رسانه ملی در سال ۱۴۰۰چگونه باشد؟(بخش سوم)؛

باید ها و نباید های تلویزیون برای سال ۱۴۰۰

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۲۹۵
باید ها و نباید های تلویزیون برای سال ۱۴۰۰
اصولا انتقاد کردن از هر اتفاق رسانه ای کار سختی نیست به خصوص اینکه هنر یک اتفاق نسبی است و نمی توان به آن قضاوتی مطلق داشت. در سال گذشته به دلایل مختلف تولیدات سیما در ژانر های مختلف منتقدانی داشت که برخی دلسوزانه، برخی با حب و بغض مشخص و معین سعی بر تخریب تولیدات تلویزیونی داشتند. در گزارشی با بررسی تولیدات سیما از خانواده تلویزیون در خصوص پیشرفت کمی و کیفی تولیدات در سال 1400 سوال کرده ایم.

جواد اردکانی: مدیران و برنامه سازان، آرمان گرایی و واقع بینی را در آثار به کار ببرند/مردم کمیک را به تراژدی ترجیح می دهند!/سرگرمی سازی با خندوانه و دورهمی بهترین گزینه است!

جواد اردکانی کارگردان سریال "مسافر" در کارنامه هنری خود آثاری از جمله "آیینه های نشکن" و " قناری" دیده می شود. او در خصوص کیفیت تولیدات ویژه نوروز 1400 با خبرنگار برنا صحبت کرد‌ او در این گفت و گو به فاکتور های موثر در دیده شدن آثار رسانه ملی و سبک و سیاق ساختار آثار اشاره کرد.

جواد اردکانی کارگردان و نویسنده آثاری از جمله "نوشدارو"، " غریبه "، " به کبودی یاس"، "قناری"، "جای امن"، "سبیل مردونه"، "چوری"، " مسافر"، "آیینه های نشکن" و "چه کسی به سرهنگ شلیک کرد" است.

جواد اردکانی فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه آزاد است. او فعالیت سینمایی خود را سال ۱۳۷۶ با مجموعه تلویزیونی "آقای کفایت" آغاز کرد. او پس از پیروزی انقلاب کار هنری اش را با تئاتر آغاز کرد و از سال ۱۳۶۴ شروع به فیلمسازی کرده است.

حاصل فعالیت او در تلویزیون ساخت چند برنامه مستند و سریال هایی چون کسب و کار آقای کفایت، مسافر و غریبه بوده است.

جواد اردکانی در این خصوص که تلویزیون برای نوروز ۱۴۰۰ چه تدارکی ببیند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: تلویزیون در نوروز  باید سبد تولیدات خود را با برنامه های شاد و امید بخش و پر کند.

او در این باره که اگر قرار باشد سریال سازی صورت بگیرد باید چه مدلی باشد آیا طنز باشد یا درام و... بیان کرد: باید هر نوع ژانر مختلفی در رسانه ملی وجود داشته باشد. چرا که مخاطبان سلیقه های متفاوتی دارند. به نظرم بهتر است در این اوضاع و شرایط کنونی جامعه، به سمت سوژه ها و موضوعات غمناک، تلخ و سیاه نرویم.

این کارگردان با اشاره به این سوال که علاوه بر سریال چه برنامه های تلویزیونی باید ساخته شوند که مردم میل داشته باشند پای تلویزیون بنشینند اظهار کرد: تلویزیون ترکیبی از برنامه های مختلف است و باید برنامه در نوع و قالب خود جذاب و مخاطب پسند ساخته شود.

اردکانی در این خصوص که آیا تلویزیون در نوروز به دور همی و خندوانه احتیاج دارد یا خیر تصریح کرد: دور همی و خندوانه سرمایه های تلویزیون هستند. من معتقد هستم برنامه هایی مانند خندوانه و دورهمی و سریال هایی مانند پایتخت سرمایه های مهمی هستند و تلویزیون نباید به هیچ وجه من الوجوه به راحتی این نوع برنامه و سریال های طناز را از دست دهد. در واقع نباید برندی که خودش تولید کرده را نابود کند. اما اگر حاشیه هایی وجود دارد، مدیران باید مدیریت کنند و این حاشیه ها را کم کنند.

جواد اردکانی در پایان و در پاسخ به این سوال که تلویزیون چه کمکی می تواند به حال و هوای مردم در عید کند خاطرنشان کرد: تلویزیون بایستی حواسش به مشکلات و روحیه مردم باشد. هنر مدیران تلویزیون و برنامه ساز ها این است که واقع بینی و آرمان پردازی را با همدیگر در نظر بگیرند‌. درواقع آن ها برای اینکه حال مردم خوب باشد باید هر آنچه هنر دارند را به اجرا بگذارند.

علی اکبر ثقفی: ممیزی و سانسور ها باعث شده تا از گفتن حقایق روز امتناع کنیم/جای مسابقات ورزشی در تلویزیون خالی است/تلویزیون دیگر نیازی به دورهمی و خندوانه ندارد/تولیدات کودک و نوجوان از نفس افتاده است!

علی اکبر ثقفی کارگردان و تهیه کننده که در حوزه فیلم سازی موفق عمل کرده است در خصوص آثار تلویزیونی و تولیدات آن با خبرگزاری برنا به گفت و گو پرداخت.

علی اکبر ثقفی کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده آثاری چون «همه چیز برای فروش»، «مردی که اسب شد»، «هلن»، «روسی»، «آذرخش»، «تا مرز دیدار»، «مرگ کسب و کار من است»، «جاده عشق»، «فوتبالیست ها» است که به تازگی فیلم «کوچه ژاپنی ها» را نیز به پایان رسانده است.

ثقفی در این خصوص که تلویزیون برای نوروز 1400 چه تدارکی ببیند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: تلویزیون در انحصار عده ای از افراد است. رسانه ملی در ایام و مناسبت ها بیشتر سراغ سریال هایی چون «پایتخت» رفته است و در ایام نوروز کمتر شاهد پخش فیلم های آموزشی یا هر آنچه که مخاطب را جذب می کند بوده ام چرا که بیشتر برنامه های روتین و تکراری است.

این کارگردان و تهیه کننده در این خصوص که سریال سازی ها باید در چه سبک و ژانری باشد آیا طنز کارآمد تر است یا ملودرام بیان کرد: به کارگیری ژانر ملودرام یا به نوعی تلخ در فیلمنامه ها بد نیست چرا که جامعه کم تلخی به خود ندیده است اما اگر این نوع ژانر برای مخاطب درس و عبرت باشد خوب است. به عنوان مثال اگر در جامعه کودکی زباله گردی کند باید آن واقعیت به تصویر کشیده شود و ما بتوانیم این نوع فضا ها را پاکیزه کنیم تا مردم هم به آگاهی برسند در غیر این صورت اگر قرار باشد صورت مسئله پاک شود هیچ فایده ای ندارد. تلویزیون یک رسانه ملی است که رسالت او فراتر از رسانه های دیگر است و یک تریبون عظیم در سطح کشور محسوب می شود. به همین دلیل نباید به مسائل یک بعدی نگاه کند.

او ادامه داد: ممیزی و سانسور ها باعث شده است تا از گفتن حقایق روز امتناع کنیم. علاوه بر این باید اشاره کنم که اکثر آثار تلویزیون سفارشی است و افرادی که در این رسانه حضور دارند انحصاری هستند و با فیلمسازان دیگری کار نمی کنند. البته ما فیلمسازان زیادی داریم که می توانند در تلویزیون فیلم بسازند اما آن ها را دعوت نمی کنند که اگر هم این کار را انجام دهند با زد و بند هایی که دارند اجازه فعالیت به آن ها نمی دهند .

ثقفی در این خصوص که علاوه بر سریال های تلویزیونی چه برنامه های دیگری باید ساخته شود بیان کرد: تلویزیون برای نسل جوان است و ورزش یکی از ارکان آن محسوب می شود چرا که از نان شب هم واجب تر است و می تواند جلوی اعتیاد، افسردگی و غم اندوه مردم را بگیرد. متاسفانه تلویزیون برنامه های ورزشی ندارد البته یک شبکه را به این برنامه ها اختصاص داده بودند اما هر نوع برنامه ای جز مسابقات و ورزش در آن قابل رویت است.

علاوه بر آن فیلم و برنامه های کودک بسیار ضعیف شده است و هیچ گونه توجه ای به آن ها نمی شود همین مسئله باعث شده  که کودکان خوراک روحی و ذهنی کافی ندارند و مجبور می شوند به سمت فضای مجازی رو بیاورند.

او در این خصوص که تلویزیون در نوروز به دورهمی و خندوانه احتیاج دارد یا خیر خاطرنشان کرد: خیر، تلویزیون به این برنامه ها آنچنان نیاز ندارد چرا که هیچ اتفاق یا رویداد خاصی در آن ها به چشم نمی خورد. به نظر من برنامه های تلویزیونی باید در کنار هنرمندان، افراد فرهیخته، کارآفرین و حتی دانشمندان را هم دعوت کنند تا مخاطبان با تمایل بیشتری پای تلویزیون بنشینند و از تنوع لذت ببرند.

علاوه بر آن  برنامه ها، فیلم و سریال هایی که در شب پخش می شوند باید در طول روز هم مجددا بازپخش شوند تا افرادی که شب ها وقت ندارند یا زود می خوابند بتوانند آن ها را مشاهده کنند.

او در این راستا افزود: همرفیق نیز جزو همین برنامه هایی است که نباید برای نوروز پخش شود. تلویزیون کارشناسان متخصصی دارد که می توانند برنامه ها را آسیب شناسی کنند. افرادی که آن جا حضور دارند باید زیر ساخت ها را درست کنند و  دست به دست هم دهند تا از برنامه های تکراری جلوگیری شود و تنوع در این رسانه حاکم شود. چرا که چنین مسئله ای باعث می شود تا مخاطب خسته نشود و با اشتیاق بیشتری پای برنامه و فیلم و سریال ها بنشیند.

علی اکبر ثقفی در پایان و در پاسخ به این سوال که تلویزیون چه کمکی به حال و هوای مردم در عید می کند اظهار کرد: حقیقتا من در این خصوص صاحب نظر نیستم و باید از طریق آمار به این سوال پاسخ داد. به طور کل تلویزیون باید تحقیقات آماری و علمی داشته باشد تا بداند که مخاطبش در نوروز چند درصد است بنابراین باید آنقدر قدرتمند جلو برود که بتواند مردم به خصوص نسل جوان را جذب کند.

 در آخر  پر کردن برنامه مد نظر نیست بلکه باید به صورت حرفه ای این کار صورت گیرد و قطعا اگر این اتفاق بیفتد تلویزیون در حال و هوای مردم نقش تعیین کننده ای دارد و در غیر این صورت خیر.

حسن مصطفوی: سیاست در رسانه ملی با هنر صندلی داغ بازی می کند/ چرا سیاست جای هنر را گرفته است؟!/تلویزیون با تولید برنامه های محتوایی به دوران طلایی بر می گردد!

حسن مصطفوی تهیه کننده معتقد است که رسانه ملی به جای سرگرمی سازی بیشتر به مسائل سیاسی می پردازد و چنین موضوعی باعث شده تا مخاطبان آن ریزش داشته باشد. تلویزیون باید از آرتیست ها و هنرمندان نهایت استفاده را کند تا مخاطبان بیشتری را به سمت خود بکشاند.

حسن مصطفوی، مدیر تولید، مجری طرح و تهیه کننده سینما و تلویزیون و دانش آموخته رشته فیلمسازی ست او کارش را با تئاتر شروع کرد و پس از ساخت چندین فیلم کوتاه و مستند وارد حرفه مدیریت تولید در سینما شد.

حسن مصطفوی در این خصوص که تلویزیون برای نوروز ۱۴۰۰ تدارکی باید ببیند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: تلویزیون قطعاً باید سمت ساخت سریال ها یا مجموعه هایی می رفت که تماشاگر را  میخکوب کند. در واقع سریال ها باید به گونه ای باشد که مردم آن ها را پیوسته دنبال کنند و لحظه ای فراموش شان نشود.

او در این باره که آثار تلویزیونی باید در چه سبک و ژانری باشد بیان کرد: راستش سبک و ژانر خیلی اهمیتی ندارد آن چیزی که بیشتر از همه مورد توجه قرار می‌گیرد این است که  سریال یا فیلم ها باید خوش ساخت باشد تا مردم آن را دوست داشته باشند.

این تهیه کننده و مدیر تولید در این خصوص که علاوه بر سریال سازی چه برنامه های تلویزیونی باید ساخته شود تصریح کرد به اعتقاد من چیزی که باعث افول تلویزیون شده است این است که تلویزیون آرتیست ها و به نوعی سلبریتی های  معروفش را از دست داده است. متاسفانه این رسانه به نوعی با طیف مختلف هنرمندان برخورد کرده است که آنها خودشان را تا جایی که می‌توانستند از تلویزیون دور کرده‌اند.

تلویزیون قطعاً اگر بخواهد به دوران طلایی خود بازگردد باید برنامه‌های پر محتوا  و غیر سفارشی بسازد.

یکی از مسئولیت‌های تلویزیون سرگرم سازی مخاطب است اما به اعتقاد من این رسانه به جای اینکه سرگرمی سازی کند بیشتر به مسائل سیاسی می پردازد و چنین موضوعی باعث شده تا مخاطبان آن ریزش داشته باشد. به نظر من اگر این مسائل از بین برود تلویزیون با موفقیت بیشتر مردم را  به سمت خود می کشاند.

مصطفوی در این باره که تلویزیون در نوروز به خندوانه و دورهمی نیاز دارد یا خیر خاطرنشان کرد: بله، تلویزیون قطعاً به برنامه هایی مانند دورهمی و خندوانه نیاز دارد و  این  برنامه ها قطعاً  مخاطب دارند. البته در حال حاضر تلویزیون هیچ برنامه مناسب دیگری ندارد در زمان قدیم  سریال های جذابی مانند هزار دستان  سالهای دور از خانه و از این دست آثار وجود  داشت  اما در حال حاضر خیلی از سریال های با کیفیت آن زمان دیگر تولید نمی شود.

او در این راستا ادامه داد: هم رفیق یکی از برنامه هایی است که می تواند تماشاگر را درگیر کند و به نظر من برنامه هم رفیق شهاب حسینی باید برای نوروز ۱۴۰۰ پخش شود.

حسن مصطفوی در پایان و در این باره که تلویزیون چه کمکی به حال و هوای مردم در عید  می‌کند اظهار کرد: تلویزیون در حال و هوای مردم بسیار تعیین کننده است، اما به شرطی که از هنرمندان درجه یک استفاده کند.

جبار آذین: دست خالی تلویزیون در مناسب ها و اعیاد/این روز ها کپی های ماهواره ای هم برای مردم جذاب نیست!

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در خصوص کم وکیف تولیدات تلویزیونی با خبرگزاری برنا به گفت و گو پرداخت و پیشنهاداتی برای بهتر شدن آن در نوروز و مناسبات داد که در ادامه می خوانید.

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در این خصوص که تلویزیون در نوروز چه تدارکی باید ببینند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت:  تلویزیون در سالهای اخیر با تمامی هزینه ها، امکانات، توانایی‌ها و قابلیت‌های خود در حد انتظار ها و توقع های رهبری و مردمی عمل نکرده است.

به گونه‌ای که باعث شده بخش اعظم تولیدات تلویزیون متوسط و زیر متوسط و بخش دیگر تولیدات تلویزیون کپی شده برنامه های ماهواره ای است.

تلویزیون در مناسبت های مذهبی و ایام مردمی هم  آنطور که باید با دست پر ظاهر نشده است و در مناسبات مختلف مردم شاهد برنامه ها و سریال های تکراری در تلویزیون بوده‌اند. از همین رو لازم  است رسانه ملی برای سال جدید افزون بر ایجاد تحولات مدیریتی، نگاه خود را بنابر ذائقه مردم تغییر دهد و همراه با هنرمندان درجه یک و حرفه ای، برنامه ریزی اساسی و اصولی هدفمندی را همراه با مطالبات مردم انجام دهد تا بتواند به عنوان رسانه ای که عنوان ملی را با خود یدک می کشد به وظایف خود عمل کند.

تلویزیون باید با توجه به نقش فرهنگ سازی برنامه هایی در چارچوب مناسبات فرهنگی با عنایت به باور ها، عقاید و نیاز مخاطب تولید کند. لازمه آن استفاده از کارشناسان، مدیران و هنرمندان حرفه ای و متخصص هستند که متاسفانه جای آن ها در صدا و سیما خالی است. او ادامه داد: تولید فیلم و سریال های مناسب خانوادگی و اجتماعی یکی از عواملی است که همواره با استقبال مخاطب رو به رو شده و می تواند نقش تاثیر گذار و تعیین کننده در میان مردم داشته باشد.

آذین در این باره که آیا سریال سازی در عید باید بیشتر در چه سبک و ژانری باشد بیان کرد: اگر تلویزیون بخواهد در زمینه سریال سازی قابلیت های خود را نشان دهد لازمه آن توجه به نیاز مخاطب است. مردم با توجه به گرفتاری های اجتماعی، بیماری کرونا و.... نیازمند شادی و خواسته های خود هستند از همین رو اگر قرار است برای مردم فیلم، سریال و برنامه ساخته شود در درجه اول باید توجه به زندگی و خواسته های مردم و آنچه که سبب تغییر و تحول در زندگی ها می شود مورد توجه قرار گیرد بدیهی است که در همین ارتباط توجه به آثار طنز و انتقادی می تواند مخاطب را جذب کند.

او در این خصوص که تلویزیون در نوروز به «دورهمی» و «خندوانه» احتیاج دارد یا خیر تصریح کرد: موضوع فقط صرف «خندوانه» و «دورهمی» نیست. تلویزیون به برنامه هایی که بتواند شادی و نشاط را به میان مردم بیاورد و باعث امید آن ها شود نیازمند است و این می تواند شامل انواع فیلم ها و برنامه های تصویری سرگرم کننده و آموزنده خانوادگی و اجتماعی باشد که در قالب سریال ها هم می تواند نقش آفرینی کند.

او در این راستا و در خصوص اینکه آیا برنامه ای شبیه هم رفیق باید در عید ساخته شود یا خیر بیان کرد: این نوع برنامه ها اگر همسو با خواسته های جامعه باشد جوابگو است اما واقعیت این است که جواب مناسبی نداده است به همین خاطر است که بخشی از برنامه های کپی شده ماهواره ای هم مورد توجه مردم قرار نگرفته است به همین دلیل جایگاه فرهنگ مردم در نوع زندگی و خواسته های آن ها است که باید ملاک قرار گیرد و آن هم توسط مدیران کاربلد و کارشناسان درجه یک در قالب فیلم و سریال باید به مخاطب ارائه شود.

جبار آذین در پایان و در این خصوص که تلویزیون چه کمکی می تواند به حال و هوای مردم در عید کند اظهار کرد: تلویزیون اگر با مردم باشد و حرف ها و زندگی آن ها را بازگو کند و به جای سلیقه مداری مدیران سلیقه مردم را در نظر بگیرد و در جهت تحقق ارزش ها و آرمان های جامعه حرکت کند می تواند مورد توجه قرار بگیرد و اگر با مردم همراه و همگام باشد به طوری که تغییر و تحول های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه نقش بارز ایجاد کند بسیار خوب است.

عباس رافعی: حال مردم با تلویزیون هم خوب نیست/تلویزیون بیشتر برنامه های ترکیبی از نوع مردم گرا بسازد/همرفیق خواسته مخاطب را برآورده نکرده است/تلویزیون دقیقه 90 به فکر سرگرمی مردم می افتد!

عباس رافعی تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سریال "فصل فراموشی فریبا" که اخیرا سریال " غیبت موجه" را روی آنتن داشت و در کارنامه هنری خود آثاری از جمله "پروانه ای در باد" و "بهت" دارد در خصوص کیفیت تولیدات ویژه نوروز 1400 با خبرنگار برنا صحبت کرد‌. او در این گفت و گو به فاکتور های موثر در دیده شدن آثار رسانه ملی و سبک و سیاق ساختار آثار اشاره کرد.

عباس رافعی تهیه کننده، فیلمنامه نویس و کارگردان است.در آثاری همچون فیلم سینمایی «کیمیا و خاک»، سریال تلویزیونی «بازگشت» و فیلم سینمایی «آزادراه» فعالیت داشته است.عباس رافعی در سال 1388 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. او فارغ التحصیل کارشناسی سینما و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. وی در سال 1374 بعد از ساخت اولین فیلم داستانی بلندش به نام "راز مینا" اقدام به تاسیس دفتر فیلم سازی فیلمنگاران نمود.

عباس رافعی با توجه به این سوال که تلویزیون برای نوروز 1400 چه تدارکی ببیند؟ به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: تلویزیون برای هیچ مناسبتی تدارک خاصی نمی بیند. در واقع  یک ماه مانده به عید نوروز یا ماه رمضان تلویزیون تازه به فکر سریال سازی می افتد که یک نمونه آن نیز ساخت قسمت های پایانی پایتخت است. گویا مدیران تلویزیون بمب مدیریت خودشان را آنقدر کوتاه می بینند که برنامه ریزی دراز مدت برای برنامه های تلویزیون نمی کنند و فقط در حال گذراندن دوران حال خود هستند.

او ادامه داد: من فکر می کنم اگر تلویزیون یک برنامه چشم انداز 10 ساله داشت مدیر تلویزیون اعلام می کرد که ما در سال اول می خواهیم از این نقطه به نقطه ای در 10 سال دیگر برسیم و همه برنامه ها، سریال ها، میز گرد ها، مسابقات و فیلم های مستند در همان سمت حرکت می کردند و  یک چشم اندازی برای خودشان داشتند و دقیق تر متوجه این بودند که بعد ها قرار است به کجا برسند. اما در حقیقت ما هیچ وقت از صدا و سیما نشنیدیم که قرار است در 5 سال آینده به کجا برسند و فقط می گویند که صدا و سیما دانشگاه عمومی است. البته من در این دانشگاه عمومی جز سریال هایی که نه در جهت تحکیم خانواده بلکه در جهت گسست خانواده ها گام بر می دارند را می بینم.

او در پاسخ به این سوال که شکل سریال سازی در عید باید به چه شکلی باشد آیا طنز باشد یا جدی؟ بیان کرد: صدا و سیما تصور می کند اگر سریال طنز بسازد امکان مخاطب یابی بیشتری خواهد داشت چرا که تصور می کنند که زندگی روز مره مردم تلخ است و اگر قرار است ما مردم را پای تلویزیون بنشانیم بهتر آن است که سریالی بسازیم که خنده بر لب های مردم بیاورد در حقیقت این طرز فکر هیچ اشکالی ندارد اما نباید از سریال های ملودرام غافل باشند در واقع این سریال ها علاوه بر سرگرمی می تواند نکته یا آموزشی برای مخاطب داشته باشد. یعنی اینکه پیام یا تجربه ای را به مخاطب منتقل و القا کند که مخاطب برای ادامه زیست خود در این دوران تلخ چاره ای بیندیشد.

رافعی در این خصوص که چه برنامه های تلویزیونی ساخته شود تا مردم تمایل داشته باشند تلویزیون نگاه کنند خاطرنشان کرد: مدیران صدا و سیما تصور می کنند که مردم فقط سریال ها را تماشا می کنند اما باید از طریق برنامه های نمایشی که شامل سریال ، فیلم داستانی و آیتم های طنز می شود نگاه مردم را به رسانه ملی معطوف بدارند. به نظر من کارکرد برنامه های ترکیبی به مراتب بیشتر از سریال ها است چرا که برنامه های ترکیبی این امکان را به سازندگان خود می دهد تا به شکل مستقیم با مردم گفت وگو کند و حتی مخاطبان می توانند خودشان را در این برنامه های ترکیبی ببینند این برنامه به شدت برای مردم جذاب است. من پیشنهاد می کنم مدیریت تلویزیون سعی کند به برنامه های ترکیبی که مردم گرا هستند توجه بیشتری نشان دهد.

این کارگردان در این باره که تلویزیون به برنامه های نوروزی مانند خندوانه  و دور همی احتیاج دارد یا خیر تصریح کرد: دور همی و خندوانه از آن دست برنامه هایی هستند که سعی کرده اند بی واسطه با مردم و مخاطب گفت و گو کنند. زمانی که کرونا نبود تماشاگر بیشتری در این برنامه ها حضور و مشارکت داشتند و خیلی موفق عمل کرده بودند به همین دلیل است که می توانیم لقب موفق بودن را روی آن ها بگذاریم چرا که مشارکت مردمی در سالن ها وجود داشت. راستش من گمان می کنم اگر به جای فیلم و سریال هر شب چنین برنامه هایی پخش شود مردم توجه بیشتری خواهند کرد.

من فکر می کنم اگر به جای فیلم و سریال هر شب چنین برنامه هایی  پخش شود مردم توجه بیشتری خواهند کرد.

رافعی در این خصوص که برنامه ای مانند هم رفیق نیز باید ساخته شود یا خیر؟ اظهار کرد: به نظر من برنامه هم رفیق مخاطب ویژه ای به دست نیاورده است. مخاطب انتظار دارد که این برنامه برای او رهاورد، پیام یا تجربه ای داشته باشد اما این برنامه تا کنون به بحث هایی که محتوا نداشته پرداخته است. در حقیقت مجری و مهمانان به حرف های  خودمانی که در محفل های شخصی و شبانه شان هم می توانند داشته باشند پرداخته اند و زمان این برنامه با تعریف و تمجید ها می گذرد. به نظر من تا به اینجا این برنامه موفق نشده است چرا که مجری مهمان را به چالش نمی کشد ولی تماشاچیان دوست دارند شخصیت سلبریتی که دعوت می شود به چالش کشیده شود بلکه راز های نهان زندگی او کشف شود. شاید چنین برنامه ای به دلیل محافظه کاری های رایج کمتر امکان پخش داشته باشد.

عباس رافعی در پایان و در پاسخ به اینکه تلویزیون چه کمکی می تواند به حال و هوای مردم در عید کند؟ بیان کرد: تلویزیون موثر ترین رسانه ای است که می تواند حال مردم را خوب یا بد کند چرا که این جعبه جادویی در خانه همه مردم وجود دارد ولی اکنون به یک کمد تبدیل شده است اینگونه که هر صدا یا تصویری از آن در سکون است.

راستش تلویزیون نتوانسته در کنار تماشاچی یک همدم باشد تا مخاطب برای رفع نگرانی، استرس و ترس خود پای آن بنشیند و حالش خوب شود. در حالی که تلویزیون می تواند یک جامعه را به سمت و سویی ببرد که در آخر به رستگاری ختم شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز