله کردند.

زندگانی خاطرنشان کرد: یک نظامی در روزهای صلح حقوق می‌گیرد تا در زمان جنگ از کشورش دفاع کند و ما هم وقتی در شرایط عادی بودیم کارهایی کردیم که مورد استقبال مردم قرار گرفت و در واقع در حرفه‌ای فعالیت داشتیم که شاید آرزوی خیلی از مردم باشد که در این حرفه حضور داشته باشند، پس در شرایط سختی چون شیوع ویروس کرونا نباید صحنه را خالی کنیم و باید به عنوان تولیدکنندگان آثار هنری و سرگرم‌کننده در روزهایی که قرار است مردم در خانه بمانند به کارمان ادامه دهیم. برای این کار متأسفانه برخی همکاران جانشان را از دست دادند و احتمالاً باز هم با اتفاقات تلخ اینچنین مواجه خواهیم شد اما نباید بیکار بنشینیم و کافی است مدتی تولیدات متوقف شود تا همه چیز را ببازیم و عقب بمانیم.

او افزود: در این شرایط که کار در روزهای پیش از مطرح شدن واکسناسیون به کار کردن و ادامه فعالیت تأکید داشتیم به نظر من خیلی راحت می‌شود با برنامه‌ریزی دقیق عمل کنیم و واکسن زدن اهالی هنر را هم شاهد باشیم. به نظر من واکسن زدن هنرمندان فعال در پروژه‌ها و کسانی که در سینما و تلویزیون کار می‌کنند و موظف به حضور در سر صحنه‌ها هستند می‌تواند منطقی باشد. ما شاهد اتفاقات تلخی در این یک سال بودیم و هنرمندانی که جانشان را از دست دادند به دلیل خالی نماندن جبهه فرهنگی و تولیدات از جانشان گذشتند و امیدوارم تمهیداتی اندیشیده شود که دیگر شاهد این اتفاق نباشیم.

این بازیگر تصریح کرد: من چند روز پیش منوچهر والی‌زاده را در یک استودیو ملاقات کردم که با این سن مشغول به کار بود و این برای او بسیار خطرناک است و بهتر است فرقی بین این فرد با دیگر افراد که در خانه نشسته‌اند وجود داشته باشد. منظور من بیشتر اهمیت قائل شدن برای جان یک هنرمند نسبت به یک کارگر یا کسی که در بازار کار می‌کند، نیست؛ من به لزوم تولید آثار نمایشی تأکید دارم که اگر ما وارد قرنطینه سوم شدیم دستمان خالی نباشد و برای این کار برخی افراد باید بالاجبار جانشان را به خطر انداخته و مشغول کار شوند، می‌توان با برنامه‌ریزی درست و با واکسن زدن به هنرمندانی که مشغول کار هستند هم جان این افراد را از خطر حفظ کنیم و هم جبهه فرهنگی را خالی نگذاریم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «خانه امن» در پایان اظهاراتش گفت: اگر قرار باشد تنها هنرمندان مشغول به کار واکسن بزنند تعدادشان شاید به 400 نفر هم نرسد و فکر می‌کنم مردم هم این توجیه را بپذیرند و به اهمیت این موضوع پی ببرند.

فقیهه سلطانی: هنرمندان هیچ‌گاه خود را برتر از مردم ندانسته‌اند

فقیهه سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: هنرمندان هیچ‌گاه خود را برتر از مردم ندانسته‌اند و در این مورد که گفته می‌شود هنرمندان خواستار در اولویت قرار گرفتن برای دریافت واکسن کرونا هستند را اصلاً باور نمی‌کنم.

سلطانی تصریح کرد: به هیچ وجه منطقی نیست ما بپذیریم هنرمندانی که همیشه در کنار مردم بوده‌اند حال خواستار در اولویت قرار گرفتن برای واکسیناسیون هستند. اگر صفحه اینستاگرام همین هنرمندانی که گفته می‌شود خواستار در اولویت قرار گرفتن هستند را نگاه کنید متوجه می‌شوید که این افراد همیشه در کنار مردم بوده‌اند و همیشه از کادر درمان در این روزهایی که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم تشکر کرده‌اند.

او افزود: در اولویت قرار گرفتن هنرمندان برای تزریق واکسن کرونا پیشنهادی بی معنی و به نوعی جوسازی علیه هنرمندان از سوی افرادی است که همیشه سعی داشته‌اند هنرمندان را در مقابل مردم قرار دهند. کادر درمان قطعاً در اولویت واکسیناسیون است و آن‌ها طی یک سال اخیر روزهای سختی داشته‌اند و کاملاً جانشان را به خطر انداخته و حتی می‌بینیم با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخی از پرستاران متأسفانه به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند.

این بازیگر در پایان اظهار داشت: قطعاً بازیگران که بدون استفاده از ماسک مقابل دوربین قرار می‌گیرند در خطر بیشتری نسبت به دیگران هستند که به بیماری کرونا مبتلا شوند اما این مسئله را نمی‌توان توجیهی برای این تصمیم دانست که هنرمندان هم مثل کادر درمان در اولویت قرار بگیرند. به نظر من هیچ هنرمندی با این پیشنهاد موافقت نمی‌کند.

.......................................................................................................

طی سال‌های اخیر هنرمندان سینما و تلویزیون علی‌رغم گذشته به دلیل اتفاقات مختلف شاید جایگاهی که پیش‌تر در جامعه داشته‌اند را دیگر از دست داده‌اند یا حداقل در بسیاری مواقع وجهه دیگری پیدا کرده‌اند. قطعاً با مطرح شدن در اولویت قرار گرفتن هنرمندان برای واکسن کرونا، هنرمندان متوجه انتقادات بسیاری خواهند بود که باید ببینیم انتقادات و اعتراضات به این پیشنهاد واقعاً جلوی عملی شدن آن را می‌گیرد یا هنرمندان در اولویت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز