معلمی در نشست خبری؛

چهره سال هنر انقلاب ۲۳ فروردین‌ماه معرفی می‌شود/ رونمایی از تمبر شش اثر فاخر هنر انقلاب

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۱۲:۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۱۶۰۲۶۸
چهره سال هنر انقلاب ۲۳ فروردین‌ماه معرفی می‌شود/ رونمایی از تمبر شش اثر فاخر هنر انقلاب
معاون هنری حوزه هنری در نشست خبری هفته هنر انقلاب از برپایی اختتامیه این رویداد در ۲۳ فروردین‌ماه به صورت آنلاین و با معرفی چهره سال هفته هنر انقلاب در حضور جمع محدودی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر خبر داد.

به گزارش برنا، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری، در نشست خبری هفته هنر انقلاب که صبح امروز ۱۶ فروردین‌ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری و با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: معرفی هر ساله چهره هنر انقلاب جایگاه خود را میان هنردوستان و هنرمندان یافته است. امسال نیز ششمین دوره معرفی این چهره است که سال دشواری برای این کار بود؛ چرا که عرصه فرهنگ و هنر از فضای کرونا آسیب بسیاری دید، اما دستاوردهای خوبی هم برای اهالی فرهنگ و هنر داشت و آن هم توجه بیشتر به فضای مجازی بود.

معلمی افزود: نامزدهای اولیه چهره سال هنر انقلاب ۹۹ شامل ۱۴ هنرمند متشکل از میکائیل براتی – طراح گرافیک و تصویرساز، علی حدادی- عکاس، محمدرضا حسایی و حسین صفارزادگان – کارگردان انیمیشن، محمدرضا دوست‌محمدی- طراح گرافیک و تصویرساز، خانم کلر ژوبرت – نویسنده مسلمان فرانسوی مقیم ایران، جلیل سامان- فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان، محمدرضا سرشار- نویسنده، مدرس و منتقد ادبی، سیاوش سرمدی- کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، محمدرضا شفاه – تهیه‌کننده و مؤسس باشگاه فیلم سوره، زینب عرفانیان- نویسنده آثار ادبی دفاع مقدسی، افشین علا- شاعر و پژوهشگر ادبی، عبدالحمید قدیریان- نقاش و طراح صحنه، علی‌محمد مؤدب- شاعر و منتقد ادبی و مؤسس شهرستان ادب و وحید یامین‌پور- پژوهشگر و نویسنده است.

وی ادامه داد: از میان این ۱۴ نامزد، ۵ هنرمند متشکل از علی‌محمد مؤدب، وحید یامین‌پور، محمدرضا دوست محمدی، افشین علا و جلیل سامان به عنوان نامزدهای نهایی این رویداد معرفی شدند که یکی از این هنرمندان، چهره سال هنر انقلاب می‌شود.

معاون هنری حوزه هنری در معرفی بیشتر نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب گفت: محمدرضا دوست‌محمدی- طراح گرافیک و تصویرساز برای خلق کمیک استریپ «فقط برای خدا» با موضوع سبک زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی و تصویرسازی‌های پرمخاطب برای پروژه بزرگ‌ترین دیوارنگاره ایران در میدان ولیعصر تهران انتخاب شده است. همچنین جلیل سامان- فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان، برای کارگردانی مجموعه طنز «زیرخاکی» به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال ماه مبارک رمضان در سال ۱۳۹۹ و همچنین کارگردانی سه‌گانه «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» با مضمون انقلاب اسلامی؛ افشین علا- شاعر و پژوهشگر ادبی برای واکنش بهنگام و مؤثر ادبی به وقایع روز جامعه، خلق منظومه حماسی ۲۰۰ بیتی «سربازنامه» در رثای شهید قاسم سلیمانی؛ علی‌محمد مؤدب- شاعر و منتقد ادبی و مؤسس شهرستان ادب برای اهتمام مؤثر به پرورش نسل تازه‌ای از شعرا و نویسندگان متعهد به انقلاب اسلامی و واکنش بهنگام ادبی به وقایع روز جامعه و وحید یامین‌پور- پژوهشگر و نویسنده، بخاطر انتشار چاپ هفدهم کتاب رمان «ارتداد» و به چاپ هجدهم رسیدن کتاب «کاهن معبد جینجا» در سال ۹۹، نامزد چهره سال هنر انقلاب شده‌اند.

معلمی افزود: چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۸ هم که سال گذشته به‌دلیل عدم امکان برپایی هفته هنر انقلاب و مراسم تجلیل از این چهره به تعویق افتاده بود، همزمان با معرفی چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۹ معرفی می‌شود.

وی گفت: سال گذشته تجربه خوبی برای فعالین عرصه فرهنگ و هنر بود؛ چرا که توانستند رسانه‌های نوین را برای ارتباط با مخاطبان بیشتر به کار بگیرند و آن را در آینده ادامه دهند.

معلمی در مورد مسابقه کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» با توجه به حضور سید مسعود شجاعی‌طباطبایی در این نشست و توضیحات وی از جزئیات این مسابقه گفت: حضور هنرمندان ۶۶ کشور دنیا در چنین مسابقه ضد ضهیونیستی نشان می‌دهد که هنرمندان جهان در مواجهه با این رژیم اتفاق نظر دارند و بی‌تفاوت نیستند. همچنین در مورد کرونا نیز هنرمندان ما حضوری فعال داشتند و پویایی آنها در «روایت جهاد» قابل مشاهده است.

معاون هنری حوزه هنری با تأکید بر نگاه همه جانبه به هنرمندان و آثارشان برای انتخاب نامزدی چهره سال هنر انقلاب گفت: تولیدات انقلابی همه هنرمندان در سال برای ما اهمیت دارد و تمرکز بر پیشکسوتان نداریم، همچنین هنرمندان جوانی که آثار و فعالیت‌های قابل توجهی داشته باشند مورد توجه آکادمی انتخاب نامزدهای چهره سال قرار می‌گیرند.

وی در مورد معرفی هنرمندانی که آثارشان ارتباط مستقیمی با انقلاب ندارند و نامزد چهره سال هنر انقلاب شده‌اند، گفت: انقلاب برای ما انقلاب ۵۷ نیست، بلکه انقلاب اسلامی ایران برای ما و برای انتخاب چهره سال هنر انقلاب در طول بیش از چهار دهه گذشته وجود دارد و خواهد داشت. در نتیجه دغدغه‌ هنرمند انقلاب همان دغدغه‌های انقلاب است. هنرمند انقلاب نسبت به تمامی مسائل مردمی حساس است. مضامین هنری که متوجه عرصه حق و حقانیت بوده باشد همواره مورد توجه ما قرار گرفته است و همه آنها را در دایره هنر انقلاب لحاظ کرده‌ایم. پس برخی آثار نامزدهای چهره سال هنر انقلاب و آثارشان ممکن است که مشخصاً ارجاع مستقیمی به انقلاب نداشته باشد. هنرمندان و آثاری مورد توجه ما قرار گرفت که در طول سال ۹۹ به دغدغه‌‌های عمومی پرداخته، جریان‌سازی عمومی داشته و توانسته فرهنگ و پیام تازه‌ای برای مردم داشته باشد.

معلمی در مورد برپایی مراسم افتتاحیه و اختتامیه هفته هنر انقلاب گفت: افتتاحیه هفته هنر انقلاب ۱۸ فروردین‌ماه در گلزار شهدا بر سر مزار شهید سید مرتضی آوینی به صورت آنلاین و با حضور محدود برگزار می‌شود. همچنین در این روز تقدیر از خانواده برخی هنرمندان درگذشته سال ۹۹ از جمله احمدعلی راغب هنرمند و پیشکسوت موسیقی انقلابی، مهدی خانبانپور مدیر اجرایی برنامه «شب خاطره» با برپایی بیش از ۳۶۰ برنامه ثابت، کریم اکبری‌مبارکه هنرمند پیشکسوت تئاتر حوزه هنری، پرویز اسکندرپور از هنرمندان برجسته و دغدغه‌مند هنرهای تجسمی به صورت نمادین تقدیر می‌شوند.

وی افزود: اختتامیه هفته هنر انقلاب نیز روز دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه به‌صورت آنلاین و با معرفی چهره سال هفته هنر انقلاب در حضور جمع محدودی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر برگزار خواهد شد.

معلمی در پایان از رونمایی تمبر شش اثر فاخر هنر انقلاب در موزه تمبر همزمان با برپایی هفته هنر انقلاب در روزهای آینده خبر داد و گفت: تمبر این آثار مربوط به شش استاد هنر انقلاب است که آثارشان پیشتر در موزه و گنجینه هنر انقلاب قرار گرفته است.

گفتنی است، هفته هنر انقلاب با معرفی چهره هنر انقلاب در سال‌های ۹۸ و ۹۹ از ۱۸ تا ۲۳ فروردین‌ماه از سوی حوزه هنری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

 

نظر شما