نوروزی در «به وقت ایران» مطرح کرد:

متاسفانه نتوانسته ایم از توان علمی کشاورزان خود بهره بگیریم

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۱۰:۰۵:۴۹
کد خبر: ۱۱۴۱۳۶۳
متاسفانه نتوانسته ایم از توان علمی کشاورزان خود بهره بگیریم
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: امکانات بخش کشاورزی فرسوده و قدیمی هستند و نیاز به بازسازی دارند و متاسفانه نتوانسته ایم از توان علمی کشاورزان خود بهره بگیریم این موضوع نیازمند سیاستگذاری است. بحث اینجاست که یافته های به روز نباید در قفسه های کتابخانه ها خاک بخورد.

به گزارش  برنا، برنامه زنده«به وقت ایران» سوم اسفندماه با حضور رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و کامبیز بازرگان معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: نگاه مناسبی به حوزه کشاورزی نداشتیم و در این بخش با کوتاهی و قصور روبه رو هستیم. لیکن خوشبختانه در بودجه امسال کمیسیون تلفیق نگاه خوبی به این بخش داشته است.

وی افزود: برای داشتن امنیت غذایی، اشتغال پایدار و مولد و کاهش مهاجرت روستائیان به شهر باید به بخش اقتصاد کشاورزی توجه ویژه ای شود.

نوروزی اضافه کرد: امکانات بخش کشاورزی فرسوده و قدیمی هستند و نیاز به بازسازی دارند و متاسفانه نتوانسته ایم از توان علمی کشاورزان خود بهره بگیریم این موضوع نیازمند سیاستگذاری است. بحث اینجاست که یافته های به روز نباید در قفسه های کتابخانه ها خاک بخورد.

وی با بیان اینکه مجلس آمادگی کمک کردن دارد، بیان کرد: خانه های ترویج سازمان نظام مهندسی کشاورزی می تواند نقش موثری در روستاها داشته باشند. در بحث آگاهی بخشی، آموزش و استفاده از توان متخصصین، اساتید و نخبگان آمادگی ارائه هر گونه کمکی را داریم.

نوروزی همچنین گفت: در کمیت قانون مشکلی وجود ندارد لیکن قانون های مزاحمی وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود. برای ایجاد تحول در حوزه کشاورزی، باید برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد و تا کنون نتوانسته ایم سیاستی های تشکیلی را در نظر بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه در بحث آموزش مشکل داریم، افزود: یک راهکار این است که عنوان شود تسهیلات به افرادی ارائه می شود که دوره کارآفرینی عمومی و تخصصی را سپری کرده باشند. باید برای کشاورزان برنامه مدونی داشته باشیم تا افزایش راندمان در این بخش حاصل شود و از کشاورزی سنتی خارج شویم.

در ادامه این برنامه ،بازرگان رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: حدود 4میلیون و 300هزار بهره بردار مستقیم بخش کشاورزی در کشور وجود دارد که تقریبا از نظر رشته شغلی حدود 8میلیون بهره بردار کشاورزی برای این تعداد ثبت شده است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی دارای 4ستون مهم است، توضیح داد: منابع پایه، سرمایه، منابع انسانی و دانش 4ستون اصلی و مهم و تضمین کننده کشاورزی یک کشور است.

بازرگان با بیان اینکه تقریبا 34درصد از کشاورزان کشور بی سواد هستند، گفت: نزدیک به 5درصد از کشاورزان تحصیلات بالای دیپلم دارند که از این 5درصد 8 درصد تحصیل آنها مرتبط به رشته کشاورزی و منابع طبیعی است و 4 و 4 دهم دیگر دارای تحصیلات غیر کشاورزی هستند.

وی تاکید کرد: میانگین سواد و پذیریش دانش های نوین در بخش کشاورزی در تمام دنیا نسبت به بخش صنعت و خدمات شرایط متفاوت تری دارد. واقعیت این است که کشاورزی از کلاس های دانشگاهی سرمنشاء نگرفته و به صورت سنتی کشاورزی سینه به سینه از کشاورزان به نسل بعد منتقل شده و آموزش آنها را تقویت کرده است.

بازرگان افزود: کشاورزی زمینه اشتغال و درآمد و امنیت غذایی برای یک کشور محسوب می شود به همین دلیل همه دولت ها به آن بها می دهند و در آزادترین اقتصاد در دنیا دولت ها از بخش کشاورزی حمایت می کنند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کم اتفاق می افتد، اضافه کرد: آمار ها نشان می دهد که در سال های گذشته در بهترین حالت دولت 5درصد در بخش کشاورزی سرمایه گذاری کرده اند.

بازرگان با بیان اینکه در خصوص منزلت اجتماعی روستائیان نیز باید فرهنگسازی شود، عنوان کرد: باید بپذیریم که به بخش کشاورزی کم توجهی شده است.

وی به سرانه زمین و کوچک بودن سطح اراضی اشاره می کند و می گوید: کشورهایی هستند که به لحاظ میانگین اندازه زمین یک کشاورز بالای 100هکتار است که براساس آمار، 37درصد اراضی کشاورزان کشور زیر یک هکتار و 38درصد کشاورزان بین 1تا 5هکتار، 20درصد از آنها بین 5تا 20هکتار است. بنابراین؛ کوچک بودن سطح اراضی یکی از گلوگاه ها می باشد.

بازرگان افزود: برای رفتن به سمت توسعه دانش و ورود مهندسین در کنار کشاورزان به اراضی یکی از عوامل محدود کننده کوچک بودن سطح اراضی است و متاسفانه سرانه اراضی در کشور به شدت پائین است که عوامل متعددی همچون اقتصاد، درآمد، قانون ارث و مسائلی دیگر بر آن تاثیرگذار است و اصلاحات ارضی در گذشته بدون شک نیز در کوچک بودن سطح اراضی موثر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که دولت ها و مجلس همگی به ارتقاء بخشیدن به بخش کشاورزی کمک می کنند، اما شاید در سیاستگذاری های باید تجدید نظر کنیم. برای ساخت آینده بهتر برای کشور، باید نسل آینده را ساخت. واقعیت این است که آموزش و پروش،آینده یک کشور را رقم می زند. بنابراین، اگر بخواهیم در کشاورزی جوانان و صاحبان دانش و تحصیلکردگان بخش کشاورزی را به عنوان فعالان بخش معرفی کنیم، باید گفت که سیاست های کنونی کشور پاسخگو نیست.

بازرگان همچنین گفت: تنها 2/1 دهم دانش آموزان مقطع متوسطه در هنرستان های فنی و کارو دانش در رشته کشاورزی تحصیل می کند.

وی افزود: به جای اینکه از ابتدای مسیر شروع کنیم باید از انتهای مسیر آغاز کنیم،یعنی با بالارفتن ارزش محصول افراد را ترغیب کنیم.

بازرگان به نظام صلاحیت حرفه ای در کشاورزی اشاره کرد و گفت: ارائه تسهیلات در همه شغل ها و تمامی رشته ها دنبال می شود که این نظام در برخی از بخش های کشور مانند حوزه بهداشت و درمان جلوتر است.

وی عنوان کرد: با ظهور و بروز پیچیدگی های بسیاری در جنبه های مختلف بخش کشاورزی، آموزش ها در این بخش بیشتر معنا پیدا می کند.

بازرگان همچنین گفت: 18و نیم میلیارد اراضی قابل کشت کشور است .اراضی که معمولا سالانه در چرخه کشت می باشد، حدود 15میلیون هکتار است.

وی تصریح کرد: ورود دانش به مزرعه و عرصه بهره برداری، می تواند کمک شایانی کند و بعضی از محدودیت ها را در حوزه منابع و سرمایه تا حدودی رفع کند. بنابراین، مسئله ورود دانش و آموزش بسیار حائز اهمیت است و می بایست آموزش در بخش کشاورزی تقویت شود.

برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

 

نظر شما