مرشد معجونی روایت می کند؛

« پرده عشاق» کنار رفت، افسانه سیاگالش نمایان شد

۱۴۰۰/۰۱/۱۰ - ۰۹:۲۸:۰۶
کد خبر: ۱۱۵۷۶۷۶
داستان سیا گالش افسانه ای مطرح در گیلان و مازندران سه شنبه ۱۰ فروردین ماه در برنامه «پرده عشاق» روایت می شود.

به گزارش برنا، سیاگالش موجودی خیالی است که احتمالا بازمانده اسطوره ‌های کهن اقوام گیل یا تالش است و به‌ نوبه خود در این فرهنگ‌ ها نماد ذهنی نیازهای مادی مردمی است که‌ معیشت‌ شان مبتنی بر دامداری و شبانی است.

با توجه به اینکه در برنامه« پرده عشاق» داستان ها و افسانه ها روایت می شوند این بار این افسانه گیلانی مورد توجه قرار گرفته و برای شنوندگان رادیو فرهنگ بازگو می شود.

سیاه گالش شبیه ایزد گئوش یا درواسپ ایران باستان است، هر منطقه ای به تنا سب محیط جغرافیایی و اکولوژی ،زبان و ادبیات ، دست آفریده ها ، باور های دینی و...دارای افسانه ها و داستانها یی است . از افسانه گیلان می توان به سیا گالش اشاره نمود که در هر منطقه ای به روایات مختلفی از آن یاد می شود سیاگالش اسطوره یاری رسان و حافظ محیط زیست است .

داستان سیاه گالش نشانی از دامداری مردمانی است که شغل نیاکان خود را در دل جنگل ها حفظ کرده و همواره به دنبال یک لقمه نان حلال در سخت ترین شرایط در گرما و سرما در کوره راههای جنگلی و کوهستانی هستند ،اکثر افسانه های گیلان زمین قابلیت درا ماتیزه شدن دارند . افسانه سیا گالش نیز جزو روایاتی است که می توان از آن بعنوان عنصری با معنا در نمایش سود برد که « مریم قاسمی» از آن بهره برده و در « پرده عشاق»ان را نوشته تا مرشد « معجونی» اجرا کند .

علاقه مندان می توانند برای شنیدن این داستان ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز با رادیو فرهنگ همراه شوند و برنامه« پرده عشاق» به تهیه کنندگی مریم قاسمی و اجرای مرشد معجونی را بشنوند.

 

نظر شما